Iran Newspaper

سرنوشت «خانه احزاب» در دستان مثلث «امید»

انتخاب مقیمی به عنوان استاندار تهران که در احیای خانه احزاب تأثیرگذار بود می تواند نقطه اتکایی برای فصل جدید آن باشد

- علی رضایی

دو ســـال و نیـــم از بازگشـــای­ی«خانه احزاب ایران» در دوره جدید میگذرد؛ نهادی که احیا و بازگشاییاش یکی از دغدغههـــا­ی اصلـــی و جـــدی احزاب و تشکلهای سیاســـی در ابتدای روی کارآمدن حسن روحانی بود. از آن تب تند، امروز ساختمانی نمناک، قدیمی و بیشـــور و نشاط در محله «سنگلج» مانـــده اســـت کـــه بـــا آنچـــه احـــزاب میخواســـت­ند و گمـــان میکردنـــد، فاصله زیـــادی دارد. اگرچه جلســـات منظم شـــورای مرکزی کماکان برگزار میشـــود و کمیتههـــا نیـــز کـــم وبیش جلســـات خود را دارند، امـــا در همان نگاه اول مشـــخص میشود تنها نهاد صنفی احزاب، نیازمند مساعدتهای جدی تری اســـت تا به معنای واقعی کلمـــه، احیا شـــود و بتواند قریب 185 حزب شناسنامه دار را در چتر حمایتی خود بگیرد.

«خانـــه احـــزاب ایـــران» تنهـــا نهاد صنفـــی احـــزاب و تشـــکلهای سیاســـی در دولـــت اصالحـــات و در راســـتای تحقـــق شـــعار «توســـعه» سیاســـی تشـــکیل شـــد؛ تشـــکلی کـــه فلســـفه وجـــودی اش، حمایـــت از حقوق صنفی و مشترک احزاب بود و توانست اختصاص یارانه به احزاب را، در بودجه تعریف کند. «خانه احزاب» همچنین محملی بود تا تشـــکلهای سیاســـی فـــارغ از مرزبندیهــ­ـای سیاسیشـــا­ن بـــه گفتوگو بنشـــینند و بـــه تعبیـــری تمرین «دموکراســـ­ی» کرده و آستانه شنیدن صدای منتقد و مخالف را باال ببـــرد. اگر چه احزاب با اشتیاق فراوان از این نهاد تازه تأسیس استقبال کردند و جملگی به عضویت آن درآمدنـــد، اما در دورههای چهارم و پنجم، سیاستهای انقباضی دولت های نهم و دهم برای فعالیت احزاب و «خانه» شان، در کنار اختالف داخلی جریانهای سیاسی سبب شد حیات و فعالیت این نهاد مختل شـــود. دولت محمود احمدینـــژ­اد همچنین یارانه احزاب را از ردیـــف بودجه حذف کرد و مکانی کـــه در اختیار «خانه احزاب» قـــرار داشـــت را پـــس گرفـــت. این در حالی بود که تضعیف و رکود احزاب، که اجزای اصلی تشکیل دهنده «خانه احزاب» بودند، مزید بر علت شـــده و چراغ «خانه احزاب» خاموش شد.

بعـــد از اتمـــام دولـــت محمـــود احمدینـــژ­اد و روی کار آمدن حســـن روحانی، وزارت کشـــور پیشگام ایجاد انـــس و الفـــت میان احزاب شـــد و در خـــالل جلســـات مســـتمر عالیترین مقامهـــای وزارتخانــ­ـه بـــا دبیـــران کل احـــزاب، جریانهـــا­ی سیاســـی تفاهـــم کردند تـــا بـــا اصالحاتی قفل «خانه احـــزاب» را بـــاز کننـــد. یکی از اصالحات اساســـی، «دوره ای» شدن هیـــأت رئیســـه ایـــن نهـــاد بهصورتی بـــود کـــه اصولگرایــ­ـان، اعتدالگرای­ان و اصالحطلبــ­ـان به ترتیب یک ســـال ریاســـت این تشکل را در اختیار داشته باشند.

بـــه این ترتیب حســـن غفوری فرد رئیس «خانه احزاب» در ســـال اول و حشـــمتیان رئیس این تشکل در سال دوم بـــود. درانتهای ســـال اول بود که شـــهرداری تهران، ساختمانی را برای اســـتقرار «خانـــه احـــزاب» در اختیار ایـــن نهاد قـــرار داد. ســـاختمان­ی 200 ســـاله و منتســـب به یکی از نوادههای عباس میـــرزا در محلـــه «درخونگاه» کـــه سرشـــناست­رین صاحبخانه اش، «شـــعبان جعفری» بـــود و بر همین اســـاس بـــود کـــه خانـــه احزابیهـــ­ا از پذیـــرش آن امتنـــاع میکردند. اما در نهایت با توجه به نبـــودن گزینه ما به ازای مناســـب، هیـــأت رئیســـه مجاب شـــدند در ایـــن ســـاختمان آجر چین و نه چنـــدان خوش نما بـــرای «خانه احزاب»، مستقر شوند.

ایـــن در حالی اســـت کـــه تحوالت پـــس از انتخابـــا­ت شـــورای شـــهر تهـــران و انتخاب شـــهرداری از جرگه اصالحطلبــ­ـان، ایـــن امیـــدوار­ی را به وجود آورده اســـت که اعضای شورای شهر که برخیشان در «خانه احزاب» نیـــز عضویـــت دارنـــد، بـــرای احیای

اساسی «خانه احزاب» مساعدتهای جـــدی کننـــد؛ یکـــی از اصلیتریـــ­ن مســـاعدته­ا نیـــز میتوانـــد تغییـــر ســـاختمان فعلی «خانـــه احزاب» به محله وساختمانی در خور 185 حزب رســـمی باشـــد. حـــاال محمدحســـی­ن مقیمی که در قامت معاون سیاســـی وزیر کشـــور در زمینه بازگشایی «خانه

احزاب» مساعدتهای جدی داشت، نیز بهعنوان اســـتاندا­ر تهـــران تعیین شـــده اســـت و میتواند نقطه اتکایی بـــرای فصل جدیـــد «خانـــه احزاب» شود. از سوی دیگر فراکسیون پرتعداد «امیـــد» هـــم میتوانـــد در زمینـــه اختصـــاص یارانـــه مجدد بـــه احزاب تحرک جدی داشته باشد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran