Iran Newspaper

دوره‌بازپرداخت‌تسهیالت‌۰۸‌میلیونی‌مسکن‌۰۲‌ساله‌و‌نرخ‌سود‌6‌درصد‌م ‌یشود

مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی:

-

مدیرکل دفتر برنامهریزی و اقتصاد مســـکن وزارت راه و شهرســـازی گفت: زمان بازپرداخت تسهیالت 80 میلیونی خرید مســـکن از 12 ســـال به 20 سال و نرخ سود تسهیالت یک تا 2 درصد کاهش مییابد.

سرپرســـت شرکت تخصیص عمران و بهسازی شـــهری در گفتوگو با «ایران» از کاهش نرخ ســـود بانکی و افزایش دوره بازپرداخت تســـهیالت برای خریـــد مســـکن در بافتهای فرســـوده خبـــر داده بود. مدیـــرکل دفتر برنامهریزی و اقتصاد مســـکن نیز بـــا تأیید ایـــن مطلب گفت: به منظـــور تقویت توان اقتصـــادی متقاضیان مســـکن بخصوص در بافتهایفرس­ـــوده شـــهری درصددیـــم تـــا مدت انتظار دریافت تسهیالت از محل صندوق پسانداز مســـکن یکم را به چهار یا پنج مـــاه کاهش دهیم، زمان بازپرداخت این تســـهیالت را 20 ســـاله کنیم و همزمان نرخ ســـود تســـهیالت را یک تا دو درصد کاهشدهیم.

علی چگنی دربـــاره وضعیت بـــازار معامالت مســـکن در خصوص تحوالت بازار مســـکن گفت: تعداد پروانههایس­ـــاختمانی صادر شـــده از اواخر سال گذشته روند صعودی یافته است بهطوری که پس از چند ســـال روند نزولـــی، در ماههای ابتدایی ســـالجاری تعداد پروانههایس­ـــاختمانی حدود 5 تا 6 درصد در مناطق شـــهری کشـــور و شهر تهران افزایش داشته است.

چگنی با اشـــاره بـــه اینکه تعـــداد معامالت نیز در ماههـــای اخیر روند صعودی یافته و نســـبت به ماههای مشـــابه ســـال قبل با افزایش مواجه شـــده اســـت، گفت: در مردادماه سالجاری با ثبت رکورد بالغ بر 18 هزار معامله در بازارمسکن شهر تهران، تعداد معامالت در این ماه حدود 15 درصد نسبت به ماه مشـــابه ســـال گذشـــته افزایش یافته اســـت. وی ادامـــه داد: هرچند ممکن اســـت ایـــن روند در شـــهریورم­اه ســـالجاری ادامه نداشته باشد و حتی تعداد معامالت در شـــهریورم­اه نســـبت به مرداد ماه کاهش یابد ولی پیشبینی میشـــود نسبت به شهریورماه سال گذشته افزایش یابد که در صورت تحقق این پیشبینی میتوان به ایجاد رونق پایدار در بخش مسکن امیدوارتر شد.

مدیرکل دفتر برنامهریزی و اقتصاد مسکن تأکید کرد: ارزشافزوده بخش ساختمان نیز حسب گزارش مرکــــز آمار ایران در ســــه ماهه اول ســــالجار­ی از نرخ رشــــد 7 درصدی برخوردار بوده اســــت که این رویداد نیز بیانگر ایجاد رونق نســــبی در بخش مسکن است. چگنی ادامه داد: بهمنظور توســــعه بازار پیشفروش مســــکن و تأمیــــن مالــــی بخشــــی از بــــازار مســــکن از طریق پیــــش فروش، تالش میکنیــــم نواقص قانون پیشفروش مسکن را در اسرع وقت رفع کنیم. ■ افزایشدوره­بازپرداختا­قساطبهشرط ارائهیاران­ه

مدیـــر امور طـــرح و برنامه بانک مســـکن نیز در خصوص تغییر شرایط تسهیالت مسکن گفت: در صورتی دوره بازپرداخت اقساط تسهیالت صندوق پسانداز یکم افزایش مییابد کـــه دولت یارانهای برای تأمین منابع بپردازد.

محمدحسن مرادی در گفتوگو با ایلنا، درباره پیشـــنهاد وزارت راه و شهرســـازی مبنی بر افزایش دوره بازپرداخــ­ـت اقســـاط تســـهیالت صنـــدوق پسانداز یکم اظهار داشـــت: امـــکان افزایش دوره بازپرداخت اقساط به شرطی فراهم میشود که به نحـــوی منابع آن تأمین شـــود. وی با تأکید بر اینکه هر تغییری در شـــرایط تســـهیالت، روی مدل و ساز و کار صندوق پسانـــداز یکم اثرگذار اســـت، ادامه داد: افزایش دوره بازپرداخت اقســـاط وام مســـکن میتواند منجر به کاهش و افزایش منابع شـــود بنا بر این باید در صورت اجرای این پیشنهاد، دولت از طریقی کسری منابع را جبران کند.

مـــرادی افزود: بـــرای اجرای این پیشـــنهاد باید مبالغی تأمین شود که منابع آن را میتوان از طرق مختلـــف از جملـــه از محل صندوق توســـعه ملی تأمیـــن کرد. وی همچنیـــن درباره امـــکان افزایش سقف تسهیالت خرید مســـکن تا پایان سالجاری گفت: افزایش ســـقف وام مســـکن نه در دستور کار بانک مسکن اســـت و نه در دســـتور کار وزارت راه و شهرسازی. همین مقدار وام میتواند سطح فعلی قدرت خرید متقاضیان هدف را پوشش دهد.

وی با اشاره به امکان انصراف از اخذ وام مسکن پس از افتتاح حســـاب گفت: به افـــرادی که پس از افتتاح حساب از ادامه سپردهگذاری منصرف شوند، ســـود بانکی 10 درصدی متناســـب با میـــزان دوره سپردهگذاری­تعلقمیگیرد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran