Iran Newspaper

مدیرعامل شرکت «آذراب» اراک بازداشت شد

فراکسیون کارگری درپی تحقیق و تفحص از نحوه برخورد با کارگران معترض اراکی است

-

مدیرعامــل شــرکت «آذراب» اراک بازداشــت شــد. به گزارش ایلنا، ســردار کیومــرث عزیــزی فرمانــده انتظامــی اســتان مرکــزی با اشــاره بــه اتفاقات رخ داده بــرای کارگران شــرکت آذراب اراک گفت: با حکم مقام قضایی روز یکشنبه مدیرعامــل این شــرکت از ســوی پلیس احضــار و بازداشــت شــد. وی ادامه داد: ایــن فــرد در بازداشــت پلیــس بــه ســر میبــرد و علــت بازداشــت او، توســط مقامات قضایی اعالم میشود. کارگران این شــرکت کــه در اعتراض بــه دریافت نکــردن حقــوق 5 ماه خــود تجمع کرده بودنــد، بــا برخــورد نامناســب و به گفته علیرضــا محجــوب دبیرکل خانــه کارگر ضرب و شتم روبهرو شدند.

روز یکشــنبه در جلسه علنی مجلس 5 نماینده تهران در تذکری کتبی به وزیر کشور خواستار رســیدگی به این موضوع شده بودند. همچنین علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر و نماینده تهران هم در تذکری شــفاهی نســبت به برخورد با کارگران اعتــراض کرد. محجــوب دیروز هــم خبــر داد کــه فراکســیون کارگــری مجلس درباره نحوه برخورد غیرقانونی با کارگران اراک طرح تحقیق و تفحصی را مطرح خو اهد کرد. رئیس فراکســیون کارگــری مجلــس بــه ایســنا گفــت که به دنبال تحقیق و تفحص از نحوه برخورد و اتفاقــات رخ داده بــا کارگــران کارخانه «آذراب» و «هپکــو»ی اراک هســتیم و تــا انتهــای ماجرا نیــز میرویــم؛ چون معتقدیم با کارگران برخورد غیرقانونی شــده اســت. وی افــزود: همانطــور کــه گــزارش برخــورد بــا کارگــران معــدن آقدره میانــدوآب را تهیــه کردیــم و بــا وجــود اصــرار بــه قرائــت نشــدن آن در صحــن علنــی، آن را قرائــت کــرده و به اطــالع عموم رســاندیم و همین روند را دربــاره برخورد با کارگــران معدن زغال ســنگ آزادشــهر دنبال میکنیم، درباره برخورد بــا کارگران کارخانــه «آذراب» و «هپکــو»ی اراک نیــز تحقیــق و تفحص خواهیم کرد و تا انتهای ماجرا میرویم. محجوب تأکید کرد: کارگران در برگزاری تجمعــات در محیــط خودشــان آزاد هســتند. اینکه بــا این توجیه که از ســوی تعــدادی توهینهایــ­ی صــورت گرفته با کارگران برخورد شود، قابل قبول نیست. نمیتــوان آزادی کارگــران را بــه بهانــه توهین یــک نفر برهم زد و آنهــا را مورد ضرب و شتم قرار داد. ■ نامه نمایندگان اراک به رئیس جمهور

نماینده مــردم اراک در مجلس هم از نامــه نماینــدگا­ن این شــهر بــه رئیس جمهــوری بــرای حل ســریع مشــکالت کارگران شــرکت هپکو و آذراب خبر داد. ســید مهــدی مقدســی در گفتوگــو بــا خانه ملت با اشــاره به آخرین وضعیت کارگــران هپکــو و آذراب اراک گفــت: بــا توجه به مســائل و مشکالتی که در هفته گذشــته پیرامــون شــرکتهای آذراب و هپکــو رخ داد و کارگــران بــا شــرافت این دو کارخانه به دلیل مشکالت اقتصادی خــود دغدغه داشــته و دســت به تجمع زدنــد، بنــده بــه اتفــاق آقــای کریمــی بهعنوان نماینــدگا­ن اراک در نامهای به رئیس جمهــوری خواســتار پیگیری این موضوع شــدیم. وی با اشــاره به تشکیل کمیتــه ویــژه بــرای بررســی وضعیــت کارگــران اســتان مرکزی به ریاســت وزیر صنعــت و معــدن و تجارت، افــزود: روز یکشــنبه نخســتین جلســه ایــن کمیتــه ویــژه بــا حضــور وزیــران اقتصــاد و امور دارایــی، کار، تعــاون و رفــاه اجتماعــی، رئیــس کل بانــک مرکــزی و رؤســای ســازمانها­ی امــور مالیاتــی، تأمیــن اجتماعی، خصوصیســاز­ی و همچنین مدیرعامــل بانکهــای ملــی و صنعت و معــدن، معــاون امنیتــی وزیــر کشــور، اســتاندار مرکــزی، نماینــدگا­ن اراک در مجلــس و نمایندگانـ­ـی از دو شــرکت آذراب و هپکــو تشــکیل شــد. مقدســی تصریــح کــرد: در ایــن جلســه مباحــث مختلفــی در خصوص دغدغــه کارگران و مشکالت و گرفتاریهای­ی که برای آنها به وجود آمده توســط این کمیته بررسی و تصمیمات خوبــی در این زمینه اتخاذ شــد که امیدواریم با اجــرای بموقع این مصوبات، مشــکالت و دغدغــه کارگران ایــن دو کارخانه قدیمی برطرف شــود و رونق گذشته به این کارخانجات بازگردد. از ســویی دیگــر، ســید مهدی مقدســی، علــی اکبــر کریمــی، علــی ابراهیمــی، محمــد حســینی، ابراهیــم رضایــی و علیرضا سلیمی (شش نفر از نمایندگان استان مرکزی) با تذکر کتبی به وزیر کشور پیرامون اتفاقات رخ داده در شرکتهای آذراب و هپکو خواهان اعزام هیأت ویژه بــه اراک جهت بررســی موضوع شــدند و همچنیــن تأکیــد کردند کــه مصوبات جلســه اخیر با حضور وزیــران صنعت، معدن و تجــارت - اقتصاد و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر مسئوالن ذیربط پیرامــون رفــع مشــکالت شــرکتهای آذراب و هپکو به فوریت عملیاتی شود.

عبــاس قاســمی دادســتان عمومــی و انقــالب اراک هــم در ایــن بــاره گفت: بــا صــدور دســتور بازداشــت موقــت مدیرعامل این کارخانه در حال بررســی ادله و ابعاد و زمینههای ایجاد مشکالت هستیم و قطعاً در فضایی آرام و قانونی پرونــده روند طبیعی خود را بســرعت و دقــت طــی خواهد کــرد.وی تأکیــد کرد: هدف دستگاه قضایی و همه مسئوالن و افرادی که پیگیر حل مشکل هستند این است، که با رفع مشکالت و دغدغههای کارگران وعوامل زحمتکش این کارخانه، همه آنها با کمتریــن نگرانی به کار خود ادامــه دهنــد. گفتنــی اســت، شــکایت کارگران مبنــی براینکه چنــد ماه حقوق ازکارخانــ­ه «آذراب»دریافــت نکردهاند، در دادســتانی عمومــی و انقــالب اراک تحت رسیدگی است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran