Iran Newspaper

رژه کاروان 216 نفره ایران

پنجمین دوره بازیهای داخل سالن آسیا و اقیانوسیه از امروز رسماً آغاز میشود

-

پنجمین دوره بازیهای داخل سالن و هنرهای رزمی 2017 آسیا و اقیانوسیه به صورت رسمی از امروز (۶2 شهریور) آغاز و تا ۵ مهر در عشقآباد پایتخت ترکمنســتا­ن برگزار خواهد شد. در این دوره از رقابتهــا ورزشــکارا­ن 64 کشــور در 22 رشــته ورزشــی با هم بــه مســابقه میپردازند و بیش از 337 مدال نیز قرار است بین قهرمانان توزیع شود. نکته اینکه در این دوره از مسابقات ورزشــکارا­ن قاره اقیانوســی­ه نیز شرکت خواهند کــرد. کاروان ایــران با 216 ورزشــکار شــامل 148 مرد و 68 زن در این مســابقات شــرکت میکند و شــطرنج، فوتســال، تنیس، مویتای، سامبو، کوراش، جوجیتســو، بولینگ، دوچرخهسوار­ی، شــنا، دو و میدانــی، وزنهبــردا­ری، بســکتبال، تکواندو، کیک بوکســینگ، بیلیارد، سوارکاری و کشتیدربخشه­ایمختلفرشت­ههاییهستند کــه کاروان ایــران در ایــن دوره از بازیهــا در آن شرکتکنندهد­ارد.

گفتنی اســت دوره قبل مســابقات با حضور 3۴ کشــور در قالــب 12 رشــته در اینچئــون کرهجنوبی برگزار شــد که کاروان ایران با 3 طال، ۶ نقره و 2 برنز ششــم شــد. از نکات قابل توجه بــرای مکان برگــزاری مســابقات اینکه مجتمع المپیک عشقآباد 30 ساختمان مختلف دارد و استادیوم اصلی با مجسمه نمادین سر اسب زینــت داده شــده اســت. دایانــش گولگلدیف، رئیس کمیته اجرایی این دوره بازیهای داخل ســالن و رزمــی آســیا میگوید: «تندیس اســب روی بــام اســتادیوم، اســب آخال تکه اســت که نماد ملی کشور ترکمنستان محسوب میشود. مردم ترکمنستان به آن افتخار میکنند.» سالن مســابقات دوچرخهســو­اری با گنجایش 6 هزار تماشاچی ساخته شده و مساحت این مجتمع بــه حــدی بزرگ اســت کــه بــرای آن ریــل ویژه ساخته شده است. این ریل، سالنهای مختلف را بهــم وصــل کــرده و به دهکــده ورزشــکارا­ن، محل استراحت و اقامت آنها منتهی میشود.

دهکده ورزشکاران شــامل هزار و 300 واحد آپارتمانــ­ی نوســاز بــرای اقامــت ورزشــکارا­ن و گروههای فنی و اجرایی همراه آنها است و دارای ســینما، رســتوران، کتابخانه و تجهیــزات دیگر است. به طور کلی دهکده دارای شعب بانکی، امکانات تفریحی، پست، کافه، رستوران و مرکز خریداست.ورزشکارانم­یتواننداوق­اتفراغت خودرادرامک­اناتتفریحی­کاملبگذران­ند.البته نکته مبهم این اســت که هنوز معلوم نشده در پایــان مســابقات، این آپارتمانها و ســالنهای ورزشــی چگونــه بهرهبــردا­ری خواهنــد شــد. مربیــان امیدوارنــ­د ایــن تأسیســات در پرورش اســتعداده­ای ورزشــی آینده کشور ترکمنستان نقش مهمــی ایفا کننــد، زیرا امکانات ورزشــی موجــود در این ســطح نیســتند. ترکمنســتا­ن تا بهحال چنین امکانات ورزشی نداشته است.

البتــه دایانــش گولگلدیــف اعــالم کــرد: «هــدف از قیمتگــذار­ی، برگــزاری بازیهــای قابل دسترســی و ارزان برای مردم بوده اســت. کودکان زیر ۴1 سال میتوانند به صورت رایگان ایــن مســابقات را تماشــا کننــد. قیمــت بلیت بزرگســاال­ن دو دالر تا دو دالر و 80 سنت است.» قیمت بلیت مراســم افتتاحیه و اختتامیه ۴1 تا 3۴1 دالر اســت. برای 0۶1 مســابقه حــدود 00۶ هــزار بلیــت فروختــه میشــود. مدیــر برگزاری بازیها در این زمینه گفته: «بازیهای عشقآباد 2017 بــرای مــردم ترکمنســتا­ن بســیار مهــم و خاص است. سعی کردیم قیمت بلیتها ارزان باشــد تا همه بتوانند بازیها را از نزدیک تماشا کنند. رشتههای ورزشی مختلفی در این بازیها حضــور خواهند داشــت که تمام مســابقهها­ی آنها در ۵1 استادیوم برگزار میشوند.»

تیزرهــای تبلیغاتــی فراوانــی بــرای ایــن مســابقات آماده شده اســت که در سطح شهر از تلویزیونهـ­ـای شــهری و همچنیــن از کانــال ورزش ترکمنستان همواره در حال پخش است. روی برخی ســاختمانه­ا بــا فناوری لیــزر نماد مســابقات در رشــتههای مختلــف بــه نمایش در میآیــد و روی اتوبوسهــا و تاکســیها نمــاد این مســابقات که نژاد سگ ملی ترکمن به نام «آالبــای» اســت، خودنمایی میکنــد. به گفته اصغــر رحیمــی سرپرســت کاروان کشــورمان، یکی از مزیتهای اصلی این دوره از مسابقات، نزدیکی دهکده بازیها و محل مسابقات است که این موضوع کار را برای ورزشــکارا­ن، مربیان و بخصوص رســانهها راحتتر کرده است. این بازیهــا با شــعار «ســالمتی، الهام و دوســتی» برگزار خواهد شد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran