Iran Newspaper

صالحی: چاپ؛ فراصنعت، فراهنر و فرافرهنگ است

آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ، صبح دیروز در تاالر وحدت برگزار شد

-

«ایــران»: آییــن اختتامیــه هفدهمین جشــنواره ملی صنعــت چاپ، صبــح دیروز (سهشــنبه) با حضور فعاالن، مســئوالن و پیشکسوتان صنعت چاپ در تاالر وحدت برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، «محمدحسن فکری» دبیر هفدهمین جشــنواره صنعت چــاپ درباره فراینــد برگــزاری ایــن دوره از جشــنواره و رونــد داوریهــا گفــت: اختتامیــه هفدهمیــن دوره صنعت چاپ در حالی برگزار میشــود که فرایند تفکیک وظایف فنی و فرهنگی این صنعت بین وزارتخانهه­ای ارشاد و صنعت در جریان است و میتواند نویدبخش آیندهای روشن و پربار باشد.

وزیر فرهنگ و ارشــاد اســالمی در این مراسم چــاپ را نقطــهای عطــف و فصــل دوم زندگــی بشــری خواند و گفت: اگر کشــف آتش نقطه اول عطف زندگی بشــری باشــد بــا اختــراع صنعت چــاپ فصــل دوم زندگــی بشــری آغاز میشــود چراکه با این اتفاق بزرگ انسان وارد یک انقالب علمــی و آموزشــی و اجتماعی بعد از رنســانس شــد. بدون چاپ مــدارس جدید، دانشــگاهه­ای جدید یا انقالبهای بزرگی مثل انقالب فرانسه، روسیه و امریکا شکل نمیگرفت. به همین دالیل اســت که معتقــدم چــاپ، فصل شــروع انقالب اجتماعی و علمی بشر بود و با دو انقالب بعدی مخابراتی و الکترونیکی و دیجیتال و فناورانه هم همراه بود.

«ســیدعباس صالحــی» همچنیــن صنعــت چــاپ را دارای ســه ضلع بســیار مهم دانســت و اظهار داشت: صنعت چاپ سه ضلع مهم دارد کــه بنا به کارکرد و ســاختار هرکــدام را میتوان با پیشــوند فرا به کار برد؛ چاپ «فرافرهنگ» است چراکه بخش بزرگی از تولیدات فرهنگی و دانش بشری بر دوش چاپ است، «فراهنر» است چون خالقیتها و ذوق زیباشناسان­ه و زیباسازانه در آن ظهــور پیدا میکند و «فراصنعــت» و فرا اقتصاد اســت زیرا حوزههای مختلــف صنعت و اقتصاد بشری با چاپ ارتباط گسترده دارد.

او دربــاره تأثیــرات اقتصــادی صنعــت چاپ نیز یادآور شــد: در بحث اقتصــاد صنعت چاپ، ایــن صنعــت در درون خــود یــک گــردش مالی گســترده و پرمایه را ســبب میشــود که در جهان 800 میلیارد دالر اعتبار را شــامل میشــود. البته حــوزه بســتهبندی باعــث شــده در تولیــد ارزش افــزوده بــرای کاالهــای کشــاورزی، خدماتــی و صنعتــی، صنعت چاپ نیز نقش جدی داشــته باشــد. هرچه هســت چاپ امــروز بهعنــوان یک فــرا فرهنــگ، فراهنر و فراصنعت جایگاه بســیار مهم و اساســی و جدی در زندگی انســان دارد که بایــد مورد توجه قرار بگیرد و روزبهروز هم به این جایگاه افزوده میشود.

وزیــر فرهنــگ و ارشــاد اســالمی ادامــه داد: تمام این مســائل ایجاب میکند ما در ایران هم صنعــت چــاپ را در تمــام حوزههــای فرهنــگ، هنــر و اقتصــاد جــدی بگیریم. چــاپ ایــران با 5 هزار مجوز، 50 هزار شــاغل مستقیم و دهها هزار شاغل غیرمســتقی­م میتواند یکی از نکات قابل توجه برای کشــور باشــد که در سه حوزه فرهنگ، هنر و اقتصاد نقشآفرینی میکند.

ایــن عضــو کابینه دولــت دوازدهــم متذکر شــد: صنعت چــاپ ما بنا بــر نیروی انســانی، خالقیــت و ســرمایهگذ­اریهایی کــه صــورت گرفتــه ایــن ظرفیــت را دارد کــه فرصتهــای بیشــتری در بحث صــادرات چاپــی منطقه به خــود اختصــاص دهــد. خوشــبختان­ه واردات کاالهای چاپی از 144 هزار تن در سال 94 به 84 هزار تن در ســال 95 رســیده یعنی 60 هزار تن کاهــش واردات که میتواند خبر خوبی باشــد. در کنار آن شاهد دهها هزار تن صادرات چاپی هستیم و فرصتهای خوبی در این حوزه پیدا کردهایم که میتوان با اعتماد به چاپ داخلی آن را گسترش داد. معتقدم هنوز آنچه که باید اتفــاق بیفتــد را نمیبینیــم و صنعت چاپ ما ایــن ظرفیت را دارد که در منطقه حرف اول را بزند و حتــی در بازارهای جهانی نیز جای پای خــود را باز کنــد. برای رســیدن به ایــن مرحله نیازمنــد مقــوالت مختلفــی مثــل رفــع موانع تولیــد، تســهیل قوانین و یک تغییر ســاختاری اساسی هستیم.

صالحــی بــا اشــاره بــه تفاهمنامــ­ه بــا وزارت صنعــت، معــدن و تجــارت گفــت: بنــا بــه پژوهشهــای قابــل توجهــی کــه بــا چندیــن ماه گفتوگــو و نظرســنجی صــورت گرفــت بــه ایــن نتیجــه رســیدیم کــه وزارت فرهنــگ و ارشــاد به تنهایی نمیتواند تکفل حــوزه فراصنعتی چاپ را برعهده داشته باشد. بنابراین با گفتوگوهایی کــه بــا وزارت صنعت، معدن و تجارت داشــتیم زمینــه واگذاری بخش صنعتــی این حوزه به این وزارتخانه محقق شد که در حال بررسی نهایی در هیأت دولت است.

وزیر فرهنگ و ارشــاد اســالمی در پایان تأکید کرد: چاپ صنعتی حاشــیهای نیســت؛ صنعتی است در متن و پردامنه، هم در زمینه تأثیرگذاری اقتصــادی و هم تأثیرگذاری فرهنگی. امیدواریم تمهیداتی کــه وزارت صنعت، معــدن و تجارت درنظــر میگیرد متناســب با شــأن ایــن صنعت باشــد. صنعتی که میتواند همانطور که بشــر را متحول کرد ایران را هم متحول کند.

در پایان نیز، از پیشکســوتا­ن و برگزیدگان این صنعت تجلیل شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran