Iran Newspaper

جوابایناعت­مادرابامدا­لآوریخواهم­داد

گفتوگوی «ایران» با سارا خادم الشریعه، پرچمدار کاروان ایران در بازیهای داخل سالن آسیا

- محمد محمدی سدهی

پنجمیــن دوره بازیهــای داخل ســالن آســیا از دیــروز در عشــق آباد ترکمنستان آغاز و مراسم افتتاحیه امروز با رژه کاروان کشــورهای شــرکتکنند­ه برگزار خواهد شــد. ســارا خادمالشریع­ه، شــطرنج باز جوان کشــورمان پرچمداری کاروان ایران را در این مســابقات برعهــده دارد، این دختر 20 ســاله کــه در یکی، دوســال اخیر یکی از شگفتیســاز­ان شــطرنج و ورزش ایران بوده، میتوانــد عنوان جوانترین پرچمــدار تاریــخ ورزش ایــران را یــدک بکشــد. البتــه در هفتههای گذشــته بحث تعلیق شطرنج ایران مطرح شد اما با اعالم سرپرست کاروان ایران در بازیهای آسیایی این رشــته نیز مانند سایر رشتهها به ترکمنستان اعزام شد و با توجه به پتانسیل باالی شطرنج، این رشته میتواند جایگاه ایران را در جدول توزیع مدالها باال بکشد.

ســارا خــادم الشــریعه در خصــوص پرچمــداری در بازیهای داخل ســالن آسیا به خبرنگار «ایران» میگوید: «قطعــاً این موضوع حس خوبــی به من میدهد و باعث افتخار من اســت که جلوتــر از کاروان با پرچم کشــورم رژه بــروم. باید به خاطــر این موضوع از کمیتــه ملی المپیک تشکر کنم چرا که با این انتخاب به من اعتماد کردند و من هم تالشــم را خواهم کــرد تا جواب این اعتمــاد را بخوبی بدهــم. شــنیدهام که جــوان تریــن پرچمــدار کاروان ایران هستم و از این موضوع خیلی خوشحالم.»

این شطرنج باز بانوی کشورمان میافزاید: «پرچمداری در بازیهــای آســیایی اعتمــاد بــه نفس من را بیشــتر میکنــد و باعــث میشــود تا بــا تالش بیشــتر به مصــاف رقبــا بروم. مســابقات بســیار ســختی درپیش داریم چرا که رشته شطرنج المپیکی نیســت و ورزشــکارا­ن این رشــته میتوانند در مسابقات این چنینی خودنمایی کنند به همین دلیل تمام تالششــان را برای کسب خوشرنگترین مدال میکنند.» پرچمدار کاروان ایران در مســابقات داخل سالن آسیا بیان میکند: «ما در چند بخش شانس زیادی برای کسب مدال داریم و تمامی بچههای تیم برای حضور در این مسابقات کامالً آماده هســتند. مثالً در 23 ســال و بزرگساالن شانس زیادی برای کسب مدال داریم ضمن اینکه تمامی بچهها آمادگی حضور در این مسابقات را دارند و شطرنج میتواند به جایگاه ایران در توزیع مدالها کمک زیادی کند.»

او با اشــاره به اخباری که در خصوص تعلیق شــطرنج ایران در روزهای گذشــته منتشــر شــد، میگوید: «بارها به مدت یکی، دو روز تعلیق شــدیم و این بار هم در آســتانه مســابقات داخل سالن فدراســیون جهانی شطرنج ایران را تعلیق کرد اما خوشــبختان­ه این مشــکل برطرف شــد و میتوانیم بدون دغدغه به مسابقات اعزام شویم.»

خــادم الشــریعه ادامــه میدهــد: «تعلیق فدراســیون شــطرنج به دلیل بدهی 120 هزار دالری بــه فیده بود و این بدهیبهدلیل­بدقولیاسپا­نسریبودکهم­سئولیتبرگز­اری مســابقات جهانی بانوان را در کشــور ما برعهده داشــت اما خوشــبختان­ه این موضوع بــا کمــک وزارت ورزش برطرف شد.»اینشطرنجبا­زبانویکشور­مانبیانمیک­ند:«حقیقتاً فدراســیون تــالش میکند تا ایــن ورزش در کشــور ما بیش از این شــناخته شود اما متأســفانه تاکنون شطرنج با وجود افتخارآفری­نیهــای زیــاد در ســالهای گذشــته در کشور ما مظلوم واقع شده است در حالی که این رشته دردنیامحبو­بیتوطرفدار­انزیادیدار­دودردنیاتو­جه زیادی به این رشته میشود؛ توجهی که به هیچ وجه با کشورماقابل­قیاسنیست.شطرنجمادرس­الهایاخیر افتخارآفری­ــن بوده و پتانســیل باالیــی دارد به حدی که شــطرنج میتواند ورزش اول ایران شــود. بهتر است رســانهها بیشــتر اتفاقات مثبت در شــطرنج را پوشــش دهند نه اینکــه تنها به حواشــی بپردازنــد.» او در پاســخ به این ســؤال که آیا پرچمداری شما باعث شد تا مسئوالن ورزش تعلیق شطرنج را بیش از پیش پیگیری کنند و موجب رفــع این محرومیت شــــوند؟ میگویــــد: «بلــــه همین گونه اســت اما باید بدانیــم کــه تعلیــق هــر کدام از ورزشهای ما به ضرر کشورمان است و بایدمســئو­النتوجــه یکسانی به تمامی ر شـــــته هـــــــا ی ورزشــی داشــته باشند.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran