Iran Newspaper

جوالن نئوفاشیسته­ا در جنوب آسیا

- حبیب صدیقی مترجم: عاطفه رضوان نیا

نمی دانم از کجا آغاز کنم. در بسیاری از قســـمتهای آسیا، آفریقا و امریکای التین، قدرت در دســـت رژیمهایی اســـت که همچون فراعنه عصر حضرت موســـی(ع) عمل میکنند. آنها هیچ احساس مســـئولیت و ندامتی نسبت به فعالیتهای جنایتکاران­ـــه خود ندارند. به ثروتهای ملی دســـتاندا­زی میکننـــد و این ثروتهـــا را چون دارایی شـــخصی خـــود قلمداد کـــرده و در راه نادرســـت از آن بهره میگیرنـــد. آنچه که این نظامهـــای فرعونی اغلب فراموش میکنند این اســـت که ما در قرن بیست و یکم به سر میبریم، قرنی که کنترل کامل اطالعات در آن کاری ناشـــدنی اســـت. باالخـــره گهگاه افراد پـــردل و جرأتـــی (مثل اســـنودن و منینگ) پیدا میشـــوند که چهره زشـــت حقیقت را افشا کنند و از جنایتهای طبقه حاکم پرده بردارند. ■فاشیسمدرهن­دوستان دهلیبهخانه­بازمیگشتنگ­ذشتهبودکه

درکشورهند،بااکثریتجم­عیتهندو، موردمشابهد­یگریگزارشش­د.یکخانواده که نارندا مودی و حزب بهاراتیا جاناتا (بی 10 نفره مسلمان شامل زن، بچه، چند فرد جی پــــی) در رأس قدرت هســــتند، هر روز مســــن و یک نوجوان معلول کــــه با قطار از گزارشهایــ­ــی از شــــکنجه و آزار و اذیــــت و جشن عروسی به خانه بازمیگشتند، مورد حتی کشــــته شدن مســــلمان­ان، مسیحیان حمله جمعیتی خشــــمگین قــــرار گرفته و و دالیتهــــ­ا که از گوشــــت پرهیز نمیکنند، با میلههای آهنی و چوبدســــت­ی تا ســــر حد بــــه گوش میرســــد. این افراد بنــــا به آنچه مرگ مــــورد ضرب و شــــتم قــــرار گرفتند. در آیین هندو «محافظــــت از گاو» خوانده بر طبق گزارشها، جمعیتی شــــامل 30 تا میشــــود، مورد خشــــونت قــــرار میگیرند. 35 نفر با شکستن پنجره اضطراری قطار هنــــوز یک ماه از کشــــته شــــدن جنید خان، مســــیر شکوهآباد-کاســــگنج فریاد «آنها را 16 ســــاله، که به همراه بــــرادرش با قطار از بکشید،آنهامسلمان­هستند»سرمیدهند و سپس به این خانواده حمله ور میشوند. این خانواده مســــلمان گفتهانــــ­د، ضاربان ضمن پاره کردن لباس زنان و آزار و اذیت آنها، جواهراتشان را هم به غارت بردهاند. در جریــــان یــــک حادثــــه دیگر، مــــردی که مظنون به حمل گوشــــت گاو بود در محله ناگپور بهارسینجی مورد حمله قرار گرفت. این مرد ادعا کرده گوشــــت گوسفند حمل میکرده و نه گاو. نمونهای از گوشــــت برای تشخیص به پزشکی قانونی فرستاده شد. این حمله فقط دو هفته بعد از آنکه نارندا مودی حمله به افراد بــــه نام محافظت از گاو را محکوم کرد، رخ داد. او طی سخنرانی خــــود گفت: «کشــــتن مردم تحــــت عنوان مراقبت از گاو پذیرفتنی نیست. این اعمال مورد تأیید ماهاتما گاندی نبود.»

اما ســــؤال مهم که شایسته پاسخ داده شــــدن اســــت این اســــت که آقــــای مؤدی براســــتی برای تنبیه هندوهای تروریستی که مســــلمان­ان را به جرم خوردن گوشت مورد محاکمــــه قرار میدهنــــد، چه کرده است؟ پاسخ «هیچ» است. بیانیه شیرین و نجیبانه او هیچ تأثیری نداشــــت. چرا که فقط چند ساعت بعد از صدور این بیانیه دو مســــلمان در جهارکهند مــــورد حمله قــــرار گرفتنــــد. طبــــق آمارهای گــــردآور­ی شده توسط ایندیااســ­ــپند در طول 8 سال گذشــــته (از ســــال ،)2010 یعنــــی از زمانی کــــه نخســــتوز­یر نارندا مودی بــــه قدرت رســــید، تعــــداد حمــــالت به مســــلمان­ان افزایش چشمگیری داشــــته است. حرف زدن صرف از حمالت مشــــابه جلوگیری نمیکند، بایــــد در این زمینه بــــه جد وارد عمــــل شــــد. در هندوســــت­ان بــــه وضــــوح نیروهای فاشیست هندو در حال بازگشت به صحنه قدرت هســــتند. ایــــن نیروها به انــــدازه کافی بــــرای بازگردانــ­ــدن بیقید و شــــرط قدرت بــــه راجهــــای هنــــدو، بدون در نظــــر گرفتن حقــــوق اقلیتهای دیگر هندی، احساس قدرت میکنند. ■ انـــکار جنایت بـــه شـــیوه نازیها در میانمار

در همسایگی هند، کشوری است که در آن وضعیت اقلیتهــــ­ا حتی از وضعیت اقلیتهــــ­ای هند نیز بدتر اســــت. اکثریت بودایی میانمار به نسل کشی اقلیتهای مذهبی که هیچ سالحی برای دفاع از خود ندارند میپردازنــ­ــد و در این میان نه تنها هیچ کسی این اکثریت را از ارتکاب چنین جنایاتی باز نمیدارد، بلکه هیچ صدایی نیز در جهت محکوم کردن این جنایتها در سراسر این کشور شنیده نمیشود.

مســــلمان­ان روهینگیـــ­ـا بیــــش از هــــر اقلیت دیگــــری در کره زمین مــــورد آزار و اذیت و تعقیــــب قرار گرفتهانـــ­ـد. فقط در چند ماه گذشــــته گزارشهایی مبنی بر به آتش کشیده شدن روســــتاه­ای روهینگیا، تجاوز به زنان، دســــتگیر­ی، آزار و شکنجه، بازداشــــ­ت و کشــــتار مردم با هدف ایجاد رعب و وحشب بیشتر در میان این جامعه اقلیت، که هماکنــــو­ن در معرض قحطی و گرســــنگی نیــــز هســــتند، دریافت شــــده است. اجازه دسترسی به غذا به آنها داده نمیشــــود. در حدود 250 هزار مســــلمان روهینگیـــ­ـا در نتیجه آخرین ســــرکوب رخ داده، بیخانمــــ­ان شــــده و بســــیاری دیگر مجبور شــــدند به بنــــگالد­ش فــــرار کنند. البته آنگ سان سوچی، رهبر بوداییهای میانمــــا­ر و دولت ائتــــالف ملــــی او، کامالً منکررخدادن­چنینجنایته­ایهولناکی توســــط نیروهــــا­ی امنیتی خود شــــدهاند. اصالً بــــه عقیده ســــوچی، روهینگیا وجود خارجی ندارند. چقدر راحت! ســــوچی به شیوه نازیســــم و فاشیســــم انکار میکند، او میخواهد تاریخ زدایی کرده و هســــتی روهینگیا که پدران و اجدادشان در منطقه آراکان (ایالت راخین امروزی) از زمانهای خیلی دور زندگی میکردهاند را انکار کند.

در ماههــــای اخیــــر، اروپــــا و امریکا هم صحنهجنایته­ایناشیازنف­رتیاهمان تروریســــ­م بودهاند آخرین قربانی، باکاری هندرســــو­ن، بود که هفته گذشته در یونان کشته شد. جوان 22 ســــالهای که مشغول گذران تعطیالت تابســــتا­نی خــــود بعد از فارغالتحصی­لی از دانشگاه آریزونا امریکا بود، توسط 15 مرد که همگی صرب بودند مورد ضرب و شتم قرار گرفته و کشته شد. همگــــی جنایتهای وحشــــیان­ه صربها و کشتار دســــته جمعی و نسل کشیای را که توســــط آنها در اوایل دهــــه 90 میالدی انجام گرفت به خاطر داریم. آنها هزاران مســــلمان را در بحــــران بالــــکان قتل عام کردند. اعمال صربها چهره سکوالر اروپا را کامــــالً تیره و تار کرد و این گروه به خاطر جنایتهایی که آن زمان مرتکب شــــدند، هرگز تبرئه نشــــدند. حــــال آنکه همچنان به چنیــــن جنایتهایی دســــت میزنند. قتل باکاری نمونهای آشکار از وجود حس نفرت در میان این گروه قومی است.

مــــن واقعــــاً نگــــران افزایــــش مــــوج افراطیگری در سراســــر زمین هســــتم. در همهجایاینک­رهخاکینیرو­هایفاشیستی در حال قدرت گرفتن و قتل عام هســــتند. آنها بــــه کمک ایدئولوژیه­ــــای زهرآگین و تنــــگ نظرانه خود مشــــغول بــــردن همه بازیهــــا و رســــیدن بــــه رأس حکومتهــــ­ا هســــتند. به نظر میرسد که عرصه زندگی برای اقلیتها در سراسر دنیا هر روز تنگتر میشود. اقلیتهایی که یا کشته میشوند یا بــــرای ادامه زندگی مجبــــور به مهاجرت میشوند.

Islamicity:عبنم

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran