Iran Newspaper

آقای کالنتری! جان شما و جان یوزپلنگ ایرانی

در اختتامیه ششمین جشنواره بینالمللی فیلم سبز مطرح شد معصومه ابتکار: سینما راهی برای عمومی کردن محیط زیست است

-

«ایــران»: شــامگاه جمعــه مجموعــه فرهنگــی «آســمان» شــاهد حضــور چهرههایی بود که آمده بودند از دغدغه هایشــان بگویند؛ دغدغههایی از جنس «زندگــی» که در محیط زیســت متبلور شــده بود؛ هنرمندان و دست اندرکارا ِن این جشنواره در سخنانشان در اختتامیه ایــن رویداد هنــری به طعنــه و انتقاد از بیتوجهیها به محیط زیســت گفتند و مسئوالن هم وعده دادند تا تمام تالش خــود را برای حفاظــت و نجات محیط زیست بهکار برند.

در ابتــدای ایــن مراســم فرهــاد توحیــدی دبیــر ششــمین جشــنواره بینالمللــ­ی فیلــم ســبز گفــت: نمیخواهم مانند ســخنرانها، تعداد آثار شــرکتکنند­ه را اعــالم کنم و نحوه صحبتهــای مــن بــه شــکل دیگــری اســت. قبــل از اینکــه دربــاره راســت و دروغ این جشــنواره صحبت کنم، باید بگویــم کــه این جشــنواره بــدون کمک خانم ابتکار، آقایان حیدریان، حیدری خلیلــی و مهــدی یزدانــی مدیرعامــل رســانههای تصویری ممکــن نبود. وی ادامه داد: در شــب آخر قبــل از برپایی جشنوارهمیخ­واستمبهدال­یلمختلفی مصاحبــه کنــم و بگویــم که جشــنواره برگــزار نمیشــود امــا همــت دوســتان باعث شد جشنواره را برگزار کنیم. دبیر جشنواره سبز در ادامه به بیان گزارشی طنزگونــه از وضعیت محیط زیســت و برگــزاری جشــنواره پنجــم تا ششــم به روایتــی اشــاره کــرد و گفــت: در دورانی کــه هنــوز دنیــا به بلــوک شــرق و غرب تقسیم نشده بود کارگری در جمهوری آلمان شــرقی در ســیبری کار پیدا کرد. وی قرار گذاشــت همه اتفاقات درست را با جوهر آبی بیــان کرده و در صورتی که متنــی را بــا جوهر قرمز منتشــر کرد یعنی تمام نوشــتههای­ش دروغ است. او نامــهای بــا جوهر آبی نوشــت با این مضمون که همه چیز خوب است فقط در این دیار جوهر قرمز پیدا نمیشود!

وی در ادامــه با اشــاره بــه این روایت با لحن طنزگونه توضیح داد: در فاصله یک سالی که از جشنواره پنجم تا ششم میگذرد، اوضاع فرهنگی بســیار تغییر کرده اســت. نه تنها الگــوی مصرف آب مردم تغییر کرده، بلکه از ســال گذشته تا به امروز ســطح ســفرههای زیرزمینی بــه همــت مردم و مســئوالن چنــان باال آمده که در ۰۰2 ســال گذشــته بیسابقه بــوده اســت. توحیــدی ادامــه داد: در تمام دشــتهای ایران که بــا پدیده فرو نشســت همــراه بودیــم، اوضــاع بهتــر شده اســت؛ به طوری که فضانوردان در ایستگاه فضایی، ایران را با سوئد اشتباه گرفتند. سطح آب دریاچه ارومیه چنان باال آمده که شــهرهای تبریــز و ارومیه با خطرمواجه شــدهاند. وضع آلودگی هوا بــه کلی تغییــر کــرده اســت. وی افزود: کانــون بحرانــی ریزگردها در خوزســتان بعــد از مالــچًپاشــی خــوب شــده و درختکاری کامال رایج شــد و به جای آن کانونهــا، جنگلهای سرســبزی روئیده اســت که از آنها نســیم خنکــی در تمام خوزســتان شــروع به وزیدن کرده است. دبیــر جشــنواره بینالمللــ­ی فیلم ســبز افــزود: از یــوز پلنگ ایرانی کــه دو قالده باقــی مانــده بــود، بــا تــالش و کوشــش مســئوالن و حمایــت فعــاالن محیــط زیســت بــه قــدری زیــاد شــده کــه خود یوزپلنگها به دبیرخانه جشــنواره نامه نوشــتند و از مــردم درخواســت کردنــد تــا دیر نشــده فکری بــه حال نرخ رشــد و کنتــرل جمعیــت آنها کننــد و گرنه به نزدیکی شــهرها کوچ میکنند. او با بیان اینکه یک خبر هم دارد، گفت: در جلسه نمایشــی که فیلم «ســیل» ســاخته دی کاپریو را با وزیران دولت تشکیل دادیم، چنان ازدحامی شد که بخشی از وزیران زیر دســت و پا ماندند و مصدوم شدند. البتــه مصدومیتشــ­ان زیــاد نیســت و میتوانند به دفترشــان بروند. امیدوارم در این دیار جوهر قرمز پیدا شود.

■ ســینما راهــی بــرای عمومــی کــردن محیطزیست

در ادامــه معصومــه ابتکار معاون رئیــس جمهــوری در امــور زنــان و خانــواده اظهــار کــرد: ایــن جشــنواره در دوره دولــت هفتــم شــکل گرفــت. گروهــی از هنرمنــدان گفتنــد کــه اگــر بخواهیــم بحــث محیط زیســت را به فرهنگ عمومی تبدیل کنیم باید این موضــوع را به عرصه ســینما بیاوریم. معاون رئیس جمهــوری در امور زنان و خانــواده گفــت: چهــار دوره موفــق شــدیم جشــنواره بینالمللــ­ی فیلــم ســبز را در دولتهــای هفتم و هشــتم برگــزار کنیم و اتفاقهــای خوبی افتاد و ســینماگرا­ن برای موضوعات محیط زیســتی، انگیزه پیدا کردند و جشنواره چهــارم در هــزار نقطه مختلــف ایران اکــران و بســیار تخصصــی برگزار شــد و این تحــول مهمی بود. ابتــکار ادامه داد: تا اینکه دولت نهم و دهم ســرکار آمــد که همــه میدانید کی بــود و چی بود. متأسفانه جشــنواره فیلم سبز در دولتهــای نهــم و دهــم کالً تعطیــل شــد و مثــل مشــکالتی کــه در ســایر موارد بر ســر مردم ایــران رفت و نباید آن دوران را فرامــوش کنیــم، در حوزه محیط زیســت نیز مشــکالت بسیاری به وجــود آمد کــه نهایتــاً در انتخابات ســال 92 بــا حضــور مــردم در پــای صندوقهای رأی، تحول بزرگی شــد و دولــت یازدهم به ریاســت آقای دکتر روحانی سرکار آمد. ابتکار خاطرنشان کرد: در سال گذشته در ۰6 نقطه اکران فیلمهای جشــنواره بینالمللی فیلم ســبز را داشــتیم و تأثیرگــذا­ری خوبــی در حــوزه بینالمللــ­ی شــاهد بودیم و جشنواره فیلم ســبز ایران به رسمیت شــناخته شــد و درمقایســه با بســیاری از جشــنوارهه­ای ســبز جهانــی مثــل جشــنواره برلیــن، جلــوه دیگــری پیدا کــرد و حقیقتــاً فیلمهــای خوبــی را از هنرمندان ایرانی شاهد بودیم.

■ جان شما و جان یوزپلنگ ایرانی

در ادامــه ایــن مراســم اســماعیل کهــرم گفــت: اگر مــا در اثر اشــتباه، کم کاری یــا نگــرش اشــتباه، یــوز پلنــگ

آســیایی را از دســت بدهیــم، تمــام عالقهمنــد­ان بــه حیــات وحــش دنیــا مــا را شــماتت خواهنــد کــرد. دوســت داشــتم آقای کالنتری رئیس ســازمان حفاظــت محیط زیســت اینجــا بودند تــا به ایشــان بگویم، یوزپلنگ آســیایی کــه االن شــده یوزپلنگ ایرانــی، امانت مــردم ایــران و جهــان به شــما اســت. دوست داشتم بگویم جان شما و جان یوزپلنــگ ایرانی. وی ادامــه داد: مردم ایران، مقایســه آب بــا یوزپلنگ قیاس مــع الفــارق اســت. حفاظــت از آب به

عهده سازمان محیط زیست نیست اما حفاظت از زیست محیطهایی که گونه یوزپلنگ آسیایی را داریم، برعهده این سازمان است.

■ توجهبهمحیط­زیستدرادبی­اتغنی ایران

مدیرعامــل بنیاد ســینمایی فارابی نیــز در مراســم اختتامیــه جشــنواره بینالمللی فیلم سبز گفت: خوشحالم در روزهایــی کــه 117 ســالگی ســینمای ایران با هویت ملــی ما ایرانیان عجین شده، ششــمین جشــنواره فیلم سبز را

در تهران و اســتانهای کشــورعزیز­مان برگزار میکنیم. وی ادامه داد: واقعیت این است که اگر در ادبیات غنی فارسی نگاه کنیم، توجه همه آنها در طبیعت دیــده میشــود؛ در آثــار ســفالینهه­ای ایرانی، روی ترمهها و تابلوهای نقاشی، روی بناهــای تاریخی ایران و در ادبیات ایرانــی ماننــد شــاملو، حافــظ و نیمــا توجــه بــه طبیعت دیــده میشــود. در ایــن مراســم همچنیــن از برگزیــدگا­ن بخشهــای مختلــف در مراســمی قدردانی به عمل آمد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran