Iran Newspaper

یک سده پیوند فرهنگی

- کاظم شریف کاظمی

ایران و بلغارســتا­ن درســال 1897 میــادی اقــدام بــه برقراری روابط رسمی میان خویش کردند.ایران نخستین کشور آسیایی بود که استقالبلغا­رستانرابهر­سمیتشناخت.بهدنبال پیــروزی انقــاب اســامی در ایــران در ســال 1979 میــادی/ 1357 شمســی، بلغارســتا­ن چهارمیــن کشــوری بود که پیــروزی انقاب اســامی را در ایران به رسمیت شناخت. در ســالهای پس از انقاب و همچنیندردو­رهجنگتحمیل­یهشتسالهعر­اق علیه ،)1980-1988(نامروشک مناسبات فیمابین ایــران و بلغارســتا­ن بــا وجــود وضــع تحریمهــای اقتصادی، تجاری و صنعتی غرب علیه کشورمان از روند رو به رشد نسبی برخوردار بوده است.

روابط فرهنگی دو کشــور نیز از قدمتی 113 ساله برخــوردار اســت. ایــران و بلغارســتا­ن مشــترکات تاریخی و فرهنگی زیادی دارند. بلغارســتا­ن از نظر تعدادمسلما­ناننسبتبهک­لجمعیتخودم­قام اول را در اتحادیه اروپا به خود اختصاص داده است. از جمعیت 7/5 میلیونی بلغارســتا­ن 1/3 میلیون نفر آن مســلمان میباشــند که حدود 200 هزار نفر آن شــیعه هســتند. بلغارســتا­ن در منطقهای واقع شــده کــه از آن تحــت عنــوان دروازه ورود اســام به اروپانامبر­دهاند.اینکشورتاب­هحالنقشمهم­یدر ارتباط و تاقی مذاهب اسام و مسیحیت ایفا کرده و حضور چشــمگیر اقلیت 20 درصدی مسلمانان دربلغارستا­نبیانگراین­واقعیتتاری­خیمیباشد. وجود رشــتههای شــرق شناســی و ایرانشناسی در دانشــگاهه­ای بلغارستان و عاقهمندی بلغارها به یادگیریزبا­نوادبیاتفا­رسیازجملهع­للیهستند که موجب شــده تــا ایرانیــان نیز درصدد شــناخت بیشترفرهنگ­وجامعهبلغا­ربرآیند.

روابط و همکاریهای فرهنگی رســمی به سال 1334 شمســی یعنــی زمان تأســیس کرســی زبان فارسیدردان­شگاهدولتیص­وفیهبرمیگر­دد.

وجود بیش از005 لغت مشترک بلغاری و فارسی و وجود رشــتههای ایران شناســی و کرسی زبان فارسی در دانشــگاهه­ای بلغارســتا­ن و ترجمه بســیاری از آثار نویسندگانو­شعرایایران­یوبلغاریاز­دیگرنشانهه­ای پیوندعمیقز­بانوادبیات­دوکشوراست.درمجموعبه جرأت میتوان گفت که در طول 120 سال گذشته هیچ گاهتنشخاصی­میانایرانو­بلغارستانو­جودنداشته و مناسبات دو کشور همواره مسالمتآمیز و دوستانه و براساساحتر­اممتقابلبو­دهاست.

همایــش و نمایشــگاه اســناد یکصد و بیســت ســال روابط ایران و بلغارســتا­ن، امروز ســاعت41 در مرکز آموزش و پژوهشهای بینالمللی وزارت امورخارجه واقع در خیابان شهید باهنر (نیاوران)، خیابانشهید­آقاییبرگزا­رمیشود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran