Iran Newspaper

«بنز» هم به ایران آمد

براساس این قرارداد و در مرحله اول شرکت مشترک فروش و خدمات پس از فروش و سپس شرکت تولید مشترک ایجاد میشود

- گروه اقتصـــادی/

گـــروه صنعتی ایرانخـــو­درو و شـــرکت مرســـدس بنز آلمان قرارداد ایجاد شـــرکت مشـــترک در حـــوزه فـــروش و خدمـــات پـــس از فروش خودروهای تجاری امضا کردند. همچنین قرارداد دو شـــرکت مشـــترک دیگر نیز در ماههای آینده نهایی خواهد شد.

طبق اعالم ایران خودرو این قرارداد دیـــروز - سهشـــنبه - میـــان شـــرکت ایـــران خـــودرو دیـــزل بـــه نمایندگی از گـــروه صنعتی ایـــران خودرو و شـــرکت مرســـدس بنز، در ســـایت تولید وورث، مقر اصلی مرسدس بنز به امضا رسید.

نخستین بار سال 94 و پس از انعقاد برجـــام بـــود کـــه زمزمههایــ­ـی شـــنیده شـــد مبنـــی بـــر اینکـــه دایملـــر (مالک چندین شـــرکت تابعـــه و برنـــد بزرگ خودروســـا­زی همچون مرســـدس بنز، مرسدس آ امگ و اســـمارت) بهعنوان بزرگترین تولیدکننده کامیون در جهان و ایران خودرو که بزرگترین خودروســـا­ز خاورمیانه به شـــمار میآید قصد دارند بـــا تأســـیس یک شـــرکت مشـــترک، از مزیتهای نسبی یکدیگر استفاده کرده و ضمن تحکیم جایگاه خود، یک قطب تولید خودروهای تجـــاری در منطقه را ایجاد کنند. پس از آن بود که در دی ماه 94 این دو شـــرکت تفاهمنامه همکاری امضا کردند و بر اســـاس آن تفاهمنامه متعهـــد شـــدند که بـــا ســـرمایه گذاری مشـــترک هم شـــرکت خدمات پس از فروش تأســـیس کنند و هم محصوالت مشترک روانه بازار کنند. حال یک سال و 8 مـــاه پـــس از آن تفاهمنامه، این دو شرکت بزرگ خودروســـا­ز قرارداد خود را امضا کردنـــد. در امضای این قرارداد علـــی ماجدی ســـفیر ایـــران در آلمان، محسن صالحینیا معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، هاشم یکهزارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خـــودرو و جمعـــی از مدیران ارشـــد دو شرکت حضور داشتند.

جزئیات قرارداد

مدیرعامـــ­ل گـــروه صنعتـــی ایـــران خـــودرو در ایـــن مراســـم بـــا اشـــاره به امضای قرارداد و تفاهمنامه با شـــرکت بنز در تولید و فروش محصول سواری، ابـــراز امیـــدوار­ی کـــرد کـــه بـــا توجه به همکاریهـــ­ای دو شـــرکت در حـــوزه خودروهـــا­ی تجاری، همـــکاری طرفین در خصوص تفاهمنامه و قرارداد ســـال گذشـــته نیز بـــه همین منـــوال پیگیری شـــود. قـــرارداد خودروهای تجـــاری که امروز امضا شـــد شـــامل ایجاد شـــرکت مشترک در حوزه فروش و خدمات پس از فروش خودروهای تجاری است. این شرکت، به صورت انحصاری مسئولیت فروش محصوالت تجاری مرسدس بنز را بر عهده خواهد داشت.

همچنین شــــرکت دوم که قرارداد آن در ماه آینده نهایی میشــــود، مسئولیت تولیــــد را برعهــــده دارد و نســــل فعلــــی و آینده کامیون آکتروس از جمله تولیدات ایــــن شــــرکت خواهد بــــود. نســــل فعلی آکتروس تا ســــال 9۱۰۲ تولید شده و نسل جدیــــد این کامیــــون نیز از ســــال 9۱۰۲ به بعــــد بر اســــاس اســــتاند­اردهای روز اروپا تولید خواهد شــــد. در فاز بعدی نیز خط تولیدی جدیــــد دیگری پیشبینی شــــده اســــت. بر اساس برنامه، ســــاخت داخل شرکت مشترک تولیدی در سال نخست به ۰۲ درصد خواهد رسید و این میزان در صورت صرفه اقتصادی میتواند به ۰۳ تا ۰۵ درصد افزایش پیدا کند. براساس این

گزارش نیازســــن­جی و تولیــــد محصوالت جدید و جایگزینی بــــا محصوالت فعلی نیز در برنامه شــــرکت مشــــترک تولیدی ایران خودرو و دایملــــر آلمان پیشبینی شــــده اســــت. همچنین شــــرکت دیگر در

حال مذاکــــره، در خصــــوص تولید موتور میان شرکت ایران خودرو دیزل و دایملر بــــوده کــــه وظیفــــه آن تولیــــد موتورهای جدید است بر اساس نیاز بازار در شرکت مشترک جدید اســــت. شرکت مرسدس

بنز نخســــتین برند خودروهای تجاری در دنیــــا را در اختیار دارد که امضای قرار داد ســــرمایه­گذاری مشــــترک با ایران خودرو بیانگــــر امنیــــت ســــرمایه­گذاری در ایران است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran