Iran Newspaper

امکانی برای زنان که خود را باور کنند

گزارشی از جمعیتی مردمی و فعال در حوزه کشف استعدادهای ناشناخته سرپرستان خانوار

- فریبا خان احمدی

«نرگــس» پشــت پیشــخوان کافــه عروســکها را مرتــب میکنــد، ایــن کار را بــا حوصلــه و عالقــه انجــام میدهــد مثــل مادری کــه به بچههایش رســیدگی میکند. زن جوان و مهربانی اســت؛ وقتی میخندد گونههایش برجستهتر میشود گویــی شــادترین زن دنیاســت. او جــزو «جمعیت بــاور» اســت، جمعیتی که به زنــان سرپرســت خانوار امید و جســارت و قــوت قلب میدهــد تا تواناییهای­شــان را باورکنند.

چنــد وقتــی از راهانــداز­ی جمعیــت «بــاور» میگــذرد، جمعیتــی کــه به گفته «سارا چرتابیان»، مدیرعامل آن هدفش تقویــت توانمندســ­ازی زنــان و مــادران و بالقــوه کــردن استعدادهای­شــان اســت. «باور»، به مســأله اشــتغال زنان عمیقتر میپــردازد و آن نــه فقــط ماهیگیــری یــاد دادن که تفکــر ماهیگیــری را در زنان پرورشمیدهد.

چرتابیــان در تشــریح فعالیــت ایــن جمعیــت میگویــد: «یــک زن بــرای کار کــردن بیــش از هــر چیــزی نیــاز بــه بــاور ظرفیتهــای درونــیاش دارد. بــاور ایــن مســیر را بــرای آنها هموار میکنــد تا زنان خودشان و تواناییشان را باور کنند. هدف جمعیــت بــاور توانمندســ­ازی درونــی و بیرونــی زن ایرانــی اســت که بیشترشــان سرپرستخانو­ارهستند.

بــرای تقویــت ایــن توانمندســ­ازی در ابتــدای راه، کارگاه خیاطــی چنــد منظــورهای راهانــداز­ی کردیــم که دســت آفریدههایش­ــان را در ایــن کافــه بــرای فــروش و کمــک بــه خالقــان این آثــار به نمایــش گذاشــتهای­م. آثــاری همچــون عروســک و کوســن، کیفهــای پارچــهای و تولیــدات دیگــری که به زیباترین شــکل تولید شدهاند.

حاال قرار اســت کارگاه دیگری با هدف آمــوزش و اشــتغال راهاندازی شــود که در کنارش فرزنــدان زنان سرپرســت خانوار، انواع رشــتههای هنــری را آموزش ببینند. آنهــا بــا تولیــد دســت آفریدههایش­ــان تواناییهــ­ای درونیشــان کشــف شــده و هنردرونیشـ­ـان به منصه ظهور میرســد چیزی که جنبه درآمدزایی هم دارد.»

20 زن سرپرســت خانــوار کــه بــه آنها «باورجــو» گفتــه میشــود در ایــن مرکــز مشــغول بهکارند. برخــی از آنها که فرزند دارنــد نگــران مراقبــت از کــودکان خــود هســتند چرا که نمیتوانند هــم کار کنند و هم مواظبآنهاب­اشند.

چرتابیــان از راهاندازی پویش جدیدی بــه نــام «کودک-مادر-امنیــت» خبــر میدهد کــه میخواهد امنیت کــودک در کنارمادرتأ­مینشودچراک­همادرآنهنگ­ام آرامش دارد تا به بیــداری توانمندیها­ی خــود بپــردازد کــه خیالش از کــودک خود آســوده باشــد.به گفته وی جمعیــت باور قصد دارد با راهاندازی فضایی امن و آرام برای فرزنــدان زنان سرپرســت خانوار که در کارگاههــا­ی خودکفایی مشــغول به کار هستند محیطی ســالم همراه با تحصیل و آمــوزش مهیا کند. ایــن انجمن در حال تهیــه و تــدارک فضــای فیزیکــی بــرای راهاندازی مهد کودک بچههای زیر6 سال اســت تا عالوه بر تأمین فضای نگهداری، فضایآموزشی­کوچکتحصیلی­نیزبرای اینکودکانف­راهمکند.

آنهــا بــرای حمایــت از زنانــی کــه میخواهنــد در جامعــه دیــده شــوند و تواناییهای­شــان بــه بــار بنشــیند نیــاز به حمایــت خیریــن دارند.بــه عقیــده او زنــان «باورجــو» نــه بــد سرپرســتان­د و نــه بیسرپرســت، آنهــا زنــان سرپرســت خانواری هستند که نیازمند توانمندساز­ی و خودباوریان­ــد؛ کار کننــد و کمــک خــرج خانــواده باشــند یــا بــه قولی دستشــان توی جیب خودشــان باشــد. البتــه در این میــان نبایــد نقــش زنــان «هــم بــاور» را نادیده گرفت کســانی که حامی هســتند و بــا هر کمکی با تخصص و حمایت مالی، همنوعانشان­راتنهانمیگ­ذارند. ■ خودمان را باور کردیم

نرگــس چنــد کوســن رنگــی کــه چشــمهای آدم را بــه خود خیــره میکند از روی قفســه برمیدارد و تحویل مشتری میدهــد. بعــد از آنکه مشــتریهای­ش را راه میانــدازد بــا خوشــرویی ازشــروع کار، درآمــد و تواناییهای­ش میگوید که پیش از آشــناییاش بــا جمعیــت بــاور آنهــا را بهدســت نیاورده بود.:«همه چی درست میشــود اگر خودمــان را باور کنیم. خیلی وقت میشــد پیش خودم فکــر میکردم چهکاری از دستم برمیآید که بتوانم روی پای خودم بایستم و زندگیام را اداره کنم. منایدههایخ­وبیداشتمول­یسرمایهای نداشــتم یا نمیدانســت­م چطور میتوانم آنهــا را اجرایی کنم. راســتش بــرای اینکه موفق بشــوم نیــاز به یک جرقه داشــتم و محیــط و فضایی که بتوانــد کمکم کند تا از تواناییهای­ــم بهــره ببــرم. زمانی موفق به این کار شــدم که با جمعیت باور آشــنا شدم. مشاورهها و کمک آنها چیزی شبیه به سکوی پرتاب بود.»

نرگــس بــاور دارد که مــادر ســالم، زن ســالم و فرزنــد ســالم بایــد از نظــر روانی مســتقل باشــد و در عیــن حــال که مــادر، همســر و فرزند اســت میتوانــد به لحاظ تفکــر و از لحــاظ مالــی اســتقالل داشــته باشــد. این خصوصیــت «باور» اســت که عشق را در زنان نهادینه میکند. عشق به کشــف تواناییها و درآمدزایی. زنان اینجا حاال دیگر باور دارند جمعیت نوپایشان همچون نوزادی است که با عشق و امید و ایمان رشد خواهد کرد و شادی و آگاهی را برایشان به ارمغان خواهد آورد.

جلــوی در ورودی کافــه دختــر جوانی بــا هدایــای رنگی پویــش «مــادر، کودک، امنیت» را به مشتریها معروفی میکند. «دلدار» 27 سال دارد. ■ لیسانسهمعم­اریاستولیب­یکار

در حرفه نقاشی توانمند است. تابلوی دختری را نقاشــی کرده کــه انگار دنیا را در مشتداردهما­نقدرمغرورو­قدرتمند.

او هــم درباره جمعیت بــاور میگوید: «مشــاوران تواناییهای­ــم را به من نشــان دادند و کمک کردند تا آنها را تقویت کنم. حاالازپسکا­رهاییبرمیآ­یمکههیچوقت فکرش را نمیکردم از پسشــان بربیایم. «باور» به من و زنان دیگر امید و جســارت و روحیــه داد تا خودشــان را باورکنند، روی پایشان بایســتند و مستقل شوند.»گفتنی اســت محصــوالت زنــان توانمنــد بــاور را میتوانیداز­مهرماهدرشع­بههایمختلف شــهر کتــاب و فرهنگســرا­های مختلف از جمله نیاوران تهیه کنید و منتظر تولیدات جدیــد باشــید. همچنین گروه موســیقی دانشگاه شهید بهشتی کنسرتی را به نفع پویش کودک، مادر، امنیت در کافه سل در تاریخ0٣شهر­یوربرگزارم­یکند.جمعیت بــاور قصــد دارد مهدکــودک و کارگاههای آموزشــی زنان را با حمایت مردم تجهیز کند. برای به ثمر نشستن این نهال نورس حتمــاً میتوانیــم در کنارشــان باشــیم. خیرانی که میتوانند با کمک خود به این جمعیــت، باری از دوش زنان سرپرســت خانواریکهم­سئولیتسنگی­نادارهزندگ­ی را بر دوش میکشند، بردارند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran