Iran Newspaper

پرواز را به خاطر بسپار

- مهدی نوروز

کمی بعد از آغاز شب، حاال بعد از گذشت سی و چند سال، پرواز برایم تکراریترین داســتان زندگی اســت؛ داســتانی که در گرماگرم روزهای جنگ آغاز شد. جنگی که بحبوحه آن هایجک شدم و تا پایانش در عراق، پارک بودم. آن شب هم مثل تمام پروازهــای قبل بود، ابتدا نور داخل کابین به ضرورت آغاز پرواز کم شــد. مســافران به هنگام شــتاب گرفتن هواپیما به صندلیهای خود میخکوب شــدند و به هنگام اوجگیــری چیزی در دلشــان فــرو میریخــت؛ این را براحتــی از نگاه نگــران برخی مسافرانکنا­رپنجرهمیشد­فهمید.

35 هزار پا باالتر از زمین، در آینه نگاه پرسشگر مسافری، میتوانستم ماه را در حالیکهمیان­دریاییازاب­ردستوپامیز­د،ببینم.احتماالًمسافرمحاسب­همیکرد معادل 10.5 کیلومتری این ارتفاع از چه نقاطی به تجریش میرسد. چند صندلی آنسوترصدای­شاتردوربین­مسافردیگری­درسرسرایذه­نممیپیچید.درهمین لحظه چراغها روشن و هشدار بستن کمربندها خاموش شد و به دنبال آن «چلق چلق»بازشدنکمرب­ندهاسکوتسن­گینراشکست.میهماندارا­نشروعبهپذی­رایی کردندوهمهچ­یزعادیپیشم­یرفتکهناگه­انصدایخفه انفجاریبدن­موبدن کل مسافران را لرزاند. گویی پایم لیز خورد اما به جای زمین خوردن فقط به پایین فرو میرفتم، چشمانم سیاهی رفت و البته از دید مسافران چراغها برای لحظهای خاموشوروشن­شدند.طولینکشیدت­اصدایکاپیت­انبهخودمآو­رد،«ازنقصفنی پیشآمدهپوز­شمیخواهیم،شرایطکاماًتحتکنترلاس­توبهفرودگا­همهرآباد باز خواهیم گشت تا با پروازی جایگزین مسیر را ادامه بدهید.» خیلی مسافران در این شــرایط فکر میکنند کار تمام اســت. «ای بابا چه بدشانس هستیم! آخر سر با اینقراضهها­سقوطمیکنیم­ومیمیریم.»اینرامسافر­یگفتومقابل­شصدایی رسا جواب داد: «قراضه در صنعت هوایی تعریف دیگری دارد دوست من؛ سیکل پروازازسنه­واپیمامهمت­راست؛اکثرهواپیم­اهایداخلیه­نوزسیکلپرو­ازدارند»او که حاال صدایش توجه مسافران صندلیهای کناری را نیز جلب کرده، بلندتر ادامه میدهد: «بابت آن صدا هم باید بگویم که آتش همیشه در موتور وجود داشته و در شرایطیبهدل­یلنقصفنیبی­رونمیزند.اکثرهواپیم­اهابایکموت­ورهممیتوان­د تا مقصد ادامه مسیر بدهد وحتی بدون آن نیز توان نشستن دارند اما برای ایمنی بیشتربهمهر­آبادبازمیگ­ردیم»؛«ترکیدنالست­یک،افتفشارواز­دسترفتنموت­ور بهدلیلآتشی­ااصابتپرند­ه،سوانحیطبیع­یدرپروازبو­دهوبهسنوسا­لهواپیما ارتباط چندانی ندارد اما دوره سقوط به این دالیل در ایران و جهان خیلی وقت پیش به پایان رسیده و سقوط به این دالیل فقط در فیلمها رخ میدهد.» مدتها قبلتر دیدهبودمش،رفقایشرکتی­دیگررامیپر­اندواینبار­جورخلبانان­مشغولپرواز­را کشید و مسافران را آرام کرد.

باند پیداســت؛ چرخها لمســش میکنند و مســافران نفســی راحت میکشند. داســتان من اما تازه آغاز شــده؛ شــاید تعمیرم را به صرفه ندانند و برای همیشــه زندگیامزمی­نیشود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran