Iran Newspaper

چشمهای تمام بسته هند و چین بر مسلمانان روهینگیا

دولت میانمار در ســایه حمایت منطقهای، اقلیت مسلمان این کشور را سرکوب میکند در حل بحـــران بروز کـــرده در میانمار و کشـــتار مســـلمانا­ن روهینگیا، نقش کشورهای منطقه بیش از هر کشوری در جهان دارای اهمیت است و میتواند تبدیل به کورسوی امیدی برای این اقلیت ست

- فرحنازدهقی

نام سیســــتم سیاســــی کنونی میانمار را چــــه بتــــوان «دولــــت دوگانه» گذاشــــت یا «سیســــتم ترکیبــــی»، به هــــر حال این واقعیــــت همچنــــان باقــــی میماند که این توافقی مشــــترک بر سر قدرت میان ارتــــش و احزاب سیاســــی انتخاب شــــده این کشــــور اســــت. به طور خــــاص اکنون و پــــس از اتفاقــــا­ت روهینگیـــ­ـا بــــه نظــــر میرســــد همانطور که گروههای مسلح قومــــی نگــــران بودنــــد، دولــــت منتخب دموکراتیک داو ســــوکی و ارتش میانمار به فصل مشترکی دســــت پیدا کردهاند. با این حال، اگر اختالف و خشونت علیه اقلیت روهینگیا بیش از پیش گســــترش یابد، ممکن اســــت همکاری دو طرف با یکدیگر سختتر شــــود. بویژه اگر دولت ســــرانجا­م تحت فشــــارها­ی بینالمللی مجبور به تغییر موضع نسبت به اقلیت روهینگیاشو­د.

در ماههــــای اخیــــر، رهبــــری سیاســــی میانمــــا­ر تحت فشــــار شــــدیدی در مورد ادعاهایـــ­ـش دربــــاره نقض حقوق بشــــر توســــط نیروهــــا­ی نظامــــی خــــود علیــــه

مسلمانان روهینگیا، جامعهای اقلیت با حدود 1/1 میلیون نفر که در شمال غربی کشوردرایال­تراخینمتمر­کزهستند،قرار گرفته اســــت. در اوایل ماه اوت، گروههای شبهنظامیرو­هینگیا،دههانفرازن­یروهای امنیتی میانمار را کشتند و بههمین دلیل دور تازهای از درگیریها در این کشور آغاز شــــد. دهها هــــزار نفر از مــــردم میانمار به بنگالدش فرار کردند، زیرا ارتش میانمار، عملیات ضد شورش گســــترده­ای را آغاز کــــرد. مشــــاور امــــور خارجه میانمــــا­ر، داو سوکی و دولت میانمار از آن جهت که به اندازه کافی بــــرای متوقف کردن جنایات جنگــــی علیــــه روهینگیا تــــالش نکردند، مورد انتقاد و سرزنش واقع شدند. میانمار بیش از گذشــــته تحت فشار رو به افزایش دیپلماتیک از سوی سازمان ملل متحد، پایتخت کشــــورها­ی غربی و مســــلمان­ان اندونــــز­ی و ترکیه قــــرار گرفت. همانطور که بحران روهینگیا توجه جهان را به خود جلب میکنــــد، صداهایی مبنی بر نقض حقوق بشر نیروهای میانمار در سایر نقاط این کشــــور، بویژه در کچین و شان، شنیده میشود که خبر میدهد درگیریهای بین گروههای قومی مسلمان و ارتش میانمار همچنان ادامه دارد. در چنین شــــرایطی و در حالی که دولت میانمار تحت فشــــار افکار عمومی جهان و دولتهای مختلف اســــت، رهبری سیاسی این کشور بار دیگر به شرکای منطقهای قدرتمندش، یعنی چین و هند تمایل پیدا کرده است.

هند، یکــــی از ذینفعــــا­ن دموکراتیزه شــــدن میانمار محسوب میشــــود. با این حــــال، روند مثبــــت روابط دوجانبهشــ­ــان میتوانــــ­د تحــــت تأثیر تحوالت سیاســــی داخلــــی در میانمار قــــرار بگیرد. تحرکات سیاســــی داخلــــی در میانمــــا­ر و تحوالت زیربنایی منطقــــها­ی، پیامدهای جدیای برای روابط هنــــد و میانمــــا­ر دارد. از دهه 1990 تا چند ســــال پیش، بحران سیاسی میان طرفــــدار­ان دموکراســـ­ـی و حکومت نظامی اقتدارگـــ­ـرا (تتماداو)، بشــــدت به شــــکل دهی انتخابهای سیاســــته­ای خارجی میانمار منجر شــــد. رژیم نظامی میانمار نســــبت به همسایه شمالی خود، چین، نزدیکتر شــــد زیرا از پکن خواسته بود تا فشارهای بینالمللی را از بین ببرد.

میانمــــا­ر هرچنــــد در ســــال 2010 بــــه دموکراســـ­ـی رســــید و تالشها هــــم برای تحکیــــم این رونــــد ادامــــه پیدا کــــرد، اما همچنان موانع بسیاری بر ســــر راه ایجاد دموکراســـ­ـی واقعی در آن وجــــود دارد. در این میان یکــــی از پیامدهای ژئوپلیتیکی که بشدت گذشته بر کشور تأثیر میگذارد، حضور گســــترده چین در این کشور است که بهعنوان شــــریک اقتصــــاد­ی و دفاعی مهمی ایفای نقش میکند. همانطور که اصالحات کشور در حال شکلگیری است، چالشهای جدیدی بر ســــر راهش وجود دارد که میتواند کشــــور را به وضعیتی که سعی میکند از آن دور شــــود، بازگرداند. احتماالً این کشــــور قصــــد ایجاد محیطی ژئوپلیتیــ­ــک را دارد کــــه در آن دوبــــاره به سمت چین کشیده شود. ■

هندومنفعتط­لبیملی

هند، یکــــی از ذینفعــــا­ن دموکراتیزه شــــدن میانمار محسوب میشــــود. با این حــــال، روند مثبــــت روابط دوجانبهشــ­ــان میتوانــــ­د تحــــت تأثیر تحوالت سیاســــی داخلــــی در میانمار قــــرار بگیــــرد. مودی نخســــتوز­یر هنــــد پــــس از آخریــــن دور خشــــونت در ایالــــت راخیــــن، بهعنــــوا­ن نخســــتین رهبــــر جهــــان از آنجــــا دیــــدار کــــرد. این ســــفر نشــــان از اهمیــــت روابط دوجانبــــ­ه بــــرای دســــتور کار اقتصــــاد­ی و سیاســــی هندوســــت­ان با این کشــــور دارد. بــــرای منافــــع طوالنــــی مــــدت میانمار و روابط هند و میانمار، نخســــتوز­یر مودی بایــــد به همتایان میانمار خــــود بگوید که ناکامــــی در پیدا کــــردن راه حل اختالفات داخلی، منافع اســــترات­ژیک میانمار را به خطر میانــــدا­زد و ممکن اســــت آن را به ســــمت وضعیتــــی ببــــرد که تــــالش دارد از آن بیــــرون بیایــــد. اما درســــت برخالف چنیــــن انتظاری هندوســــت­ان تهدید کرده اســــت 4 هزار پناهنده روهینگیـــ­ـا را اخراج میکند. تصمیمــــی که به نظر میرســــد کامالً اشــــتباه باشــــد. موضع هند در مورد درگیریهای شــــدید و حمایــــت از دولت میانمــــا­ر کوتهفکرانـ­ـــه اســــت. امتناع هند برای محکوم کردن میانمار به دلیل عدم رسیدگی به نگرانیهای نقض حقوق بشر و خروج گســــترده مردم از قلمروی غربی آن در راخین، ممکن اســــت طی روزهای آینده مذاکرات را آســــانتر کنــــد اما هیچ کاری برای حل مناقشــــه بلندمدت انجام نخواهد داد. اتفاقی که تأثیرات بلندمدتی بر منافع اقتصادی هند خواهد گذاشت.

طــــی هفتههــــا­ی اخیــــر، صدهــــا هــــزار روهینگیایـ­ـــی بــــه دلیــــل افزایــــش خفقان و خشــــونته­ا در میانمــــا­ر، از کشورشــــا­ن گریختهاند. جمعیــــت روهینگیای میانمار با تبعیض مکرر مقامات دولتی و نیروهای امنیتی مواجه شــــده اســــت، مثــــالً، اعمال محدودیتهار­ویفعالیتها­ونفیآموزش و پرورش، مراقبتهای بهداشــــت­ی، حقوق سیاسی، اسناد و شهروندی. پس از حمالت نظامیدراکت­بر6102،گزارشهایمت­عددی از ســــرکوبه­ای نظامی علیه غیرنظامیان روهینگیـــ­ـا، از جملــــه آتــــش زدن، کشــــتار غیر قانونی و تجاوز سیســــتما­تیک، صورت گرفته است. از 25 آگوست تاکنون حمالت بیشتری توســــط ارتش رهاییبخش آراکان روهینگیـــ­ـا )ARSA( انجــــام شــــد. ایــــن امر با اقــــدام نظامی شــــدید مواجــــه و موجب مهاجــــرت جمعــــی شــــهروند­ان روهینگیا شده اســــت که به ســــمت هند و بنگالدش گریختهاند.

هند، بهعنــــوا­ن یک قــــدرت جهانی و منطقهای در حال ظهــــور، باید بداند، هر کشور صرفنظر از وضعیت ویژه خود، باید از هر گونه تبعیــــض در مورد پناهندگان و بازگرداندن آنها به کشورشان که خطرات فراوانی برایشان به همراه خواهد داشت، جلوگیری کند. احترام هنــــد به این قانون نــــه تنهــــا بــــرای حفاظــــت از زندگــــی این پناهنــــد­گان ضروری اســــت، بلکه تأکیدی است بر توجه هند به تعهدات بینالمللی و قانون و اطمینان از امکان امنیت و صلح در کشور همسایه.

هنــــد کامالً از شــــدت ظلم و ســــتمی که روهینگیایی­هــــا در میانمــــا­ر بــــا آن مواجــــه هســــتند، آگاه اســــت. اخــــراج آنهــــا از هنــــد گزینهای قابل قبول نیســــت، هــــم میانمار و هم بنگالدش حاضر به پذیرش آنها نیست. برنامه اخراج این پناهندگان از نظر منطقی و قانونی غیرممکن اســــت و بشدت محکوم شده اســــت. برای برونرفت از این بنبست راهبردی واقع بینانه باید ارائه شود.

مســــأله این است که اگر هند به قوانین بینالمللی احتــــرام بگذارد و از اخراج این پناهجویان صرفنظر کند، نه تنها میتواند به کســــانی که سرســــختا­نه به این فرصت نیــــاز دارند، کمک کند، بلکــــه میتواند در مجامع جهانی موقعیت بهتری پیدا کند. از طرف دیگر، هنــــد باید با دولت میانمار روابط دوجانبه و طوالنی مدت براســــاس منافــــع اقتصــــاد­ی و سیاســــیا­ش ایجــــاد کند و به فکر تصمیماتی کــــه میتواند در کوتاهمــــ­دت روابط آن با میانمــــا­ر را بهبود ببخشد،نباشد. ■ سکوتاژدهای­زرد

در حالــــی کــــه هنــــد بــــه فکــــر اخــــراج پناهجویان اســــت، چین از طریق دیگری حمایتــــش را از دولــــت میانمــــا­ر نشــــان میدهــــد. در ماه مارس ســــالجار­ی چین به همراه هنــــد، از«مأموریــــ­ت تحقیقات مســــتقل بینالمللی»، قطعنامه سازمان ملــــل متحد که برای تحقیق و بررســــی در موارد نقض حقوق بشــــر نیروهای امنیتی علیه مسلمانان روهینگیا صادر شده بود، «جدا» شــــد. ماه بعد، میانمــــا­ر و چین به توافقی بر سر خط لوله نفتی رسیدند که از خلیج بنگال به کونمینگ در استان یوننان چین کشــــیده شــــده بود. دولت آنگ سان سو چی، پس از تأخیری دو ساله و با وجود فضــــای ضد چینــــی فراگیر در کشــــورش، با ایــــن قــــراردا­د توافق کرد. همــــراه با این معامله نفتــــی، میانمار همچنین توافقی را پیرامون «تبادل نامههای اجرایی» پروژه بنــــدرگا­ه بــــا ارزش نزدیک بــــه 10 میلیارد دالر و پــــروژه پــــارک صنعتــــی در یکــــی از بخشهــــای ایالت راخین، بــــا چین امضا کرد، طرحی که به کنسرسیومی به رهبری دولــــت چیــــن تعلــــق دارد. ایــــن طرحها عناصر مهمی از طرح چینی «یک کمربند یک جاده» هستند. در واقع میانمار در ماه مه امسال در کنفرانس بینالمللی مربوط به همین طرح، مشغول مذاکره با چین در مورد «همکاری در چارچوب کمربندهای جاده ابریشم و جاده سیالب جاده ابریشم قرن بیست و یکم» بود.

براســــاس گزارشهــــ­ا، حــــدود 3 هزار تاجر و بازرگان چینی، ماه آینده قرار است به دعــــوت دولــــت میانمار به این کشــــور بروند تا از فرصتهای سرمایهگذار­ی این کشور دیدار کنند. مقامهای اصلی و مهم تمام ایالتهــــ­ا و مناطق میانمــــا­ر در این نشست شرکت خواهند کرد تا قراردادهای ســــرمایه­گذاری را در بخشهایــــ­ی کــــه ســــرمایه­گذاران چینی انتخــــاب کردهاند، امضاکنند.

با این حجم مناسبات رهبران میانمار نیــــاز چندانی بــــه تالش کردن بــــرای حل بحران روهینگیاها ندارند. چــــرا که آنها از حمایت دوســــت قدرتمنــــ­دی چون چین برخوردارنـ­ـــد. همانطــــو­ر که در گذشــــته، چین حمایت بینظیر خود را از همســــایه جنوبیاش حفظ کــــرد، صرفنظر از اینکه آیــــا ایــــن کشــــور را مردانــــی یونیفرمپوش میگرداننــ­ــد یــــا دولت منتخــــب مردمی. اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد خشــــونت راخین را محکــــوم کردند، اما با توجهبهدیدا­رمتیوریکرو­فت،سفیربریتان­یا در ســــازمان ملل متحد شــــورا همچنان از داو آنگ ســــان ســــو چی حمایت میکند. ســــفیر بریتانیا به خبرنگاران گفت که این کشور جلسهای را یک روز پس از خشونت ایجاد شده در میانمار خواستار شده است: «بســــیاری از ما، متحدان حمایتی بســــیار خوبی برای او هستیم که پیشرفتهای او را با تحسین از راه دور دنبال میکنند.»

اما اخبار نشــــان داد که چیــــن در برابر مواضــــع شــــورای امنیــــت ســــازمان ملل در مقابــــل بحــــران میانمــــا­ر، مقاومــــت قدرتمندتری از خود نشــــان داده است. در ماه فوریه، دفتر حقوق بشــــر سازمان ملل متحد، ارتش این کشــــور را برای قتل عام و تجاوز مســــلمان­ان در راخین و آتش زدن روســــتاه­ا پس از حمالت به پاســــگاه­های پلیس منطقه در ماه اکتبر ســــال گذشــــته متهم کرد. ســــازمان ملل تــــا جایی پیش رفــــت که ارتش را به ارتکاب جنایات علیه بشریت و پاکسازی قومی متهم کرد.

هم دولت و هم ارتــــش، این اتهامات را رد کردنــــد و از همــــکاری بــــا مأموریــــ­ت حقیقتیاب ســــازمان ملل متحد ســــرباز زدند. در این میان، چین به خود مطمئن بود که دولــــت میانمار را حمایت میکند. نیکــــی هیلی، ســــفیر ایــــاالت متحــــده در ســــازمان ملل متحد، بعدهــــا بیانیهای را مبنی بر تعقیب نیروهای امنیتی میانمار منتشــــر کرد. هیلــــی گفــــت: «در حالی که نیروهای امنیتی میانمــــا­ر برای جلوگیری از خشــــونته­ای بیشــــتر تالش میکنند، آنهــــا در پیوســــتن به قوانیــــن بینالمللی بشردوستانه مسئولیتی دارند. قوانینی که شامل جلوگیری از حمله به غیرنظامیان بیگنــــاه و فعــــاالن حقوق بشــــر و حصول اطمینــــا­ن از کمک به کســــانی که نیازمند کمک هستند، میشود.» اما مقامات ارشد نظامی، حمله به روستاییان را رد کردند و گفتند که نیروهای امنیتی برای محافظت از پلیس در این منطقه مستقر شده بودند. بــــه گفته آنها، نیروهای کمی هم مســــتقر شده بودند.

منابع: ‪Observer Research Foundation‬ ‪The Irrawaddy‬ ‪Observer Research Foundation‬

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran