Iran Newspaper

تئاتر بار صلح را به دوش میکشد

-

دوازدهمین جشــنواره تئاتر خیابانی مریوان، ظهر چهارشنبه، 22 شهریورماه، آخرین قدم خود را در ســالن نشــاط وزارت آموزش و پرورش شهر مریوان گذاشت. مقامهای دولتی، مذهبی و هنری مریوان و مدیران تئاتری کشور آمده بودند تا جوایز این جشنواره را که از 81شــهریور کار خود را آغاز کرده بود، به برگزیدگان اهدا کنند. در ابتدای مراســم حجتاالســا­لم رحیم جعفری، سرپرســت اداره کل فرهنگ و ارشــاد اســالمی اســتان کردســتان با اشــاره به مردمی بــودن تئاتر در طــول تاریخ گفت: بازیگــران اصلی تئاتر خیابانیمرد­مهستندواین­همهشکوفایی­وخالقیتناش­یازحضورمست­قیممردمدر این عرصه است؛ چراکه با وجود تمام تنگ نظریها و اندیشههای متحجرانه، کارهای مردمیکارها­ییماندگارو­تأثیرگذارن­د.

در ادامــه برنامــه محمد شــفیعی، فرماندار مریــوان با گله از حضور نداشــتن وزیر فرهنگ و ارشاد در این مراسم سخنان خود را آغاز کرد و گفت: ما آمادگی خود را برای برگزاری این نوع نمایشها و جشنوارهها بهطور فصلی در مریوان اعالم میکنیم و برای تشکر از مردم فهیم مریوان و گروههای هنری مبلغی۰۰۳ تا۰۰۴ میلیون تومانی را برای احداث پالتوی مریوان هزینه خواهم کرد. سپس قطبالدین صادقی، مهدی شفیعی و محمد شــفیعی برای قدردانی از شــهرام کرمی روی سن آمدند. همچنین از فرامرز قلیچخانــی نیــز بهخاطر فعالیت در این حوزه طی ســالهای متمادی قدردانی شــد. سپسنامقخدا­یار،هنرمندودار­تاش(نجار)مریوانیکهس­ومینبزرگدا­شتجشنوارهب­ه او اختصاص داشت، به زبان کردی عصایی را به قطبالدین صادقی هدیه داد. سپس مهدیشفیعی،مدیرکلادار­ههنرهاینما­یشیبااشاره­بهصحبترئیس­جمهوریدر موردامنبود­نجامعهبهجا­یامنیتیبود­ن،کارناوالجذ­ابافتتاحیه­رادرچنیننق­طه جغرافیاییح­ساسی،نمودبسیارخ­وبیازاینخو­استهوصلحود­وستیتئاترب­رشمرد.

پسازاتماما­ستندآپ،داورانجشنو­اره،قطبالدینصا­دقی،فریندختزاه­دی، کوروش زارعیومامو­ستارستمی،نمایندهکرد­ستاندرمجلس­خبرگانبرای­اهدای جوایز روی ســن آمدند. ابتدا از بهمن صادقحســنی، فعال تئاتر خیابانی بهعنوان شــهروند افتخاری مریوان قدردانی شــد؛ ســپس زارعی اســامی برگزیدگان را اعالم کرد که نمایشهای «گیلهدخت» ســاخته آرزو علیپور از الهیجان و «آینه زندگی» ساخته فاروق حسنپور از مریوان بیشترین جوایز را در بخش آیینی از آن خود کردند و در بخش آزاد نیز نمایشهای «تولیدی لیلی و مجنون» ساخته پژمان شاهوردی از بروجرد و «آخرین مرزهای اشتغال» ساخته سوران حسینی از مریوان نیز بیشترین جوایــز را دریافــت کردند. در بخــش نگاه مردمی جایــزه بخش مرور به «آرایشــگاه صلواتــی» از اصفهــان، بخش کودک و نوجوان به «افســانه دیو و کدو» از کرمانشــاه، بخش مســابقه به «مؤسســه کاریابی» از مریوان و بخش آیینی به «آینــه زندگی» از مریوان رســید. سپاه پاســداران مریوان نیز جوایزی به نمایشهای رهگذر از مریوان، «بمانیزایی» از رشــت و «آرایشــگاه صلواتی» از اصفهان اهدا کرد. در پایان مراسم نیزکوروشزا­رعیاسامینم­ایشهایراهی­افتهبهسیوش­شمینجشنوار­هبینالمللی تئاتر فجر را اعالم کرد که در بخش آیینی «آینه زندگی» و «گیلهدخت» به جشنواره فجر معرفی شــدند. در بخش آزاد نیز «تولیدی لیلی و مجنون»، «آخرین مرزهای اشتغال»،«ویروس»،«تندیسیبرای­شهر»،«مؤسسهکاریا­بی»،«بغض»،«درددل روی خط حامل»، «فرار از زندان»، «داد درد دارد» به فجر معرفی شدند. همچنین زارعــی نمایشهــای «بمانیزایــ­ی»، «گیلهدخــت»، «نوروزبل» و «آینــه زندگی» را کارهایراهی­افتهبهجشنو­ارهتیرنگمع­رفیکرد.

 ??  ?? اختتامیهدو­ازدهمینجشن­وارهبینالم­للیتئاتر خیابانیمری­وان
اختتامیهدو­ازدهمینجشن­وارهبینالم­للیتئاتر خیابانیمری­وان

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran