Iran Newspaper

ایران با تجزیه کشورهای منطقه مخالف است

والیتی: این همهپرسی آغاز سقوط سیاسی آقای بارزانی است

-

وزیر دفاع کشورمان در دیدار با سفیر ترکیه، ضمن بیــان مخالفت ایران با تغییــر مرزهای جغرافیایی و تجزیــه کشــورهای منطقــه، ابــراز امیــدواری کــرد مســئوالن اقلیم از انســداد مرزهای هوایــی ایران با این منطقه که به درخواســت دولــت مرکزی عراق صــورت گرفتــه اســت، پیــام الزم را دریافــت کــرده باشــند. همه پرســی جدایی اقلیم کردستان عراق، دوشنبهگذشت­هوباوجودمخ­الفتکشورها­یمنطقه و جهان، بجز رژیم اســرائیل برگزار شــد. مســئوالن ایرانــی، یک روز پیــش از برگزاری این همه پرســی، بــا بســتن مرزهــای هوایی بــه روی همــه پروازها به مقصد یا از مبدأ شهرهای اقلیم، به صورت عملی مخالفت خود را با این اقدام ابراز کردند.

بــه گــزارش روابــط عمومــی وزارت دفــاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امیر حاتمی، وزیر دفاع کشــورمان در دیدار با «هاکان تکین» ســفیر ترکیه، ضمــن ابــراز نگرانــی از پیامدهــای امنیتــی ناشــی از برگــزاری رفرانــدوم در اقلیــم کردســتان عــراق، سیاســت اصولــی کشــورمان مبنــی بــر احتــرام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورهای منطقه را یــادآور شــد و افزود: اقدام اقلیم کردســتان عراق در برگــزاری رفرانــدوم در حالــی کــه دولت و ملت رشید عراق در حال مبارزه با بقایای داعش هستند، بــه مثابه بــازی در زمین تروریســته­ای داعشــی و حامیــان منطقــهای و بینالمللی آنان بــوده و این مسأله موجب ایجاد مشکات برای منطقه، مردم عراق و بویژه کردستان عراق خواهد شد.

سفیر ترکیه نیز با اشاره به روند تحوالت حساس منطقه،تصمیمیکجان­بهمسئوالنا­قلیمکردستا­ن عــراق در برگــزاری رفرانــدوم را موجــب نگرانــی و بیثباتــی در منطقه ذکر کرد و گفــت: انتظار داریم مســئوالن اقلیم با حسن نیت مسأله را حل کرده و اقدامات یک طرفه خود را که مغایر قانون اساســی عراق است، متوقف سازند.

رجب طیــب اردوغان، رئیــس جمهوری ترکیه و حلوصــی آکار رئیــس ســتاد ارتش این کشــور، 12 مهرمــاه بــه ایران ســفر میکنند. امیرحاتمــ­ی ابراز امیدواری کرد با تداوم رایزنیهای مقامات سیاسی و دفاعی ارشــد دو کشــور، روابــط تهران-آنــکارا در ابعــاد دو جانبــه و منطقــهای بیش از پیش رشــد و ارتقایابد. ■ والیتی:بارزانیدرس­راشیبیسقوط­است

علــی اکبــر والیتــی، عضــو مجمــع تشــخیص مصلحــت نظــام و مشــاور امــور بینالملــل رهبــر معظم انقــاب نیز دیــروز برگزاری همه پرســی را اقدامــی بیارزش از ســوی مســعود بارزانــی، رهبر اقلیم کردستان عراق توصیف کرد که حتماً نتیجه مثبــت نــدارد. به گزارش ایســنا، وی با تأکید بر غیر قانونی بودن همهپرسی در منطقه کردستان عراق، نتیجــه این اقــدام را آشــفتگی سیاســی در منطقه دانست و گفت: متأســفانه آقای بارزانی از مدتها پیش بــا صهیونیســت­ها ارتبــاط برقــرار کــرده و از فلسطین درس نگرفته است. این همهپرسی آغاز ســقوط سیاســی آقای بارزانی اســت. مردم شریف کــرد زیر بار این ننگ نخواهند رفــت و آنچه در این همــه پرســی به دســت میآیــد معلوم نیســت که چقــدر صحــت دارد و بــه چــه میــزان رأی دادهاند. عاوه بر این هنگامی که حکومتی امری را به مردم تحمیــل میکند، نتایج آن قابل قبول نیســت. وی ادامه داد: مردم کرد در مبارزه علیه دشمنان اسام در صف مقدم بودهاند، اما آقای بارزانی سرنوشت خود را به وابستگی با اسرائیل گره زده است و خیلی زودتر از آن چیزی که دیگران ســقوط کردند، وی به ســوی ســقوط میرود. والیتی تأکید کرد: کردستان عراق بخشــی از عراق اســت و مردم عراق ســاکت نمینشــینن­د. همچنین کشــورهای منطقــه مانند ایران و ترکیه یا دیگر کشورها نیز ساکت نمینشینند و در مقابل چنین انحراف بسیار بد و نفرتآوری که آقای بارزانی در پیش گرفته است، میایستند.

این عضــو مجمع تشــخیص مصلحــت گفت بارزانــی بایــد عقبنشــینی کنــد یــا بــا وی مقابلــه خواهند کرد، بدون تردید منطقه کردســتان عراق، جزئــی از عــراق اســت و جمهــوری اســامی ایران مصمم است که تمامیت ارضی کشورهای منطقه بویژه کشــورهای دوست و هم پیمان مانند عراق و سوریه حفظ شود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran