Iran Newspaper

جهش تاریخی راستگرایان در آلمان

- حسین ضیایی روزنامه نگار

پس از دو پدیده مهم انتخاباتی در جهان (برگزیت در انگلســتان و ظهور ترامــپ در امریکا) هم اینک جامعــه جهانــی با ســومین پدیــده شــگفت انگیز سیاسی یعنی ورود راستگرایان افراطی به پارلمان آلمــان روبهرو شــده است.دســتیابی حزب راســت افراطــی آلترناتیــ­و بــرای آلمــان بــه 1۲/6 درصــد آرای انتخاباتــ­ی و تصاحــب عنــوان ســومین حزب قدرتمنــد آلمان پــس از حزب دموکرات مســیحی و حزب سوســیال دموکرات جامعه این کشــور را در شوک بزرگ فرو برده است.

دو روز قبــل مؤسســه نظرســنجی فورســا در آلمــان نیــز ورود حــزب افراطــی راســتگراه­ا بــه پارلمــان را بدرســتی پیشبینــی کــرده بود.ایــن درحالــی اســت کــه حــزب آلترناتیــ­و بــرای آلمــان در انتخابــات قبلــی پارلمانی در ســال ۳1۰۲با کســب 4/7 آرا از راهیابی به پارلمان این کشور بازمانده بود.

بدیــن ترتیب انتخابات آلمان یک پیام شــگفت انگیز دیگر دریافت کرد و آن شکســت ائتالف بزرگ دو حزب حاکم دموکرات مســیحی و سوســیال دموکراتها بود که با از دســت دادن 14 درصد از آرا خود موجب غافلگیری جامعه سیاســی آلمان شــدند.به عبارت دیگر خانم مرکل پس از شکســت ســخت سوســیال دموکراتها در انتخابات جاری وکاهش شدید محبوبیت آنــان بایــد دور جدید ائتالف خود را با احزابی کوچک همچون حزب لیبرال دموکــرات و حــزب ســبزها ســاماندهی کنــد. این ائتــالف از االن موســوم به «ائتــالف جامائیکا» (رنــگ احزاب دموکرات مســیحی. لیبــرال دموکرات و سبزها به صورت سیاه و زرد و سبز)شده است. از سویی دیگر پارلمان آلمان نیز پس از شــصت ســال با ورود رسمی افراط گرایان دوباره شش حزبی شد تا با چنین چینش آرا و نتیجه انتخاباتی عمالً تنها برنده این انتخابات حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان باشد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran