Iran Newspaper

مصرف دخانیات در بین دختران 2 برابر شده است

هشدار قائم مقام وزير بهداشت درباره افزايش مصرف سيگار طی 5 ساله گذشته:

-

مصرف مــواد دخانــی در زنان ايرانی روبه رشــد اســت.4 درصد زنان در ايران ســيگار میکشــند. آمارها نشان میدهد در پنج سال گذشته ميزان مصــرف دخانيــات در بيــن دختــران از 9 دهــم درصــد بــه 2.1 درصــد رســيده و حــدود دو برابر شده در حالی که اين آمار در پسران از 5.1 به 4.8 کاهش پيدا کرده اســت. بنا به آخرين تحقيقات وزارت بهداشــت مصــرف ســيگار و قليــان بيــن دختران در 5 ســال گذشــته دوبرابر شــده است. اينها بخشی از مهمترين سخنان سخنگوی وزير بهداشــت است که روز گذشته در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اعالم کرد.

به گزارش «ايــران»، ايرج حريرچی آمارهای مهــم و تکان دهندهای را بويــژه درباره وضعيت مصرف سيگار و دخانيات بين دختران اعالم کرد و گفت: «در حــال حاضر 6.6 درصد دختران 13 تا 15 سال سابقه مصرف قليان دارند که اين رقم در پسران 11.1 درصد اعالم شده است.»

حريرچــی با اعــالم وضعيت هشــداردهن­ده مصرف دخانيات در کشــور به خانوادهها هشدار داد: «بــا توجــه به اينکه ســيگار و قليــان در حوزه ورود بــه مصرف مواد مخــدر و رفتارهای پرخطر جنســی اســت، خانوادهها بايد هوشــيار باشند و بداننــد که مصــرف قليان در کنــار نوجوانها چه ضربــهای میتواند به آنهــا وارد کنــد.» برآوردها نشــان میدهد که ســاالنه بين 0۴ تــا 0۵ ميليارد نخ ســيگار در کشور مصرف میشود که به دنبال آن در هــر ســال 10 هــزار ميليارد تومــان از ثروت ملی نيز دود میشــود. همچنين حدود 20 تا 30 ميليــارد تومان در ســال صرف هزينه بهداشــتی و ســالهای از دســت رفتــه عمــر افراد ســيگاری میشود. به گفته قائم مقام وزير بهداشت، آمار باالیمرگوم­يردرمصرفکن­ندگانموادد­خانی به مرز هشدار رسيده به طوری که ساالنه 0۵ هزار مــورد مــرگ ناشــی از مصــرف دخانيــات در ايران اتفاق میافتد. همچنيــن 00۵ هزار مورد بســتری درســالبهد­ليلعوارضنا­شــیازدخان­ياتاست. افزايش مرگهای ناشی از سيگار و ديگر دخانيات زمانی جدیتر میشــود که بشــنويد مرگ ناشی از تصادفــات، ايدز، ســالحهای ســرد و گــرم، مخدر و الکل کمتر از مرگ ناشی از سيگار و ساير دخانيات است. مصرف دخانيات خطر ابتال به بيماریهای قلبــی و عروقی را تــا۴.2 و ريــوی را تــا 23 برابر در مردان افزايش میدهد. به گفته قائم مقام وزير بهداشت، در ايران 8 ميليون نفر سيگار میکشند که حدود 14.13 درصد جمعيت کشــور هســتند يعنی از هر 7 نفر يکی سيگار میکشد. ■ کاهشمصرفسي­گار؛افزايشقليا­ن

حريرچــی بــه روند رو به رشــد مصــرف مواد دخانی در زنان اشاره میکند و میگويد: «مصرف دخانيات در دختران از 0.9 به 2.1 درصد رســيده است به نحوی که ميزان شيوع مصرف دخانيات در مــردان ايرانــی حــدود 25.16 درصد اســت و از هــر چهار مــرد يکی ســيگار میکشــد و به طور متوســط چهــار درصد زنــان يعنی از هــر 25 نفر يکیسيگارمی­کشد.

عــالوه بر اين ميزان شــيوع مصــرف روزانه دخانيــات در کشــور در پنــج ســال گذشــته از 10.9 بــه 10.1 درصــد رســيده و کاهــش اندکــی داشته اســت. در عوض مصرف قليان در حال افزايش است.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran