Iran Newspaper

کشف ظرفیتها در حوزه موسیقی جوانان

- حمیدرضانور­بخش مدیرعامل خانه موسیقی

چارچــوب کار و حمایــت مــا در نهاد صنفــی ای همچون خانه موســیقی این اســت کــه برگزیدگان جشــنواره ملی موسیقی جوان بهعضویت این خانه در آیند و به جامعه حرفــهای موســیقی بپیوندنــد و همچنین مســائل بیمه و دیگر مشــکالت هنرمندان جوان موسیقی پیگیری شود و اگر چنانچه کمک و حمایتی در راســتای این نهاد صنفی باشــد قطعاً خانه موســیقی حمایتهای الزم را خواهد داشــت. اما در خصوص حضور گســترده نوازندگان جوان بخش موسیقیسازی نسبت به موسیقی آوازی بایــد گفــت بخش موســیقی آوازی بهطــور کلی نیاز بــه یک نگاه جدی و آســیب شناســانه دارد. آواز نســبت بــه نوازندگی ســاز تفاوتهایــ­ی دارد؛ بهعنــوان مثال ظرفیتهــا و اســتعداده­ای ذاتــی در حنجــره و صــدا وجــود دارد که بایــد به آنها پرداخته شــود و امری اکتســابی نیست. ممکن است بســیاری از این ظرفیتها یا کشف نشده باشد یا با کسانی که دراین عرصه شرکت کردهاند بهصورت سطحی برخورد شود و حتی به جرأت میتوان گفت در این دو- سه سال اخیر بخشسازی بسیار قویتر و پررنگتر از بخش آوازی نیز بوده است.

اســت که اگــر در هرجای دنیا بــه نمایش درآید اسلحهشان را بر زمین میگذارند.

علیزاده اظهار کرد: باید به کســانی که باعث و بانی این جشــنواره هستند و خانوادههای این جوانان تبریک گفت، حتی با کسانی که شاید ما با آنها اختالف نظر داشته باشیم. این جشنواره عنــوان ملــی دارد و خیلی ســال طول کشــید تا ایــن عنــوان را بــه دســت آورد، هیــج روزی بــه

طراوت روزهای جشنواره موسیقی جوان در این وزارتخانه نیست، زیرا فرشتههایی از همه جای ایران میآیند تا بگویند ما پاس میداریم آنچه را شما نگرانش هستید.

وی افــزود: دولــت در همــه جــای دنیــا در مقابــل ملت وظیفهمند تعریف شــده اســت و نبایــد از دولــت و دولتیها بترســیم بلکــه آنها خدمتگزار ملت هســتند. نفتی که زیرپای همه است همه در آن سهیم هستند اما ثروتی که در هنِر ما وجود دارد بسیار غنیتر از نفت ما است. دراین جشــنواره کار به کاردان ســپرده میشــود و حداقــل دخالت دولتی در آن وجــود دارد. ما میتوانیم مسائل خودمان را حل کنیم و نیازی نیست کسی باالی سرمان باشد. چیزی که باید باشد امکاناتی است که باید در اختیار جشنواره قرار گیرد و اگر تمام این رشــتههای هنری از زیر بار فشار تصمیمگیریه­ای دولتی بیرون بیایند شکوفا خواهند شد.

در ادامه با حضور دبیران جشــنواره و داوران بخش موســیقی نواحی، موســیقی کالســیک و موسیقی دستگاهی برگزیدگان جشنواره در سه رده سنی (الف، بو ج)معرفی شدند.

علــی مرادخانی، معاون امــور هنری وزارت فرهنــگ و ارشــاد اســالمی نیز در پایان مراســم این جشنواره را اتفاق مهمی در حوزه موسیقی کشور بیان کرد و افزود: اگر میخواهیم به آینده موســیقی کشــور امیدوار باشــیم باید جوانها را تربیت کنیم. نســل آینده اســت که به هر لحاظ موسیقی کشور را اداره خواهد کرد.

وی ادامــه داد: موســیقی مــا در برخــی نقــاط دستخوش مشکالتی است که باید این مشکالت آهســته بهواســطه جوانانــی کــه در راه درســت موسیقی هستند هدایت شود. هویت موسیقی ما در گرو تربیت همین جوانها است و چقدر خوب است که استادان ما همت عالی دارند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran