Iran Newspaper

واگذاری جنجالی تبلت و ماشین پژو پارس به اعضای شورای شهر پایتخت

«ایران» از کم و کیف ارائه خدمات ویژه به نمایندگان پارلمان شهر گزارش می دهد

- حمیده امینی فرد

براساس بخشنامه مکتوبی که از اداره کل مالی شهرداری تهران در فضای مجازی منتشر شده، به هر یک از 12عضو شورای شهر تهران، یک دستگاه خودرو پژو پارس جمعا به قیمت 900 میلیون تومان و یک دستگاه تبلت جمعا به ارزش 96 میلیون تومــان برای 4 ســال تعلق میگیــرد. این تبلتهــا از برند مایکروســا­فت بوده و هر کــدام تقریبــاً بــرای هرعضــو، بیــش از 4 میلیون تومان تمام شده است. ارزش خودروهــای پــژو پــارس نیــز هــر کــدام بیش از 42 میلیــون تومان تخمین زده شــده اســت. ایــن دســت و دلبــازی بیواســطه، در شــرایطی که شــهر تهران بــا بدهیهــای کالن و مشــکالت مالــی سرسامآوری دست و پنجه نرم میکند، با حاشیههای زیادی همراه شده است. این اتفاق البته مختص به این دوره نیســت و در دورههای گذشته نیز، طبق آنچه قانون مینامنــدش! تکرار شــده اســت! اگرچه براساس همین قانون، هر عضو باید پس از پایان دوره نمایندگیاش در شورا، اموال را کــه برچســب عمومــی خــورده و جــزو بیت المال محســوب میشــود، به شــورا برگرداند. اما نکته جالبتر اینجاست که بعد از گذشت 5 سال، همه این خودروها به علت استهالک و فرسودگی به مزایده گذاشــته شــده و از نــو خودروهــای جدید جایگزیــن میشــوند. مســأله اینجاســت در شــرایطی که خودروهای با عمر باالی 02ســال در شــهر تردد میکننــد، چگونه است که خودرویی بعد از 5 سال، فرسوده محســوب میشــود! به گفته برخــی، نوع خــودرو و همچنین قیمــت باالتر از عرف آن در بــازار، بــا حاشــیه ســاز شــدن آن بیارتباط نبوده است. آنطــور که ابوالفضل قناعتی، عضو دوره چهارم شورا به «ایران» میگوید: براساس قانــون در شــروع هــر دوره، یک دســتگاه خودرو در اختیــار هر عضو قرار میگرفته که پس از پایان دوره، باید بهشــورا تحویل میشده است. البته منظور از ارائه خودرو، اســتفاده شــخصی نبــوده و در تمــام این دورههــا نیز عضو شــورا در ســاعات کاری و تنها برای انجام کارهای شــورا، با راننده شــخصی، از خــودرو اســتفاده میکــرده است و اینطور نبوده که خودرو در اختیار عضو شــورا باشــد. به گفته او یک دستگاه پــژو 405 در اختیــار هــر یــک از اعضــای شــورای چهارم قرار داشته که در مالکیت شورا بوده است! قناعتــی البته دربــاره ماجــرای تبلتها در دوره چهــارم هم اینطور توضیح میدهد که به هر عضو یک دســتگاه تبلــت با برند ایســوزو تعلق گرفته که قیمت هر دستگاه یک میلیون و 800 هزار تومان بوده اســت، البتــه او در پاســخ به این ســؤال که تبلتها آیا پس از پایان دوره به شــورا برگشــت داده شد، میگوید که با توجه به اینکه اطالعات ■ دربــاره خریــد خودروهــای جدید نیــز باید گفــت خودروهای قبلی در اختیار اعضا دچار اســتهالک و فرسودگی بودند و پس از بررسیهای انجام شده، مشــخص شد با توجه به فرسودگی آنها خرید خودروهای جدید منطقیتر است ■ هیچ یک از این اقالم متعلق به اعضای شــورای شهر نیست بلکه برچســب اموال داشــته و تنها در این دوره چهار ســاله در اختیاراعضا­قرارمیگیرد

شخصیومحرما­نهاعضارویآ­نهابود،این تبلتهابهخو­داعضابهصور­ترایگاناهد­ا شد! او درباره سرنوشت خودروها هم گفت کهیکیازاعض­اپیشنهاددا­دهبودتاخود­روها نیز به صورت قســطی به اعضا واگذار شده و از حقوقشــان در هــر دوره کــم شــود، امــا چمران، رئیس شــورای وقت با ایــن اقدام مخالفت کرده و گفته بود که از نظر قانونی

اشکال دارد! او درباره قانون و آیین نامه این موضوع هم میگویــد: از قانون آن اطالعی نــدارم. امــا در همــان دوره آقــای کاشــانی بهعنوان معاون اجرایی شــورا، به ما اعالم کردند کــه به هر عضو یک راننــده و خودرو تعلقمیگیرد! ■ خودروهــا و تبلتهــا برچســب اموال دارد!

ایــن حاشــیهها البتــه بــا واکنــش ســخنگوی شــورای شــهر تهــران در دوره پنجم هم مواجه شــد. علی اعطا ترجیح داد تــا بــه ایــن اعتراض هــا بــا اســتناد به دورههــای قبــل پاســخ دهــد. او میگوید کــه در دورههــای قبل، مکاتبــات و تبادل گزارشها و مســتندات در شــورا به روش ســنتی و کاغذی انجام میشــد و با وجود آنکه زیرســاخته­ای اســتفاده از سامانه اتوماســیو­ن ایجــاد شــده بود، اما شــورای سابق از این زیرساخت استفاده نمیکرد.

وی بــا بیــان اینکــه در راســتای هوشمندســا­زی و امــکان دسترســی ۴2 ســاعته بــه اتوماســیو­ن، گزارشهــا، مکاتبات و گردش کار آنها، هیأت رئیســه هرگونــه مکاتبــه کاغــذی را در شــورای پنجم متوقف کــرد و در حال حاضر همه مکاتبات باید در سامانه اتوماسیون انجام شــود، گفــت: درحال حاضر اعضــا در هر زمان و مکان میتوانند از طریق اینترنت بــه کارتابــل و ســامانه دسترســی داشــته باشند وبا استفاده از آن حجم وسیع کاغذ از ایــن فرآینــد حذف میشــود و بــرای ما جای تعجب اســت که چــرا زودتر از اینها در شورا چنین اقدامی انجام نشده است.

اعطــا گفــت: هــر عضــو شــورا در هر روز دههــا صفحــه نامه و گزارش و ســند دریافــت میکنــد و اگــر اعضــا همچنان از کاغــذ اســتفاده میکردنــد، این محل انتقــاد بود. با ابزاری کــه در اختیار اعضا گذاشــته شــده، عــالوه بــر حــذف کاغذ، در طــی رفتوآمدهــ­ای روزانــه امــکان دسترســی به همه اطالعــات و فعالیت از طریــق اینترنــت فراهــم اســت. وی درباره خرید 21 دســتگاه پژو پارس برای اعضای شــورای شــهر نیز گفــت: درباره خریــد خودروهای جدید نیــز باید گفت خودروهای قبلــی در اختیار اعضا دچار اســتهالک و فرســودگی بودنــد و پــس از بررســیهای انجــام شــده، مشــخص شــد بــا توجه بــه فرســودگی آنهــا خرید خودروهای جدید منطقیتر است.

اعطا با اشــاره به حواشــی ایجاد شــده پیرامــون ایــن خریدها، افــزود: نکته حائز اهمیــت ایــن اســت که هیــچ یــک از این اقــالم متعلــق بــه اعضای شــورای شــهر نیست بلکه برچســب اموال داشته و تنها در ایــن دوره چهار ســاله در اختیــار اعضا قــرار میگیــرد. خریــد خودروهــای جدید اتفاق عجیبی نیست و در همه دنیا وقتی خودرویــی فرســوده میشــود، جایگزینی انجام میشود. وی گفت که در مورد مبلغ اعالم شــده در برخی رسانهها برای خرید ایــن تبلتهــا و خودروها اطالعی نــدارد. ابراهیم امینی، نایب رئیس شــورای شهر تهرانهمتأک­یدکردهاستک­هاینتبلتها و خودروها جزو اموال شهر محسوب شده و برگردانده میشــود.گفتنی است مجید فراهانی عضو شورای شهر تبلت و ماشین رابازگردان­د.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran