Iran Newspaper

برنامههای دولت برای بهبود وضعیت بازنشستگان

از سوی معاون اقتصادی رئیس جمهوری و وزیر کار عنوان شد

-

مراســم تجلیــل و تکریــم از بازنشســتگ­ان نمونــه کشــوری بــا حضــور معــاون اقتصادی رئیسجمهــو­ری، وزیــر تعــاون، کار و رفــاه اجتماعــی و جمعــی از بازنشســتگ­ان نمونــه کشــوری در تاالر همایشهای پژوهشگاه نفت برگزار شد.

بــه گــزارش «ایــران» در ایــن مراســم، معــاون اقتصــادی رئیــس جمهــوری بــا بیان اینکــه متأســفانه در گذشــته در صندوقهــای بازنشســتگ­ی میل زیاد به بنگاهداری داشــتند، گفت: مســیر اصالحی در صندوق شروع شده اســت و با ســرعت بیشــتر در دولــت دوازدهم ادامــه مییابد. محمد نهاوندیان با بیان اینکه زندگــی افراد دارای ســه مرحله اســت، افزود: بازنشســتگ­ی ســومین مرحلــه بالندگی اســت. مرحلــه اول آموزش، مرحله دوم کار و مرحله ســوم زندگی، انتقال تجارب به دیگران اســت کــه اهمیتی حیاتــی دارد و نیازمند یک حرکت اساسی در این زمینه هستیم.

نهاوندیــا­ن اضافــه کــرد: وقتــی نــگاه بــه بازنشستگان، نگاه فرصت اندوزی و بهرهوری نباشــد، رویکــرد صندوقهــای بازنشســتگ­ی همین میشــود که در دهههای گذشــته شاهد بودیــم و بــه جــای آنکــه حاصــل اندوختــه تجــارب، درآمــد پایــدار باشــد، صندوقهــا به چالــش تبدیــل شــدند کــه حاصــل ســوءتدبیر است.

وی بــا بیــان اینکــه ایــن پدیــده بســیار تلخ است که در دولت نهم و دهم با وجود افزایش حقــوق، تورم به قدری بــاال رفته بود که قدرت خرید بازنشســتگ­ان ۷۶ درصــد کاهش یافت، گفــت: تلخی کاهش قدرت خریــد در کام تک تک بازنشستگان احساس شده است.

نهاوندیــا­ن با بیان اینکه حتمــاً باید به فکر درمــان همــه دردهــای بازنشســتگ­ان باشــیم، عنــوان کرد: دولــت تدبیر و امید در این راســتا تــالش میکنــد. وی ادامــه داد: توانســتیم در شــرایط دشــوار اقتصــادی در دولــت یازدهــم بخشی از عقبماندگیه­ا را جبران کنیم. البته هنــوز به جبــران کامل نرســیدیم اما در مســیر درســت قرار گرفتیم و این ما را امیدوار میکند که میتوانیم به هدف خود برسیم.

نهاوندیــا­ن بــا تأکیــد بــر اینکــه بایــد یــک کانــال ارتباطــی میان تجــارب پیشکســوتا­ن با تصمیمات مدیریتی ایجاد شــود، خاطرنشان کــرد: نگذاریــد قواعــد حسابرســی در نظــام در جاهایــی تخصیــص و اســتثناء بخــورد. عمدهترین فایده سرمایه عظیم بازنشستگان انتقــال تجــارب اســت، امــا الزمــه آن ایــن اســت کــه خــود بازنشســته هــم از وضعیــت باکرامتی برخوردار شود. مفهوم صندوقهای بازنشســتگ­ی هم این اســت که فــرد در مرحله ســوم زندگــیاش، اوقات را با فراغت بیشــتر و دغدغه کمتری بگذراند و ثمرآفرین باشد.

نهاوندیان ادامه داد: صندوق بازنشســتگ­ی تحقیقــات جامعــی انجــام داده و در ایــن پیمایش جامع عالوه بر بازنمایی اشکاالت راه حلهای خوبی ارائه شــده است. متأسفانه در گذشــته میل زیاد به بنگاهداری دیده میشد و گاهی بنگاههــای زیانده بــه صندوقها منتقل شــدهاند و برخی ســودآوری پایین داشــتهاند. در حالــی کــه صندوقهــا در دنیا ریســک گریز هستند و کمتر وارد بنگاهداری میشوند.

وی افــزود: خبــر خوب این اســت که مســیر اصالحی در صندوق شــروع شــده و با سرعت بیشــتر در دولــت دوازدهــم ادامــه مییابــد. جامعــه بازنشســتگ­ان حــق دارد نســبت بــه منابع و ذخایر خود اطالع کافی داشــته باشد و اظهارنظــر کند. دولت وکیل و نماینده جامعه بازنشستگان است.

نهاوندیــا­ن بــا بیــان اینکــه در ایــن میــان نکتــه اصلی این اســت که به ســمت یــک تراز متوازن برویم و نه درآمد کوتاه مدت، تصریح کــرد: افزایــش مســتمری در کوتــاه مــدت کــه آینده را دچــار بحران کند، خیانــت به جامعه بازنشســتگ­ی اســت و هنر مدیران آن اســت که بــه جــای کوتاهمــدت اندیشــیدن، یــاد گرفتــه باشــیم بلند مدت بیندیشــیم. اشــکال اساسی زمانی رخ میدهد که لحظهای تصمیم گرفته شــود. دولتهــا فقط عهده دار آن چهار ســال نیستند و هر تصمیمی میگیرند باید تأثیرش را در نسل آینده بررسی کنند. وی با بیان اینکه برخی تصمیمات نســلی است، گفت: جایگاه مــا در انرژی و فناوریهــا­ی نوین که برای خود تعریــف میکنیــم آثــار ۰۴ و۰۵ ســاله خواهــد داشت.

معــاون اقتصــادی رئیــس جمهــوری بــا تأکیــد بــر اینکــه دود انحرافهــا­ی موقــت بخشــی که اقتصاد را از تعــادل خارج میکند، بــه چشــم همه مــردم مــیرود، گفــت: باید از این برخوردهای شــعاری پرهیــز کنیم؛ یکی از محورهای برنامههای دولت دوازدهم اصالح ســاختاری صندوقهــای بازنشســتگ­ی اســت. در برخــی صندوقهــا مشــکالت اساســیتر از صندوق بازنشســتگ­ی کشوری است و از اساس برای آنها غلط تصمیمگیری شده است. ■طــرح جامــع پایدارســا­زی صندوقهــای بازنشستگیب­هدولتمیرود

وزیر تعــاون کار و رفــاه اجتماعی نیــز در این مراســم گفــت: در تالشــیم طرح جامعــی برای پایدارســا­زی صندوقهای بازنشستگی به هیأت دولــت ببریم تا بهبود معیشــت بازنشســتگ­ان و وضع صندوقها را در پی داشته باشد.

بــه گــزارش« ایــران »علــی ربیعــی در ایــن همایــش، با بیــان اینکه امــروز روز بازنشســتگ­ی اســت افزود: برای قشــر بازنشســته فقط مســأله مالی و حقوق مطرح نیست و نیاز داریم فرهنگ استفاده از بازنشسته وشأن و منزلت و نقش او در اداره کشور را نهادینه و پایهریزی کنیم.

وزیــر تعــاون، کار و رفــاه اجتماعی بــا بیان اینکه نمیخواهم سخنی از بحران صندوقها بگویــم گفت: وقتــی صحبــت از صندوقهای بازنشســتگ­ی میشــود، گویــی اینهــا فقــط صندوقهــای کارپــرداز­ی هســتند در حالی که تــالش کــردم در چندســال اخیر ایــن موضوع را نهادینــه کنــم کــه صندوقهــا محــل زندگی اجتماعی بازنشســتگ­ان هستند و باید روزنهای ایجــاد کنیــم تــا بازنشســته­ها مســیر زندگــی اجتماعی و فرهنگی خود را ادامه دهند.

وزیــر تعــاون بــا بیــان اینکــه ظرفیتهــای فوقالعــاد­های در بازنشســتگ­ان وجــود دارد و میتوانیم ۰1تا 15 درصد رشــد کشــور را از طریق بازنشســتگ­ان دنبال کنیم عنــوان کرد: ۰۷درصد بازنشســتگ­ان ما ســالمند محســوب نمیشــوند و میانگیــن ورود به ســن بازنشســتگ­ی در برخی صندوقها 48 ســال اســت. ۰3 میلیون سالمند در سالهای نه چندان دور خواهیم داشت و نیاز است سیاستهای مناسبی اتخاذ کنیم.

وی ادامــه داد: نمیخواهــم ســخنی از بحــران صندوقهــا بگویــم امــا معتقــدم پــاک کــردن صورت مســأله باعث شــد قــدرت خرید بازنشســتگ­ان کاهش یابد. بــا چالشهای جدی روبهروییــ­م کــه امیــدوارم آن را مدیریــت کنیم. در تالشــم طــرح جامعــی را بــرای پایدارســا­زی صندوقهای بازنشســتگ­ی به هیأت دولت ببرم کــه در دســت انجــام اســت تــا بهبود معیشــت بازنشســتگ­ان و وضعیــت صندوقهــا را در پــی داشته باشد.

ربیعــی با اشــاره بــه اینکه هم خیلــی راضی نیســتم و هم خوشحالم گفت: خیلی کارها باید انجــام دهیم و عدم رضایتم برای این اســت که بایــد گامهــای بلندتــری برداریــم و خوشــحالم کــه حداقل در این چهارســال توانســتیم صورت مســأله را بیان کنیم. 53هــزار میلیارد تومان بار مالی ناشــی از کاهش قدرت بازنشســتگ­ان بوده که امســال توانســتیم ۰۰22 میلیارد تومان آن را جبران کنیم و هنوز راه درازی در پیش داریم.

وی با بیان اینکه چهار ســال گذشــته سرمایه صنــدوق ۰۰8 میلیــارد تومــان بود کــه اکنون به بیش از ۰۰۰2 میلیارد تومان رســیده است اظهار کرد: تصمیمات غلطی گرفته شده و صندوقها موجودات بیگناهی هســتند. ۰۰4هــزار میلیارد تومــان در ۰5ســال هزینــه تحمیل شــده ناشــی از ایــن تصمیمــات بــوده کــه منابــع آن دیــده نشــده اســت. وزیر تعــاون، کار و رفــاه اجتماعی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم پرده از مسأله صندوقهــا را کنــار زدیــم و امروز مســألهها و راه حلهای آن مشــخص شــده و امید است در دور دوم دولت مسألهها حل شود.

وزیــر تعــاون، کار و رفاه اجتماعــی، از تدوین آییــن نامــه واگــذاری ۰۵1 شــرکت بــرای خروج از بنــگاه داری خبــر داد و گفــت: ایــن آیین نامه بزودی در شورای عالی رفاه مطرح می شود. ■پیگیــر تعدیــل تبعیــض حقوقــی میــان بازنشستگان­هستیم

مدیرعامــل صنــدوق بازنشســتگ­ی کشــوری هم به عنوان ســومین سخنران درهمایش ملی گرامیداشــ­ت روز خانواده و تکریم بازنشستگان، گفــت: تبعیض حقوقی کــه میان بازنشســتگ­ان وجــود دارد چالــش بزرگــی اســت کــه درتــالش هســتیم تــا در یــک دوره زمانــی بتوانیــم آن را تعدیل کنیم.

محمــود اســالمیان افــزود: 26 تصمیــم اشــتباه در ۰4ســال گذشــته بــرای صندوقهــای بازنشســتگ­ی گرفتــه شــده کــه هزینههــای آن پرداخت نشــده اســت کــه کاهش قــدرت خرید بازنشســتگ­ان یا چالش تبعیــض در پرداختیها نمونهای از این تبعیض است.

وی ادامــه داد: کاهــش قــدرت خریــد بازنشســتگ­ان چالشــی اســت کــه در دولتهای قبلــی اتفــاق افتــاد و موجــب کاهــش قــدرت خرید بازنشســته شــد بهطوری که قــدرت خرید بازنشستهها 6۷.6 درصد کاهش یافت.

وی بــا اشــاره بــه چالشهــای صنــدوق بازنشســتگ­ی کشــوری تأکیــد کــرد: خوشــبختان­ه چالشهایــی کــه در صندوقهــای بازنشســتگ­ی وجود دارد توســط کارشناســا­ن بینالمللی مورد واکاوی قــرار گرفتــه اســت و تــالش داریــم تــا با اســتفاده از تجربــه مدیــران بینالمللــ­ی آن را برطرف کنیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran