Iran Newspaper

در‌«اقتصاد‌محرم»‌چه‌می‌گذرد؟

«ایران» از تغییرات بازار در آستانه ایام عزاداری گزارش میدهد

- ریحانه یاسینی

در میانه کوچهای در محله پیروزی تهـــران، پرچمـــی ســـاده، بیهیچ نقـــشو نـــگاری بـــا رنـــگ ســـرخ یکدست، باال رفته و دو طرف آن با طنابی ضخیم به پنجره خانههای روبهروی هم وصل شـــده اســـت. یکـــی از اهالی خانـــه میگوید: «ما سالهای زیادی است اینجا هیأت داریم، بیشتر یک هیأت خانوادگی است. پارکینگ را هیأت میکنیم، هـــر شـــب هـــم شـــام میدهیم و خرجش را هم خودمـــان از فامیل یـــا دوســـتانم­ان تأمیـــن میکنیم. هر شـــب نزدیـــک 100 پـــرس غذا میدهیم.» از بـــاال تا پایین خیابان طویـــل و محلـــه مذهبینشـــ­ین پیروزی، بنرهای بـــزرگ هیأتهای عزاداری علم شـــدهاند که هر کدام نام مداح و ســـخنران را درشـــت و رنگینوشتها­ندتاعزادار­انبیشتری رابهخودجلب­کنند. یکـــی دو روز بـــه محـــرم باقـــی مانده و خیابانهـــ­ای پایتخـــت، حـــال و هوایشـــان در حال عوض شـــدن است. خیابانهای شهر تهران، درون خود 2۱ هزار هیـــأت را که به طور رســـمی ثبت شدهاند، جای داده است. آمار سازمان تبلیغـــات اســـالمی نشـــان میدهد که در کل اســـتان تهـــران ۹۱ هـــزار و 4۹2 هیـــأت مذهبی با ۶ هـــزار و 5۱۷ مداح فعالیـــت میکننـــد و در کل کشـــور نیز 00۱ هزار هیأت، بهطور رســـمی به ثبت رســـیدهان­د. امـــا تنهـــا در شـــهر تهران، تعـــداد هیأتهـــای غیررســـمی حدود 30 هزار برآورد میشـــود. این هیأتها هر سال کمکهای مالی نیز از سازمان تبلیغات اســـالمی دریافت میکنند که البته میزان دقیق آن مشخص نیست. شـــهرداری تهـــران نیـــز در ســـالهای گذشـــته، کمکهای زیادی به هیأتها کرده اســـت تـــا جایی که پارســـال، خبر کمـــک ۸ میلیـــارد تومانی شـــهرداری بـــه هیأتهـــا منتشـــر شـــد. از آنچه در اقتصـــاد ماه محـــرم میگـــذرد، اعداد پراکندهای در دســـترس است. بعضی محاسبات نشـــان میدهد که ایرانیها حدود 2 هزار میلیارد تومان در این ماه نذری میدهند. برآورد ســـاده دیگری نیز میتوان داشـــت؛ هزینـــه هر پرس قیمه بـــه طور متوســـط حـــدود ۶ هزار تومان میشـــود. اگر نصـــف هیأتهای رســـمی تهـــران، ۶ هـــزار هیـــأت، تنها برای دو شـــب تاســـوعا و عاشـــورا صد پرس قیمـــه نذری توزیـــع کنند، هزینه آن بـــه ۷ میلیـــارد و 200 هـــزار تومـــان میرسد. ■ ثبات در بازار مواد غذایی

محمدآقـــا طاهـــر، رئیـــس اتحادیه بنکداران مـــواد غذایی درباره بازار مواد غذایی در مـــاه محرم گفته اســـت:«در ایـــران دســـتیابی بـــه آمارهـــای دقیـــق دشوار اســـت و اتحادیه رقم مشخصی از میـــزان فروش واحدهـــای صنفی در دســـت ندارد، امـــا بهطـــور میانگین در ماه محرم خرید کاالهای اساســـی بین 30 تا 0٤درصد افزایش دارد. همچنین برنـــج پرفروشتریـ­ــن مـــاده غذایی در مـــاه محرم اســـت و روغـــن و حبوب در جایگاههـــ­ای بعدی قـــرار دارند» با این تفســـیر، میتوان حســـابی سرانگشـــت­ی از مصرف مـــواد غذایـــی در ماه محرم به دســـت آورد. آخرین گـــزارش بانک مرکـــزی از بودجـــه خانوار کـــه در آن به جزئیات هزینههـــا و درآمدها پرداخته اســـت، مربوط به ســـال 4۹ میشود. بر اساس این گزارش، خانوادههای ایرانی در ســـال ‪۶۱۱ 4۹،‬ کیلـــو برنـــج مصـــرف کردهاند که متوســـط سرانه آن برای هر نفـــر در ســـال حـــدود 40 کیلـــو و در ماه حدود 3.3 کیلو اســـت. سرانه مصرف روغن نیـــز برای خانوادهها ســـاالنه ۶3 کیلـــو و در ماه برای هـــر نفر، حدود یک کیلوگـــرم میشـــود. با این حســـاب، در ماه محرم مصـــرف برنـــج در ایران ۱۹ هزار تن، روغن 5.4۱ هزار تن و حبوبات تومان اســـت. در بازار گوشت قرمز نیز انواع گوشت گوســـفندی شقه با گردن حدود 44 هزار و 00۸ تومان و سردست گوسفندی 45 هزار تومان قیمت دارد. یداهلل صادقـــی، معاون امور اقتصادی و بازرگانـــ­ی وزارت صنعـــت، معدن و تجـــارت در خصوص تنظیـــم بازار این محصـــول میگویـــد: «توزیع گوشـــت قرمز گوســـفندی وارداتی برای تنظیم بـــازار محـــرم و صفر از یک مـــاه پیش آغاز و در حال حاضر هم ادامه دارد.»

اما قیمه، عدس پلو و قرمه سبزی، اصلیتریـــ­ن غذاهای نـــذری محرم به حســـاب میآینـــد و بـــه همیـــن دلیل، حبوبات مصرف باالیـــی در ماه محرم دارنـــد. اوضـــاع در بـــازار حبوبـــات نیز بازار بـــرای جـــوالن کاالهـــای ارزان اما بیکیفیـــت فراهـــم میشـــود. مقیمی دربـــاره تولیـــد و مصـــرف ســـفرههای یکبـــار مصرف زیـــر پلهای نیز هشـــدار داده اســـت. بر این اســـاس، سفرههای تیره رنگ و غیرشـــفاف بـــا قیمتهای ارزان، غیراســـتا­ندارد هســـتند و ضـــرر جانی به همراه دارنـــد. رئیس اتحادیه تولیدکنندگ­ان پالســـتیک به خریداران چنیـــن توصیـــه میکنـــد: «مـــردم از برندهایـــ­ی خریـــداری کنند کـــه در زیر ظرف عالمت ســـاخت کاال حک شـــده باشـــد و در غیر این صـــورت خریداری نکنند. این حساسیت برای محصوالتی ماننـــد کیســـه زبالـــه، ســـفره و ظروف یک بار مصرف بیشـــتر اســـت. در اکثر تومان آب میخـــورد. مجتبی درودیان، رئیس اتحادیه پیراهن دوزان میگوید: «تولیدیهای مختلف مانند ســـالهای قبـــل بخشـــی از ظرفیـــت خـــود را بـــه تولیـــد پیراهنهای مشـــکی اختصاص دادهانـــد امـــا بـــه هر صـــورت در بـــازار نمونههـــا­ی چینـــی و تـــرک نیـــز در حد قابل توجهی عرضه میشود که از میان این پیراهنها بخشـــی از آنها به صورت رســـمی وارد شـــده و بخشـــی نیـــز جزو کاالهای قاچاق محســـوب میشـــوند.» امـــا علـــم و کتلهـــای هیأتی نیـــز بازار داغی دارند. یکی از فروشندگان خیابان ناصـــر خســـرو بـــه خبرگـــزار­ی میـــزان میگوید: «اکثر پرچمهای عزای موجود در بـــازار چینـــی هســـتند و قیمـــت آنها بســـته به متراژ و میـــزان کارکرد روی آن متفاوت اســـت، مثالً قیمت پرچمهای رنگـــی «چهار ســـالم» 0۱ هـــزار تومان و پرچمهای ســـاده از 0۱ تا 4۱ هزار تومان اســـت.» پرچمهای بزرگ با نـــام ائمه در رنج قیمتـــی 25 تا 35 هـــزار تومان قرار دارند و پرچمهای ســـاده ســـاتن را میتوان با قیمـــت کمتری یعنی از ۷ تا 0۱ هزار تومان برای دستههای عزاداری تهیه کرد. اما پرچمهای زربافت از گران و اعالتریـــ­ن پرچمهای عزا به حســـاب میآینـــد کـــه قیمـــت آنهـــا از 05۱ هزار تومان شروع و تا 500 هزار تومان ادامه مییابد که قیمت یک پرچم زربافت با اســـم هفتاد و دوتن در بـــازار 330 هزار تومان است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran