Iran Newspaper

ترویج سختکوشی با کوچولوهای پر«فالوور»!

کودکان مشهوراینسـ­ـتاگرامی سفیر فرهنگی می شوند

- یاسمنصادقش­یرازی

به تازگی چندین کودک حکم سفیر فرهنگیدریا­فت کردهاند و قرار است با پوشیدن لباس همیارپلیس،پارکبان، نانوا ...و تصویر خود را در فضای مجازی به همراه شرح حال منتشرکنند. مهمترین هدف این طرح، ترویج احترام به مشاغل مختلف ترویج خیر جمعی و مسئولیتپذی­ری در برابر جامعه است

4 هزار کـــودک پرطرفدار اینســـتاگ­رامی تا پایان ســـال قرار اســـت بـــه عنوان ســـفیر «ســـخت کوشـــی» انتخـــاب شـــوند. مجـــری ایـــن برنامـــه وزارت تعاون،کار ورفاه اجتماعی است تا کودکانی که پیشتر به عنوان سلبریتیهای مشهور اینســـتاگ­رامی شـــهره بودند به عنوان «ســـفیران فرهنگی» در فضای مجازی آغاز به کار کنند. آیین سختکوشـــی تالش میکند با دســـت به دست کردن تصاویر کودکان پرفالوور اینســـتاگ­رامی با لباس مشـــاغل مختلف مانند رفتگر، نانوا، پزشک ...و مهرورزی به تمام مشاغل را در میان مردم نهادینه کند تا دیگر کسی به خاطر کارش شرمنده نشود.

نخســـتین تصاویر ســـفیران کوچک سختکوشـــی به بهانه نمایـــش بازیها و شـــیطنتها­ی کودکانشـــ­ان راهـــی صفحات اینســـتاگ­رام شد. این، مادران بودند که برای این کار پیشـــقدم شدند و تصاویـــر فرزندانشــ­ـان را در فضـــای مجازی دست به دســـت کردند تا آنها عالوه بر داشـــتن یک صفحه شخصی صاحـــب چندین هـــزار فالـــوور ناقابل هم شـــوند. حاال اینســـتاگ­رام پر اســـت از صفحات مجـــازی کـــودکان دو تا 12 ســـالهای کـــه شـــمار الیک هایشـــان به چند هزار میرسد. بر اساس برنامهای کـــه توســـط وزارت تعـــاون،کار و رفـــاه اجتماعی تدوین شـــده هر اســـتان باید 100 کـــودک پرطرفدار اینســـتاگ­رامی را برای بـــه یدک کشـــیدن عنوان ســـفیر فرهنگـــی به این وزارتخانه معرفی کند تا آنها با خواست خود هر هفته به میان مشاغل سخت بروند.

هـــم اکنـــون حـــدود 20 ســـفیر سختکوشـــی در نقـــاط مختلف کشـــور کارشـــان را آغاز کـــرده اند؛ کـــودکان 2 تـــا 12 ســـالهای که هـــر روز قرار اســـت بـــه تعداد آنهـــا افزوده شـــود. خانواده «ســـارینا کریمـــی» کـــودک دو ســـال و چهـــار ماهه یکی از نخســـتین کســـانی هستند که برای انجام این کار پیشقدم شـــدند. «معصومه بیات مقدم» مادر

ســـارینا کمتـــر از یـــک ســـال اســـت که بـــرای دختـــرش صفحـــه عمومی ای در اینســـتاگ­رام درســـت کرده که شمار فالوورهایـ­ــش به 5 هزار نفر میرســـد: «قبـــل از بـــاز کـــردن ایـــن صفحه من عکسهـــای دختـــرم را در صفحـــه شـــخصی خودم قرار مـــیدادم که این پســـتها در میان انبوهی از عکسها و متنها گم میشـــد. خیلی از فالوورها و مادرها درخواست کردند از من که این عکسها را جداگانه برایشـــان بفرستم تا آنهـــا هم در جریان بازیها و کارهای روزانه ســـارینا قرار بگیرنـــد. بعد از این درخواســـت­ها بود که به فکر ســـاختن صفحه جداگانهای افتادم.»

بازیهـــای پـــرورش فکـــری و مونته ســـوری از بازیهای مورد عالقه ســـارینا هســـتند که مـــادرش بـــا آپلود کـــردن تصاویر او در هنـــگام انجام این بازیها تالش میکنـــد مادران دیگری را هم بـــا خود همراه کنـــد: «بچهها در بازیهای مونته ســـوری تالش میکنند تـــا مهارتهـــا­ی زندگی را یـــاد بگیرند. تمرین باز و بســـته کردن زیپ لباسها هم برای کودکان به نوعی بازی اســـت و هـــم آموزشـــی میتواند باشـــد برای پوشـــیدن لبـــاس هایشـــان. بـــازی بـــا حبوبات و ریختـــن آب از بطری بزرگ به کوچـــک نیز یکی دیگـــر از بازیهای مورد عالقه سارینا است، چراکه انجام حرکات ظریف دســـت و تمرکـــز برای بچهها بسیار ضروری است.»

ســـارینا تاکنـــون یـــک کارگـــر، دکتر، دستفروش و پرستار را از نزدیک دیده و حتی با لباسهای آنها عکس یادگاری گرفته اســـت: «دخترم پـــس از اینکه با رفتگر عزیز محله مان عکس گرفت از همه همبازی هایش خواســـت تا دیگر در کوچـــه و خیابـــان آشـــغال نریزنـــد. اتفاق جالبی که هفتـــه پیش افتاد این بود که رفتگر محله، ســـارینا را در حال تذکر به یکی از بچهها دید و خوشـــحال شد.»

مـــادر ایـــن کـــودک آشـــنا شـــدن با مشـــاغل مختلف را برای کودکان الزم میداند چراکه آنها عـــالوه بر آموزش نکات الزم بعدها بهتر میتوانند شغل مناسبشـــا­ن را انتخاب کنند: «سارینا چنـــد بار بـــا معلمهـــا و دکترها عکس گرفته و االن به من میگوید میخواهد دکتـــر شـــود. قبـــل از اینکـــه او ســـفیر سختکوشی شـــود از دکترها و پرستارها میترســـید امـــا االن بـــا همه مشـــاغل ارتباط برقرار میکند.»

هـــر کـــدام از ســـفیرهای کوچـــک فرهنگی پرطرفـــدا­ر به دالیل مختلفی از ســـوی وزارت رفـــاه حکـــم ســـفیر سختکوشـــی را دریافـــت کردهانـــد اما بازیهای خالقانه این کودک میتواند یکی از مهمترین علتهای انتخاب او باشـــد: «دلیل اینکـــه وزارت رفاه دختر مـــن را انتخاب کرد به نظـــرم میتواند جذابیتهـــ­ای کودکانـــه­ای باشـــد کـــه همـــه کـــودکان دارنـــد و دلیـــل بعدی به خاطـــر بازیهای خاصی اســـت که او بـــا کمک مـــن انجام میدهـــد. باید بگویـــم کـــه این آییـــن هـــدف دیگری هـــم دارد و آن فرهنگســـا­زی بـــرای انجـــام کار خیـــر و کمک بـــه محرومان است.»

■ کودک 2 ســـالهای که 67 هزار فالوور دارد

«کیـــان خـــوب سرشـــت» کـــودک پرطرفـــدا­ر دیگـــری اســـت کـــه عنوان ســـفیر سختکوشـــی را در اســـتان ایالم دریافـــت کـــرده؛ کـــودک دو ســـالهای کـــه شـــمار فالـــوور هایش بیـــش از 67 هزار نفر اســـت.او چند ماه است که به همراه مـــادرش «فرانـــک فتاحی پور» صفحـــه پربازدید اینســـتاگ­رامیاش را به فعالیتهـــ­ای خیرخواهانه گره زده اســـت. مادر کیان زمانـــی که صفحات پربازدید اینســـتاگ­رامی از او خواستند تا عکس پســـرش را منتشـــر کنند به فکر ســـاختن صفحـــهای جداگانه بـــرای او افتاده اســـت: «کیان اوایـــل صفحهای در اینســـتاگ­رام نداشت و عکسهایش را در صفحـــه شـــخصی خودم منتشـــر میکـــردم. تـــا اینکـــه چنـــد ادمیـــن صفحههـــای پرطرفـــدا­ر اینســـتاگ­رامی از من خواســـتند که عکس پســـرم را در صفحاتشان منتشـــر کنند که من هم پذیرفتـــم. بعد از آن به این فکر افتادم که برای کیان صفحهای راِباز کنم.»

در ایـــن میـــان مـــادران ســـفیرهای کوچـــک تـــالش میکننـــد کـــه ایـــن فعالیتها باعث خســـتگی و کســـالت آنهـــا نشـــود: «کیان بیشـــتر بـــه خاطر شـــیطنت هایش و بازیگوشـــ­ی هایش توانسته مخاطبهای مجازی را جذب کند.پس از اینکه پسرم به عنوان سفیر سختکوشـــی منتخـــب شـــد او را بـــرای عکاسی به نانوایی و یک بار دیگر میان کارگران پتروشـــیم­ی بردیـــم. زمانی که کیـــان در کارخانه حاضر شـــد خیلی از کارگران با دیدن او ذوق زده شـــدند و با او عکس یادگاری گرفتند.»

■ انتخــــاب 4 هــــزار کــــودک پرطرفــــد­ار اینستاگرام­یبهعنوانسف­یرفرهنگی

بی نظیر جاللـــی، مدیرکل فرهنگی وزارت تعـــاون، کار و رفـــاه اجتماعی با اشـــاره به اینکه به صـــورت تقریبی هم اکنون 20 کودک پرفالوور اینســـتاگ­رامی فعالیتشان را به عنوان سفیر فرهنگی آغاز کردند، گفت: این پروژه در مراحل ابتدایی قـــرار دارد همچنین پیشبینی شده تا پایان سال 4 هزار سفیر فرهنگی از میـــان کـــودکان پرفالوور اســـتانها­ی مختلـــف برگزیـــده شـــوند. هرچند این تعداد کمترین رقمی اســـت که توســـط وزارت تعـــاون ،کار و رفـــاه اجتماعـــی پیشبینی شده و شـــاید تعداد سفیران سختکوشـــی تا پایان ســـال به بیش از 4 هزار نفر برسد.

او افـــزود: در مرحلـــه دوم پـــروژه ادارات کار و سازمان بهزیستی باید 100 نونهال پرطرفدار اینســـتاگ­رامی را به ما معرفی کنند تا پس از بررسیهای اولیه وزارت کار این کودکان نیز حکم ســـفیر فرهنگی دریافت کنند.

جاللی با تأکید بر اینکه دورنمای این ســـازمان وجود یک ســـفیر فرهنگی در هر خانواده اســـت، بیان کرد: به تازگی چندین کـــودک حکم ســـفیر فرهنگی دریافت کردهاند و قرار است با پوشیدن لباس همیار پلیـــس، پارکبان، نانوا ...و تصویـــر خـــود را در فضای مجـــازی به همراه شرح حال منتشر کنند.

جاللی بـــا تأکید بر اینکـــه هم اکنون 700 کـــودک از ســـوی ادارات بـــه آنهـــا معرفـــی شـــدند و منتظـــر دریافـــت حکـــم ســـفیر فرهنگـــی هســـتند، گفت: مهمتریـــن هدف مـــا ترویـــج احترام به مشـــاغل مختلف، ترویج خیر جمعی و مسئولیتپذی­ری در برابر جامعه است.

او با اشـــاره بـــه اینکه اصـــرار داریم فرهنگســـا­زی از دوران کودکـــی انجام شـــود، بیان کرد: تالش ما این است که هیـــچ فرزنـــد کارگری به خاطر شـــغل پـــدرش خجالـــت زده نباشـــد چراکـــه کودکان بایـــد بدانند که همه مشـــاغل مفید و ارزشمند هستند.

مدیـــرکل فرهنگـــی وزارت تعاون، کار و رفـــاه اجتماعی با اشـــاره به اینکه برخی از دانشـــجوه­ای فارغالتحصی­ل شـــده فاقد مهارتهای الزم برای ورود به بازار کار هستند، بیان کرد: متأسفانه برخـــی از دانشـــجوی­ان تنهـــا به دروس نظری تسلط دارند که این مسأله کشور را در مدت زمان طوالنی دچار خسارت و پرداخت هزینههای هنگفت میکند.

جاللـــی افـــزود: باید مـــردم به این فرهنگ و باور برســـند کـــه جامعه تنها به پزشک و مهندس نیاز ندارد بلکه به کارگر و رفتگر هـــم نیاز دارد. هم اکنون جامعـــه در حـــال حرکـــت به ســـمتی اســـت که خانوادهها تنها کودکانشـــ­ان را به ســـمت مشـــاغلی مانند پزشکی و مهندســـی تشـــویق میکنند که این کار عالوه بر فشـــار به کودکان جامعه را نیز دچار اختالل میکند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran