Iran Newspaper

گسترش مهاجران «ممنوع الورود» به فرمان ترامپ

مهاجران کره شــمالی، چاد و ونزوئال هم از سفر به امریکا منع شدند

-

گــروه جهــان/ همزمــان با پایــان بــازه زمانــی ۰9 روزه تعییــن شــده در فرمــان مهاجرتــی جنجــال برانگیــز ترامــپ، طــرح محدودیتهای مســافرتی جدیدی با هــدف نظارت بهتر بر اتباع خارجی برخی از کشــورها از جانــب رئیسجمهــو­ری امریــکا صــادر شــد. بدین گونــه که اتباع ۳ کشــور کره شــمالی، چــاد و ونزوئال به فهرســت کشــورهای ممنوع الــورود به امریــکا افزوده شــده و نام ســومالی نیــز از فهرســت حذف شــد. این محدودیتهــ­ای جدید که بــه جزئیات آنها اشــارهای نشده، قرار است از ۸1 اکتبر (6۲ مهر) اجرایی شود.

بــه گــزارش ایرنــا بــه نقــل از تارنمــای خبــری ســیبیاسنی­وز، فرمــان مهاجرتــی پیشــین «دونالــد ترامــپ» رئیــس جمهــوری امریکا پیشــتر بــرای اتباع کشورهای ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن صادر شــده بود. بــا پایان اعتبار بــازه زمانی این طرح، تغییراتی در فهرســت اتباع کشــورهای ممنوع الورود بــه خــاک امریــکا ایجاد شــده و با حــذف نام ســودان محدودیتهــ­ای خاصی برای شــهروندان کشــورهای یمن، سوریه، لیبی، ایران، کره شمالی، جمهوری چاد و ونزوئال وضع شد.

بر اساس طرح جدید مهاجرتی ترامپ، شهروندان عراقــی نیــز هــدف تحقیق بیشــتر قــرار میگیرنــد اما بــا ممنوعیت ســفر مواجــه نمیشــوند. همچنین آن دسته از افرادی که مشمول فرمان اجرایی پیشین قرار گرفته و با حکم دادگاه از آن مســتثنی نشدند، در حال حاضــر مشــمول قانــون ممنوعیت هســتند. همزمان ممنوعیــت ورود در طرح جدید به صورت زمانمحور نبوده و فهرســت کشورها بتدریج اصالح و دستخوش تغییــر خواهــد شــد. هفت کشــور دیگر که نامشــان در فهرســت ذکر شده به غیر از ونزوئال با محدودیتهای گســترده روبهرو میشوند و بســیاری از شهروندانشا­ن نمیتواننــ­د بــه امریــکا ســفر کننــد امــا محدودیتها بــرای ونزوئال تنها بــرای گروهی از مقامهــای دولتی و خانوادههای آنها اعمال میشود.

تکرار اشتباه کلینتون توسط مشاوران ترامپ در شــرایطی کــه ترامــپ در جریــان رقابتهــای انتخاباتــ­ی و پــس از آن همواره از «هیــالری کلینتون» رقیــب اصلــی وی در انتخابــات ریاســت جمهوری به ســبب عدم رعایــت احتیاط در مکالمــات اداری خود انتقاد میکرد و همین امر نیز جنجال بســیاری آفرید، برخی از مشــاوران کنونی و ســابق کاخ ســفید از جمله «جــارد کوشــنر» داماد ترامــپ، «گری کوهن» مشــاور اقتصــادی، «رینــس پریبــس» رئیــس ســابق کارکنان کاخ ســفید و «اســتیون بنن» استراتژیسـ­ـت سابق این مجموعــه از ایمیــل شــخصی بــرای فعالیــت اداری خود اســتفاده کردنــد. این ایمیلها شــامل مواردی از جملــه ارتباط و هماهنگــی با خبرنــگارا­ن و همچنین برنامهریــ­زی بــرای رویدادهــا­ی مرتبــط با کاخ ســفید اســت.در همیــن حــال خبــری حاکــی اســت، وزارت امنیــت داخلــی امریــکا، پــس از یــک ســال بررســی و پیگیــری فــراوان، حملــه هکرهای روســی به سیســتم رأیگیــری انتخابــات ریاســت جمهــوری 61۰۲ را در 1۲ ایالــت ایــن کشــور تأیید کــرد امــا از ذکر نــام دقیق ایالتهای مورد نظر طفره رفت.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran