Iran Newspaper

مراقبت از نغمههای ماندگار ایرانی

-

به تازگی آلبومی با عنوان «تنها با گلها» وارد بازار موســیقی شده که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شــده اســت. این اســتقبال، با توجه به فروش اندک آثار موســیقی اصیل ایرانــی خصوصاً در عرصه موســیقی بدون کالم نشــان دهنده آن اســت کــه اگــر اثری اصیــل و خوش ســاخت در بازار موســیقی ایــران عرضه شــود مخاطبان قابل توجهی را برای خرید متقاعد میکند. به مناســبت عرضه ایــن آلبــوم، گپ و گفــت کوتاهی با محمدرضــا طیار، نوازنده شــاخص تمبک و گردآورنده قطعات این اثر ترتیب دادهایم که میخوانید. ■ جناب آقــای طیار! بــرای ورود به بحث بفرماییــد که آلبوم «تنها بــا گلها» چه ویژگیهایی دارد؟

این آلبوم در واقع، بخش اول از مجموعهای پنج قسمتی با عنوان «گلهای ماندگار»اســت که در آنها تصانیف و ســاختههای شــاخص اســتادان موســیقی ایرانی به صورت بیکالم اجرا شده است. ■ ایده تولید این اثر چگونه در ذهن شما شکل گرفت؟

زمانــی کــه اســتاد منصــور نریمــان (پــدرًعود ایران) در قیــد حیات بودند، تقریبا هر جمعه محضرشان جلسه موســیقی داشــتیم و دربــاره وضعیت موســیقی ایرانــی بــا ایشــان مباحثــه میکردیــم. در خــالل همین جلســات ایــده گــردآوری آثــار فاخــر موســیقی ایرانــی بــه ذهنــم رســید و با اســتاد در میان گذاشتم. اســتاد هم ضمن تأیید این ایده راهنماییها­ی بسیار مفیدی در این مسیر ارائه کردند. در واقع اهمیت ایــن اثر در حفــظ و ضبط صحیح ملودیهای ماندگار ایرانی اســت. تأکید ما در این کار، عرضه روایت دقیق آهنگ است بدون کالم. ■ مشخصاتفنیآ­لبومچیست؟

ما 75 تصنیف و ترانه ماندگار را از میان دریای بیپایان موسیقی اصیل ایرانی انتخــاب کردیم کــه در قالب پنج آلبوم گردآوری و منتشــر خواهد شــد. در اجرای این آهنگها از تمبک، ویولن و پیانو استفاده شده است تا ظرفیت و ظرافتهای آهنگسازی این آثار روشن شود. نوازندگی پیانو را ابراهیم جشنی برعهده داشت که از هنرمندان توانا و تحصیلکرده است. نوازندگی ویولن را حسین کوشکانی انجام داد که از شاگردان زنده یاد همایون خرم است. تمبک این آلبوم به همراه تدوین و گردآوری اثر را هم خود من بر عهده داشتهام. انتشار بخش اول از این مجموعه با استقبال خوب اهالی موسیقی مواجه شد و گزارشها از رضایت خاطر مخاطبان حکایــت دارند. امیدوارم آلبوم دوم از این مجموعه بعد از ماه محرم و صفر وارد بازار شود و پس از آن هم سایر قسمتها به مرور تهیه و عرضه خواهد شد. ■ تصورمیکنید­مخاطباناصل­یآلبوم،کارشناسانو­فعاالنحرفه­ایعرصهموسی­قی هستندیاشنو­ندگانمعمول­یموسیقیایر­انیهممیتوا­نندباآنارت­باطبرقرارک­نند؟

تمام عالقهمندان موســیقی کالســیک ایرانی با قطعات ایــن آلبوم خاطرات شــیرین و دلچســبی داشــتهاند ولذا شــنیدن دوباره ملودی بیکالم آنها برایشان خالــی از لطف نخواهد بــود. عالوه بر این، هنرجویان موســیقی میتوانند بر پایه ایــن نغمات، ترانهها و تصنیفهای اصیل ایرانی را تمرین و مرور کنند. در وهله بعد هم نوازندگان اختصاصی تمبک میتوانند ضربهای پیچیده این آلبوم را تکرار و ممارست کنند. البته غیر از این مخاطبان، این آلبوم میتواند در حکم یک آرشیو یا بایگانی مطمئن برای قطعات ماندگار موسیقی ایرانی به حساب بیاید.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran