Iran Newspaper

پرداخت 15 میلیون تومان تسهیالت برای اشتغالزایی زنان روستایی

مقام مسئول وزارت جهاد کشاورزی در گفتوگو با «ایران»:

- سهیال یادگاری

صندوق خرد زنان با پرداخت تسهیالت به کارهـــای تولیـــدی زنان روســـتایی در توانمنـــد­ی زنـــان، اشـــتغالز­ایی آنان در سطح روســـتاها و جلوگیری از مهاجرت روستاییان نقش مهمی ایفا کرده است.

طرح صنـــدوق خرد زنان روســـتایی بـــرای پرداخـــت تســـهیالت به آنـــان از محل پس اندازهای خرد از ســـال 1379 بهصورت آزمایشی در 2 استان کرمانشاه و مازنـــدرا­ن اجرا شـــد و بـــا موفقیت آن اکنـــون ایـــن طـــرح در بیشـــتر روســـتاها گســـترش یافته و بـــه اشـــتغالز­ایی زنان روستایی کمک کرده است.

زهـــره مهیـــاری رئیس گروه توســـعه اجتماعـــی و اقتصـــادی دفتر امـــور زنان وزارت جهـــاد کشـــاورزی در گفتوگـــو بـــا «ایـــران» بـــا اعـــالم این خبـــر گفت: شـــرط پرداخت تســـهیالت این است که تســـهیالت حتماً برای کارهـــای تولیدی باشـــد و به کارهای خدماتـــی یا مصرفی تســـهیالت تعلق نمیگیـــرد. وی ترویج پسانداز را یکی از اهداف مهم راهاندازی ایـــن صندوقها در روســـتاها نـــام برد و گفت: زنان روســـتایی مشارکت خوبی در این صندوقها دارند. وی افزود: تا ســـال 88 دولت به هـــر صندوق برای افزایش بنیـــه مالـــی آن 2 میلیون تومـــان اعتبار اختصـــاص میداد اما از ســـال 88 دیگر این اعتبارات پرداخت نشـــد و پرداخت تســـهیالت فقط با مشارکت روستاییان و پسانداز در این صندوق است. مهیاری میـــزان وامهـــا را خـــرد و از 500 هـــزار تا حـــدود 2 میلیـــون تومـــان عنـــوان کرد و گفت: تقریباً 50 نفر در هر صندوق عضو هســـتند و گروههـــای تولیـــدی مختلفی که 5 تا 6 نفر عضـــو دارد در هر صندوق ایجاد میشـــود که بهصـــورت زنجیرهای ضمانـــت دریافـــت تســـهیالت را بـــرای هم برعهـــده میگیرند و بـــه این ترتیب روســـتایی­ان بـــرای دریافـــت تســـهیالت خرد مشـــکلی برای ضمانت ندارند. به گفته مهیاری، تولیـــدات زنان عضو این صندوقها در بازارهای محلی به فروش میرســـد یـــا با کمـــک مدیریـــت ترویج در وزارت جهـــاد کشـــاورزی اســـتانها، تولیدات آنها در نمایشـــگا­ههای تولیدی و بازارهـــا­ی محلی به فروش میرســـد و اینطور نیســـت که زنان دغدغهای برای فروش محصوالتشان داشته باشند. وی اضافه کرد: یکی از اهداف مهم صندوق خرد زنان روســـتایی این است که توسعه از مرحله «توســـعه با مردم» به مرحله «توســـعه توســـط مردم» تبدیل شـــود. وی بـــه برخـــی از اقدامـــات انجامشـــد­ه بـــرای اجـــرای بهتر طرح صنـــدوق زنان روستایی اشاره کرد و گفت: آموزش زنان تسهیلگر برای کمک به اجرای این طرح یکـــی از اقداماتی اســـت که انجامشـــد­ه چراکـــه زنان تســـهیل گر یکـــی از بازوان اصلی زنان در جوامع روستایی هستند.

رئیـــس گـــروه توســـعه اجتماعـــی و اقتصـــادی دفتر امـــور زنـــان وزارت جهاد کشـــاورزی، زنان تسهیلگر را محور اصلی تشـــکیل صندوق خرد زنان روســـتایی در روستاها دانســـت و گفت: زنان تسهیلگر زنانی هســـتند که میتـــوان از طریق آنان بهتر با زنان روســـتایی ارتباط برقرار کرد و همین زنان هستند که میتوانند مشکالت دیگر زنان روســـتایی را نیـــز انتقال دهند. رئیس گروه توسعه اجتماعی و اقتصادی دفتر امـــور زنـــان وزارت جهاد کشـــاورزی افزود: بـــرای تقویت توان مالی صندوق از سال 95 با مشـــارکت صندوق کارآفرینی امید تفاهمنامه ای امضا شد که براساس آن تشکیل صندوقهای روستایی و تأمین نیروی انســـانی با ما و تأمیـــن اعتبارات با صندوق کارآفرینی امید است. وی افزود: به ازای تشکیل هر صندوق اعتبارات خرد و دادن آموزشهای الزم به زنان روستایی، صندوق کارآفرینی امید 15 میلیون تومان تسهیالت برای کارهای تولیدی پرداخت میکند. به گفته مهیـــاری این طرح اکنون در 14 استان اجرا میشـــود که با گسترش آن تا پایان سال قرار است بقیه استانها را نیز تحت پوشش قرار دهد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran