Iran Newspaper

رکوردشکنيه­اي یک فیلم ترسناک تازه

«آنابل» با 15 میلیون دالر هزینه تولید 270 میلیون دالري شد

- وصال روحاني

فیلــم ترســناک و جدیــد »IT« کــه براســاس رمانــي از اســتیفن کینــگ ســلطان ادبیــات وحشــت ســاخته شــده اســت، همانطــور کــه پیشبینــي ميشــد، ایــن هفتــه در صدر آثــار پرفــروش ســینماهاي امریکاي شــمالي نشســت اما فراتــر از تمامــي انتظارهــا 117/1 میلیون دالردر گیشــهها پولســازي کرد تا چند رکــورد را بشــکند. ایــن بهتریــن شــروع اکران در مــاه ســپتامبر و کل فصــل پاییــز و بهترین آغــاز پخش براي یــک فیلم ژانر وحشــت در تمامي دورانها در ســینماهاي امریکا و کانادا به حساب ميآید و فاصله حدوداً۰11 میلیون دالري بیــن ایــن فیلم و فیلــم دوم جدول که یک کار اجتماعي – خانوادگي به نام «دوباره در خانه» است، پنجمین فاصله شگرف بین تیمهــاي اول و دوم جدول در تاریخ تنظیم و ارائه فهرست پرفروشها در امریکاي شمالي محســوب ميشــود. رکــورد قبلــي بهتریــن شــروع اکران در میان فیلمهاي ژانر وحشــت دراختیــار «فعالیتهــا­ي ماوراءالطب­یعــه ۳» بود کــه از 52/5 میلیــون دالر فراتر نميرفت و حتــي تعداد ســالنهاي درنظر گرفته شــده بــراي نمایــش »IT« کــه بــه ۳۰14 تــاالر در سطح امریکا و کانادا ميرسید حکایت از این داشــت که بــرادران وارنر کمپانــي تهیهکننده فیلم، خوابهاي بزرگي براي آن دیده اســت و درآمــد این فیلم تــا همین لحظه پنجمین فیلــم سودســاز تاریــخ و ژانر وحشــت پس از گذشــت فقــط یــک هفتــه از اکــران فیلــم به حسابميآید. ■ درخششزیرسا­یه«ایرما»

اهمیت این دستاوردها زماني بیشتر جلوه ميکند که درنظر بگیریم این هفته صحنه هنر و ازجمله ســینماي امریکا مانند ســایر شــئون اجتماعي این کشور تحتالشعاع وقوع طوفان مهیب و ویرانگر ایرما قرار داشت و این رویداد تلخ ســبب شــد بســیاري از مردم از رویکرد به هــر فعالیت فرهنگي و تفریحــي پرهیز کنند و تمام توجهها به سمت ایرما و تبعات آن برود. »IT« در خــارج از مرزهاي امریــکا که خبري از این طوفان نبود راحتتر کار کرد و در 46 کشور و بــازار و منطقــه متفاوت جهــان مجموعاً 62 میلیون دالر پولســازي کرد. در میان کشورهاي غیرامریکای­ي اکران کننده ،»IT« بهترین آمار را بریتانیا با درآمدسازيا­ي برابر با 12/۳ میلیون دالر بــه ثبت رســاند و روســیه و اســترالیا نیز به ترتیب 6/7 و 5/9 دالر را به حســاب سازندگان ایــن فیلــم ریختنــد و »IT« را در صــدر جداول خود نشاندند. این درحالي است که کشورهاي عمدتاً سینمادوســ­ت و بالقوه سودسازي مثل سوئد و مکزیک از امروز (پنجشنبه ۳2 شهریور) به روي این فیلم آغوش خواهند گشود و پخش آن در فرانسه و آرژانتین هم از 1۳ شهریور و اول مهر آغاز خواهد شد. ■ سهمعظیمفیل­مهايغیرتاز­ه

رتبه دوم در جدول پرفروشهاي امریکاي شمالي همان طور که قبالً نوشتیم سهم فیلم «دوبــاره در خانه» شــد که آن را شــرکت اوپن رود تهیــه کــرده اســت ولي فــروش 9 میلیون دالري این فیلم در ســطح 294۰ تــاالر در این منطقــه از جهــان در قیــاس با ارقــام نجومي فیلــم »IT« رقم ناچیزی بــود. در هفتهاي که ســایر فیلمهاي جدید شــامل فیلمــي درباره واقعــه 11 ســپتامبر بســیار کــم شــمار و آثاري داراي کیفیت معمولي بودند،طبعاً رتبههاي چهــارم بــه پاییــن همگــي ســهم فیلمهایي شــد که از هفتهها پیش به نمایــش درآمده و بنیه و کیفیتشــان براي ابقــا در صدر جدول سودســازان هنــوز کفایــت ميکنــد. ســرآمد این دســته فیلمهــا «بادیــگارد تیرانــداز» (یا «بادیــگارد قاتــل») بــود کــه پس از ســه هفته صدرنشــیني ســرانجام بــه رتبه ســوم جدول تنــزل کــرد ولــي 4/8 میلیــون دالر تــازهاي که بهدســت آورد کمک کرد تــا عایدي این فیلم بعــد از 27 روز نمایــش در امریــکا و کانــادا بــه 64/8 میلیــون دالر برســد. فیلــم «آنابل: خلقــت» هم کــه ادامــهاي بر فیلم ترســناک «آنابــل» و نشــأت گرفته از فیلمهــاي دوگانه ترســناک دیگري مانند »Conjuring« است، ایــن هفته به رغــم 47 درصد تنزل در فروش با 4 میلیون دالر سودسازي در گیشهها به مرز ۰۰1 میلیــون دالر فــروش در امریــکا و کانــادا بسیار نزدیک شــد و با احتساب درآمدهایش در ســایر قارهها شامل آسیاي شــرقي، اروپاي غربــي، شــمال آفریقــا، امریــکاي جنوبــي و اقیانوسیه به رقم ۰72 میلیون دالر رسید.

این فیلم که نام کامل آن «آنابل: خلقت» و محصول شرکت برادران وارنر است، بیشتر از 15 میلیون دالر هزینه تولید نداشته است و همین مسأله بر ارزش دستاوردهاي مالياش ميافزاید.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran