Iran Newspaper

وضعیت نامناسب 11 میلیون حاشیهنشین شهرها

معاون اول رئیس جمهوری اعالم کرد

-

آیین افتتاح همزمــان 150 مرکز اورژانس اجتماعی دیروز در ســالن اجالس ســران برگزار شد.

بــه گــزارش «ایــران»، دکتــر اســحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، دیــروز در ایــن مراســم گفت: اهتمــام به کاهش و کنترل آسیبهای اجتماعی یک مسئولیت مهم ملی برای همه ماست و به طور مشــخص دولت نیز در این زمینه نقش و مسئولیت مهمی برعهده دارد.

معــاون اول رئیس جمهــوری با بیان اینکــه هــم در گزارشهــای رســمی و هم در اخبــار رســانهها بــا مســائل مختلــف آســیبهای اجتماعــی آشــنا میشــویم، خاطرنشــان کرد: همه ما در دور و نزدیک و در محــل کار و زندگی خود با نمونههای تــکان دهندهای از آســیبهای اجتماعی روبــهرو هســتیم و گســترش اورژانــس اجتماعــی یکــی از ضرورتهای اساســی بــرای مقابلــه بــا آســیبهای اجتماعــی اســت و دولت نیز از توسعه فعالیتهای اورژانساجت­ماعیحمایتم­یکند.

وی با یادآوری جلســهای در خصوص آســیبهای اجتماعی که در حضور رهبر معظــم انقالب برگزار شــد، تصریح کرد: این جلسه با حضور سران قوا و افراد مؤثر در نظــام و نیــز وزیران مرتبط برگزار شــد و یکــی از نتایــج جلســات در حضور رهبر معظم انقالب ایــن بود که ارادهای جدی در قوای ســه گانه و نهادهای تصمیم گیر برایمقابله­باآسیبهایا­جتماعیایجا­د شد به گونهای که همه بخشها سرفصل مهمــی از کارهای خود را بــه این موضوع اختصاصداده­اند.

وی ادامــه داد: پــس از برگــزاری چنــد جلســه در حضــور رهبر معظــم انقالب، شــورای عالــی انقــالب فرهنگــی نیــز مأموریــت یافت که موضوع آســیبهای اجتماعی را در دســتور کار خــود قرار دهد و یکــی دیگــر از دســتاورده­ا ایــن بــود کــه جلســات شــورای اجتماعی از سطح وزیر به ســطح رئیــس جمهــوری ارتقــا یافت و جلســات ایــن شــورا بــه ریاســت رئیس جمهوریبرگز­ارمیشود.

معــاون اول رئیس جمهــوری اضافه کــرد: وزارت کشــور، وزارت تعــاون، کار و رفــاه اجتماعی که مســئولیت اصلی امور اجرایــی در زمینــه آســیبهای اجتماعی را برعهــده دارد و نیز ســازمان بهزیســتی در زمینــه آســیبهای اجتماعــی فعــال شــدهاند و به نظر میرســد کــه هر قدمی کــه در راســتای عدالــت و توســعه همــه جانبه کشــور، مبــارزه با فســاد گســترده و رفــع تبعیــض برداریــم میتوانــد راهــی برای از بین بردن ریشــههای آســیبهای اجتماعیباش­د.

دکتــر جهانگیــری بــا تأکیــد بــر اینکه قطعاً پیشــگیری از درمان مهمتر اســت، اظهار داشــت: البته درمان امری ضروری اســت اما پیشــگیری از آن مهمتر است و آســیبدیدگ­ان اجتماعی بایــد به عنوان بیمــار و قربانی دیده شــوند و برنامههای جــدی بــرای نجــات آنهــا در دســتور کار قرار گیــرد. چرا که آســیبهای اجتماعی میتواند با مخاطرات متعدد همراه باشد و حیات مادی و معنوی جامعه را با خطر روبهرو کند. معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اولویتبندی امور در زمینه مبارزه بــا آســیبهای اجتماعــی، ســاماندهی مســائل حاشــیه نشــینان در اطــراف شــهرهای بــزرگ را یکــی از اولویتهــا برشــمرد و گفــت: متأســفانه بیــش از 11 میلیــون نفــر در وضعیــت نامناســب در اطــراف شــهرها زندگــی میکننــد و الزم اســت ضمن ساماندهی حاشیه نشینان، عواملی که باعث شده مردم روستاها را که کانون تولید بودهاند رها کرده و به حاشیه شهرهامهاجر­تکنندنیزشن­اساییشوند.

دکتر جهانگیــری تصریح کرد: مقابله بــا اعتیــاد بــه مــواد مخــدر نیــز از دیگــر اولویتهــا­ی در دســتور کار دســتگاهها­ی مختلفقرارگ­رفتهچراکهم­تأسفانهشاه­د شــکل جدیــدی از مصــرف مــواد مخــدر هستیم که نگرانیهایی جدی را به وجود آورده اســت و متأســفانه مصــرف مــواد مخــدر در میــان جوانان و زنان گســترش پیــدا کــرده و باعــث ایجــاد دغدغههــای جدی شده است.

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه پدیده طالق را از دیگر آســیبهای بزرگ جامعه ما برشــمرد و با اشاره به آمارهای نگــران کننده طالق بخصــوص در تهران و شهرهای بزرگ خاطرنشان کرد: کانون خانواده در همه جوامع و بخصوص ایران از مهمترین کانونهای پیشــگیری کننده آســیبهای اجتماعی بــوده و باید تالش وســیعی برای حفــظ و صیانــت از کانون خانواده انجام دهیم.

دکتــر جهانگیــری مفاســد اخالقــی و وجــود مناطق حــاد، بحرانــی و جرم خیز را از دیگــر زمینههــای مهــم آســیبهای اجتماعــی دانســت و تصریــح کــرد: نمیتوانیم به ســادگی از کنار این مسائل عبــور کنیــم و ایــن مشــکالت را نادیــده بگیریــم. وی ادامــه داد: در عیــن حــال نمیتوانیم با شــیوههای خشن و قضایی بــا آســیبهای اجتماعــی مقابلــه کنیم. زیرا پــاک کردن صورت مســأله، مســائل را پیچیدهتــر و زیرزمینــی میکنــد و حــل مشــکالت را دشــوارتر میســازد. بنابراین باید برای مقابله با آسیبهای اجتماعی راههای اصولی، علمی و دقیق پیدا کنیم.

معــاون اول رئیــس جمهــوری در ادامه ســخنان خود با تأکیــد بر اینکه تنها برخورد با عوارض آســیبهای اجتماعی نمیتواند ما را به نقطه مطلوب برساند، خاطرنشــان کــرد: آســیبهای اجتماعی هــم دارای عوارض و هم دارای زمینهها و ریشهها هســتند و صرفاً مبارزه با عوارض و نپرداختــن بــه ریشــهها شــاید بتواند به صــورت مقطعی درد را تســکین دهد اما در بلندمــدت موجب افزایش آســیبها خواهــد شــد. دکتــر جهانگیــری ادامــه داد: نیازمنــد آن هســتیم کــه پرداختــن بــه ریشــهها و زمینههــای آســیبهای اجتماعی را در دســتور کار قرار دهیم و در

این مسیر آموزش مهارتهای اجتماعی از مهمتریــن موضوعــات اســت و مراکــز آموزشــی، تعلیــم و تربیــت و نهادهــای مدنــی بایــد تــالش کننــد کــه جامعــه را در برابــر شــیوع آســیبهای اجتماعــی واکسینه کنند و برای رسیدن به این نقطه نیازمنــد آن هســتیم کــه آحــاد جامعه از مهارتهــای اجتماعی برخوردار باشــند چرا که برخورداری از این مهارتها حتماً نیــاز بــه آمــوزش دارد. دکتــر جهانگیری همچنیــن بــر ضــرورت توجه بــه مناطق مختلف کشور تأکید کرد و افزود: متأسفانه در برخــی مناطــق کشــور آســیبهای اجتماعی نگران کنندهتر اســت از این رو بایــد توجه بــه مناطق مختلف و توســعه

متوازن کشــور را در دســتور کار قرار دهیم. معــاون اول رئیس جمهــوری گفت: باید به دنبال اشتغالزایی، حل بیکاری و توازن در توسعه مناطق مختلف کشور باشیم به شکلی که مناطقی که اقوام مختلف در آن ســکونت دارند احســاس تبعیض نکنند و بیتردید دســتیابی به همــه این اهداف نیازمنــد ســرمایهگذ­اری عظیــم اســت تا بتوانیم ریشههای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آسیبهای اجتماعی را برطرف کنیم. ■ باتنوعآسیب­هاروبهروهس­تیم

انوشــیروا­ن محســنی بنــد پــی رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز در این مراسم گفــت: هــر روز با شــتاب گرفتــن تحوالت

محیطــی و تغییــری که در ســبک زندگی شاهد هستیم بر مشــکالت و آسیبهای جامعه افزوده میشود که این امر موجب شــده تا با تنوع آسیبها روبهرو شویم که این به عنوان یکی از دغدغههای مسئوالن و خانوادههــ­ا تلقــی میشــود. وی افــزود: ســازمان بهزیســتی در دولت تدبیر و امید همواره سعی کرده است سه هدف عمده و اصلی را دنبال کند. محسنی، پیشگیری از بــروز و شــیوع آســیبهای اجتماعــی و معلولیتزای­ــی را یکی از اهداف ســازمان دانســت و بیــان داشــت: یکــی از اقدامات مؤثر ما در همین راســتا، استقرار تیمهای اجتمــاع محور در 5 هــزار محله پرخطر و آسیب زا بوده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran