Iran Newspaper

ناگفتههای تحقیق و تفحص ناکام از شهرداری

گفتوگو با علیرضارحیم­ینمایندهته­ران

- احسان بداغی

12 ســــال حضور در ســــاختما­ن «بهشــــت» نه تنها در نهایت راه محمدباقر قالیباف برای ورود به «پاســــتور» را هموار نکرد، بلکه حاال عالمت سؤالهای زیادی مقابل عملکرد او قرار گرفته است. البیهای فشرده او و دوستانش مانع از تصویب تحقیق و تفحص از شــــهردار­ی تهران در مجلس شــــد اما حاال هم مجلســــیه­ا و هم اعضای شورای شــــهر تهران عزم جزم کردهاند که به زوایای ناروشــــن شــــهردار­ی پایتخت نور بتابانند. علیرضا رحیمی نماینده تهران و عضو فراکســــی­ون امید در گفتوگو با «ایران» از پشــــت پرده ابتر ماندن آن تحقیق و تفحص میگوید و در ادامه اشــــارها­ی هم دارد به رابطه فراکســــی­ون امید و دولت دوازدهم. مشروح این گفتوگو را در ادامه میخوانید.

■ بعدازچندمـ­ـــاهموضوع­تحقیقوتفحص از شــــهردار­ی تهران دوباره در مجلس مطرح شده. به عنوان یکی از طراحان طرح قبلی که موفقیتآمیز نبود، در جریان جزئیات طرح جدیدهستید؟

بله. تحقیق و تفحص از شهرداری تهران موضوعی بود کــــه در مجلس ابتــــر ماند اما موضوعیت آن همچنان از بین نرفته است. چــــون به هر حــــال هدف اصلــــی از تحقیق و تفحص این اســــت که شــــبهات ایجاد شــــده برای مردم و نمایندگان پاســــخ داده شــــود. متأسفانه در تفحص از شــــهردار­ی به دالیل روشــــنی که بیان شــــده و البیهایی که اتفاق افتــــاد و هم وقتکشــــی که انجام شــــد، رأی نیاورد. موضوعاتـــ­ـی مثل واگــــذار­ی امالک، تراکمفروشـ­ـــی و قراردادهــ­ــای مشــــارکت­ی همچنان محل ســــؤال و ابهام هستند و باید روشنشوند. ■ راجــــع بــــه همیــــن ســــرفصله­ایی کــــه میفرمایید، چقدر برای شــــما ســــند و مدرک وجود داشــــت که اصرار به تحقیق و تفحص داشتید؟

یــــک بخش مهمی از اســــناد بــــه صورت ابتدایی تهیه شده و در اختیار نمایندگان قرار گرفتهبود. ■ ازچهکانالی؟

از کانالهــــ­ای مختلفــــی بــــود، برخــــی از مدارک را افرادی در شــــهردار­ی تهران به ما داده بودند، برخی از اعضای شــــورای شــــهر هم مدارکی را در اختیار ما گذاشــــتن­د و نهایتاً یکســــری مدرک هم توسط مردم تهیه شده بود. یکسری از اسناد را هم برخی پیمانکاران که ادعاهایی در این خصوص داشــــتند به ما رساندند. ■ ایناسناداو­لیهچقدرتکم­یلشدند؟

خــــب اینها اســــناد کاملــــی نبودنــــد ولی اینقدر بودند که برای ما روشــــن شــــود نیاز به تحقیبق و تفحص در شهرداری تهران وجود دارد. بعــــد از اینکه طرح تحقیق و تفحص را کلید زدیم اســــناد بیشــــتری از همین دست کانالهایــ­ــی که اشــــاره کــــردم، به ما رســــید. ضرورتاً هم از مخالفان آقای قالیباف نبودند و حتــــی در مواردی برخی موافقان و حامیان آقــــای قالیبــــا­ف بودند کــــه اســــنادی را به ما رساندند. مجموعه اسناد هم درباره دو چیز بــــود؛ یکی وقوع تخلف و دیگــــری انحراف از آییننامهها­یخودشهردار­یتهران. ■ از موضوعاتـــ­ـی که یــــاد کردیــــد، کدامیک بیشتریندرص­دتمرکزتخلف­اتراداشتند؟

بیشــــتری­ن تمرکــــز تخلفــــات در حــــوزه تراکمفروشـ­ـــیها بود. آنجا هم از کمیســــیو­ن ماده 100 شــــهردار­ی و هم در تصمیماتی که در ســــطح معاونین و شهردار اتخاذ میشده برایواگذار­یهولوگرامو­تهاترهاییک­همبنای قانونی نداشت، نشــــانهه­ای جدی از تخلف پیدا کردیم. مثالً تهاتر مطالبه نقدی در ازای هولوگرام. در هیچ کجای آییننامهها­ی مالی

شهرداری چنین موضوعی نداشتیم. ولی این موضوع در ســــطوح خیلــــی باال انجام میشد. ■ سطوح خیلی باال یعنی چه؟ اشاره شما به حجم این دست تهاترها است یا اینکه با دخالت مسئوالن باالدستی انجام شده بود؟

هر دو این موارد بود. اوالً که حجم این دست تهاترها خیلی زیاد بود و ثانیاً نه تنها مســــئوال­ن بلندپایه شهرداری از آن مطلع بودندکهحتی­دخالتهممیک­ردندووارد این موضوع میشدند و تخلف در باالترین سطوح شهرداری رخ میداد. ■ بهایــــنم­وارددرجریا­نجلســــات­همان تحقیق و تفحص ناموفق آیا پاسخی داده شد؟

نه.جلساتخیلیم­حدودیبرگزا­رشد که البته پاسخ روشنی هم نگرفتیم. آقای قالیبافومع­اونانایشانًچندموردآمد­ند تا توضیح بدهند اما غالبا یا توضیحاتشان از نظر ما غیرقابل قبول بود یا اینکه اساساً اشــــارها­ی به ابهامات نمیکردنـــ­ـد و از آن میگذشــــت­ند. متأســــفا­نه یک حمیتی در مجلس و کمیســــیو­ن عمران شکل گرفته بــــود که ایــــن تحقیق و تفحــــص به جایی نرسد. برای رسیدن به این هدف از یک سو وقتکشــــی صورت گرفت و طوری مسأله وارد فرآیندهای اداری شــــد تــــا زمان برای سرعت کار گرفته شود و از سوی دیگر هم البیهایی که انجام شــــد نگذاشتند نهایتاً طرح در صحن علنی رأیًبیاورد. ■ ایــــن البیها و احتمــــاا­ل توافقها بر ســــر زمین زدن این طرح چگونــــه اتفاق افتاد و چه کسانی یا طیفهایی بیشترین نقش را داشتند؟

به هــــر حال نگاه به گذشــــته تحقیق و تفحص، نگاه آسیبشناســ­ــانه اســــت نه مقصرشناســ­ــانه. قاعدتــــاً االن نمیشــــود درصدبندی دقیقی داد که فشــــارها از چه جنسیبودوچه­عواملینگذا­شتندتحقیق و تفحــــص رأی بیــــاورد. منتهــــا البیهای مجلــــس و ارتباطاتی که در مجلس وجود دارد آنقدر برخی جاها قوی است که الزاماً نمیتوان آنهــــا را به زد و بند توصیف کرد. یعنی گاهی روابط شخصی و حتی فامیلی باعثبرخیات­فاقاتمیشون­د. ■ ولی به نظر میرســــد اینجا بیشتر بحث منافعمطرحب­اشدتاچنیند­ستروابطی.

بلــــه. قطعــــاً منافع برخی به واســــطه ایــــن تحقیق و تفحص به خطــــر میافتاد و شــــهردار­ی هــــم نهایت تــــالش را کرد تا این طرح به جای نرســــد. اما همهاش این نبــــود. مثالً حتی میشــــود به فراکســــی­ون امیــــد هــــم در ایــــن زمینــــه خــــرده و ایراد گرفت که تمام قد و منســــجم وارد ماجرا نشــــد. اعضای درخواســــ­ت کننده تحقیق و تفحص و نماینــــد­گان تهران انصافاً هم عزمخوبیداش­تندوهمهماه­نگبودند.منتها فراکسیون امید نتوانست آن نگاه فراگیر را به این موضوع داشته باشد و طرح را تبدیل به دغدغه عمومی کند و این دغدغه بیشتر در بین همان درخواســــ­تکنندگان و نماینــــد­گان تهران باقی ماند. ■ دلیلش چه بود؟ شــــورای مرکزی فراکســــی­ون کمکاریکردی­ااینکهمجمع­عمومیچنینن­ظری داشت؟

مشکلبهاولو­یتبندیهاید­اخلفراکسیو­ن برمیگــــر­دد یعنی اگــــر اولویتبندی­های ما بر اســــاس ضرورتهای روز میبود، این موضوع وارد دستور کار میشــــد و ما میتوانستیم برای صحن علنی انســــجام بیشــــتری ایجــــاد کنیم. حــــال آنکه در طیــــف مقابل فراکســــی­ون امید، رأی نیــــاورد­ن ایــــن تحقیــــق و تفحــــص به طور جدی وارد دســــتور کار شــــده بود و بــــرای آن کار میکردند. موضــــوع تحقیق و تفحص هر چند در مجمع نمایندگان تهران اولویت اول بود اما در فراکســــی­ون امید اولویــــت الزم را پیدا نکرد و ما بدون هماهنگی وارد بررسی این موضوع در صحنعلنیشدی­م. ■ همیننگرانی­نمیتواندبر­ایتحقیقوتف­حص بعدیهممطرح­شود؟

تحقیق و تفحــــص جدید در شــــرایط کامالً متفاوتی در حال شــــکلگیر­ی است. اوالً تجربه تحقیقوتفحص­اولراداریم.متغیردومبح­ث تغییر شــــورای شهر و شــــهردار است که خیلی

مهماست. ■ ازچــــهجن­بهای؟اینکهدیگرب­حــــثآنام­تیاز دادنهانیست؟

بــــه هر حال انگیزه این تحقیق و تفحص در شورای فعلی و همینطور شهرداری وجود دارد و زمینه مســــاعدت­ری دارد و مــــردم هم به نظر میرســــد اعتماد بیشــــتری به این شــــورا دارند. مســــأله ســــوم هم تغییری اســــت که در هیأت رئیسه فراکســــی­ون امید ایجاد شده که امید زیاد داریمکهشاه­دانسجامبیش­تریباشیم. ■ از دو فراکســــی­ون دیگــــر یعنــــی اصولگرایان و مستقلینکدا­میکبیشتربه­نفعآقایقال­یبافدر جریاناینتح­قیقوتفحصعم­لکردند؟

به ضــــرس قاطع نمیتوان گفت آنها الزاماً بــــا هماهنگــــ­ی فراکســــی­ونی ورود پیــــدا کردند. هماهنگیهای­ــــی بود اما نه صددرصد. بیشــــتر به این شــــکل بود که چهرههایی از دو مجموعه در این خصوص تالشهایـــ­ـی را انجام دادند تا جلویتحقیقو­تفحصگرفتهش­ود. ■ ولــــی از بیــــرون اینطور بــــه نظر میرســــید که مجموعه مستقلین که اتفاقاً با لیست امید هم وارد مجلس شــــده بودند در این زمینه بیشترین تالشراداشت­ند.

بله. بیشتر چهرههای فراکسیون مستقلین برای رأی نیاوردن تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس تالش کردند. ■ شبهه االن این اســــت که آیا بده بستانی در ابعاد مختلف سیاســــی، اقتصــــاد­ی و هر چیز دیگریدراین­بینرخدادیا­خیر؟

اینشبههغال­باًمطرحمیشودا­مابهنظر من چون اثباتش ســــخت اســــت بهتر است ورودنکنیمچ­ونبههرحاله­مابعادقضای­ی و سیاسی دارد و هم شرعی و اخالقی. ما فقط امیدوار هستیم که چیزی نبوده باشد. حدس خود من هم این بود که بیشــــتر نزدیکیهای سیاسیوشخصی­دراینزمینه­مثمرثمربود تا بحث رد و بدل کردن امتیازهایی خاص. ■ از نهادهــــا­ی دیگــــر آیا کســــی بــــرای خاتمه پیداکردناص­رارشمابرتح­قیقوتفحصور­ود پیداکرد؟

غالباً خــــود مدیران شــــهردار­ی بودند که روابطی با نمایندگان داشتند که البته سطح ورود مدیران شــــهردار­ی وســــیع بــــود. یعنی تعداد زیــــادی بودند که درگیــــر این موضوع شــــده بودند تا جلــــوی رأی مثبت به تحقیق و تفحــــص را بگیرنــــد. ضمــــن اینکه مجمع نماینــــد­گان خراســــان و خصوصاً خراســــان رضوی هم خیلی در این زمینه فعال بودند و تــــالش میکردنــــ­د کــــه تحقیــــق و تفحص از شــــهردار­ی تهران رأی نیــــاورد. بعضاً هم افرادی که ســــوابق کاری با آقــــای قالیباف در جاهای مختلفی مثل سپاه، نیروی انتظامی یا شهرداری داشــــتند هم ورود کردند. یعنی دوســــتان آقای قالیباف، همکاران ایشــــان و

هموالیتیها­یشــــان ســــه دســــتهای بودند که خیلی برای رأی نیــــاورد­ن تحقیق و تفحص تالشکردند. ■ سؤالی میپرســــم که میتوانید جواب هم ندهید. آقــــای الریجانی در ایــــن موضوع چه موضعیداشتن­د؟

آقــــای الریجانـــ­ـی اصــــالً وارد نشــــدند. منصفانه اگــــر بخواهم بگویم این اســــت که برداشــــت شــــخصی من این اســــت که هیچ ورودی نداشــــتن­د، چــــه مثبت و چــــه منفی. عالوه بر اینکه در یک مورد، جایی که دوستان مــــا اعتراض داشــــتند چــــرا این موضــــوع به کمیســــیو­ن عمران ارجاع شده نه کمیسیون اجتماعی، ایشــــان یک نوبت اجازه بررســــی مجدد در هیأت رئیسه دادند و همین نشانی از حســــن نیت ایشــــان بود. البتــــه در جریان رأیگیــــر­ی هــــم چهرههایی که معــــروف به نزدیکی به ایشــــان هستند بیشترین تالش را برای رأی نیاوردن تحقیق و تفحص داشتند اما این به معنای آن نبود که آقای الریجانی خودشان ورودی به بحث کرده بودند. ■ چقــــدراا­لنامیدواره­ســــتیدکـ­ـــهتحقیقو تفحصجدیدبه­سرانجاممطل­وبیبرسد؟

من االن شخصاً با توجه به تغییر ترکیب شورای شــــهر تهران، ضرورتی نمیبینم که مجلــــس وارد شــــود. مــــا میگوییــــ­م تحقیق

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran