Iran Newspaper

ایجاد 150 هزار شغل جدید در حوزه گردشگری و صنایع دستی

روزنامه «ایران» رسانه برتر حوزه گردشگری شد

-

رئیــس ســــازمان میـــراثفر­هنـــگی، صنایعدســت­ی و گردشــگری در مراســم روز جهانــی «گردشــگری» دســتیابی به یکمیلیــون شــغل را تنهــا درصــورت کمــک گرفتــن از بخش صنایعدســت­ی و گردشگری ممکن دانست.

«علی اصغر مونسان» در این مراسم از ارائه طرح اشــتغال برای 0۵1 هزار نفر در بخش گردشــگری و صنایع دستی به هیأت دولــت خبر داد و گفــت: «صنایع دســتی و گردشــگری در ایجــاد اشــتغال میتوانند مؤثــر باشــند. بنابراین برنامه مدونــی بــرای ایجــاد اشــتغال 0۵1 هزار نفر در گردشــگری و صنایع دســتی تهیه شــده و بــرای ریاســت جمهوری ارســال شدهاســت، البته اقداماتــی در آن لحاظ شده که عمدتاً متمرکز بر دریافت اعتبار و تســهیالت بانکی اســت. ما برای ایجاد ایــن حجــم اشــتغال درخواســت کمک مالی بالعوض نکردهایم.»

او همچنیــن از تهیــه ســند جامــع حمایــت از گردشــگری بــا تمرکــز بــر بخشهــای فعال در جذب گردشــگران خارجی خبــر داد و با اشــاره به آمارهای رشــد صنعــت گردشــگری در دو دهــه اخیــر گفــت: کشــورهایی بــا جغرافیایی بــه مراتــب کوچکتــر از ایــران صنعــت گردشــگری پیشــرفته و درآمد بیشــتری دارند. حیف اســت کشوری با تاریخ چند هزار ساله و مزیتهای میراث فرهنگی، هنوز نتوانســته در گردشــگری به جایگاه واقعــی برســد و اهمیت ایــن موضوع را برای همه مسئوالن تبیین کند.

مونســان جایــگاه ایــران در بیــن 141 کشــور جهــان در حــوزه گردشــگری را در سال ‪98 ،2013‬ دانست و گفت: «جایگاه ایران در ســال 201۷ رتبــه 93 پیشبینی شده است، اما اصالً جایگاه مناسبی برای کشوری با این همه ظرفیت نیست.»

بــه گفتــه معــاون رئیــس جمهــوری ضعیفتریــن عملکرد ســازمان میراث فرهنگی براســاس گزارشهــای جهانی در بخــش زیرســاخته­ای گردشــگری اســت. براســاس ایــن گــزارش رتبــه زیرساختهای گردشگری ایران در سال 201۷ جایــگاه۷1­1 پیشبینــی شــده کــه مونســان از آن به عنوان رتبه نامناســب یاد کرد. او تأکیــد کرد: «البته این چالش بــه ســازمان میــراث فرهنگــی، صنایــع دســتی و گردشــگری برنمیگــرد­د و موضوعی کامالً فرابخشی است.»

معــاون رئیــس جمهــوری به ســهم گردشگری در تولید ناخالص ملی کشور که بــرای ســال ‪2.9 ۶102،‬ درصد تعیین شده اشــاره کرد و گفت: پیشبینی شده این رشــد صعودی باشد و تا افق ۷202، ســاالنه ۶.2 درصد رشــد داشــته باشــد و ســهم آن در تولید ناخالص ملی به ۵.۷ درصد برسد.

مونســان بــا خطــاب قــراردادن نماینــدگا­ن مجلــس و دولــت بــرای بازنگــری در وضعیــت بودجــه ایــن ســازمان گفت: امیدواریم کمک کنید تا زیرســاخته­ا توسعه یابد، هرچند که به زعم من، مهمتر از زیرســاخت، معرفی ایران اســت که امیدوارم بــا برنامهریزی منســجم خود را بخوبی به ملل خارجی معرفی کنیم.

او همچنیــن مشــارکت بخــش خصوصــی را بــرای ریلگذاری مناســب و شایســته در گردشــگری طلــب کــرد و در ادامه با اشــاره به برخــی چالشهای صنعــت گردشــگری گفــت: پاییــن بــودن اســتاندار­دهای کمــی و کیفــی در زیرســاخت، تعدد مراکــز تصمیمگیری در صــدور مجوزهــا، انــدک بــودن ســرمایهگذ­اری در بخــش گردشــگری، ضعــف سیســتم آموزشــی، عــدم ثبــات مقــررات و سیاســتگذا­ریها و ضعــف تبلیغــات و بازاریابــ­ی از جملــه چالشهایــی اســت کــه بــرای آنهــا راهکارهایـ­ـی در نظــر گرفتــه شــده که به مرور اجرا خواهد شد.

معــاون رئیسجمهــو­ریًبــا اشــاره بــه اینکه کشــور امروز شــدیدا بــه ایجاد شــغل نیاز دارد، خاطرنشــان کــرد: «در برنامه ششــم عــدد یکمیلیون شــغل در هر ســال برای دولت پیشبینی شده اســت، دولت و مجلس شورای اسالمی بایــد کمــک کننــد و بخش خدمــات به یــاری بیایــد تا به ایــن عدد دســت پیدا کنیــم. در دنیــا نیــز عمــده شــغلهای ایجادشــده در بخــش خدمــات اســت نه صنعــت. با توجه به رشــد تکنولوژی در صنعــت نقــش انســان در صنعــت روزبــهروز کاهــش پیــدا میکنــد، بخش خدمــات بخشــی اســت کــه میتوانــد بــه کمــک بیاید تــا بــا اعــداد کوچکتر در مقایســه بــا صنعــت بتوانیم شــغل ایجــاد کنیــم، دســتیابی بــه یکمیلیون شــغل امکانپذیر نیســت مگــر اینکه از بخش صنایعدستی و گردشگری کمک بگیریم.»

او گفت:«به گزارش ســازمان جهانی گردشــگری ما جزو ۵1 کشــور برتر دنیا از لحاظ جاذبههای گردشــگری اســت، اما به لحــاظ درآمدزایی از ایــن صنعت در رتبه 0۷ قرار داریم و سهم ما از این حوزه پردرآمد ناچیز است.» ■ امنیت ایران باالتر از روسیه و ترکیه

«محمــد محــب خدایــی»، معــاون گردشــگری کشــور گفت: از هر 10 شــغل جهــان یــک شــغل مربــوط بــه شــغل گردشگری اســت و هر شغل گردشگری که ایجاد میشــود باعث ایجاد ۷ شــغل غیرمســتقی­م خواهــد شــد. همچنیــن رتبــه ایران در حــوزه امنیت گردشــگری براســاس آمــار جهانی باالتر از دو کشــور روسیه و ترکیه اعالم شد.

محــب خدایــی بــا اشــاره بــه اینکــه در دولــت یازدهــم حــوزه گردشــگری در کانــون توجــه همــه اقشــار مــردم و مسئوالن درآمده اســت، گفت: در سال نخســت برنامــه توســعه ششــم، هدف گذاریمــان 0۷ هــزار شــغل بــا اجــرای اقتصاد مقاومتی اســت که در ســرلوحه فعالیتمــا­ن خواهــد بــود. او بــا اشــاره بــه رتبــه 94 فــرودگاه ایــران در حــوزه فرودگاهــی، رتبــه 5۷ در حــوزه حمــل و نقل و بندری و رتبه 38 در حوزه فرهنگ گردشــگری بیان داشــت: بنابرایــن باید براســاس این آمارها شــاهد تغییرات در شاخصهای گردشگری در کشور باشیم. ■ روزنامــه ایران بــه عنــوان روزنامه برتر گردشگری تقدیر شد

همچنیــن همزمــان با گرامیداشــ­ت روز جهانــی گردشــگری، روزنامــه ایــران به عنوان رســانه برتر گردشگری معرفی شــد. در این مراســم که صبح دیــروز (۴ شــهریور) با حضور علیاصغر مونسان، رئیــس ســازمان میــراث فرهنگــی، صنایع دســتی و گردشــگری؛ «علی اکبر صالحی»، رئیس ســازمان انرژی اتمی و جمعی از مسئوالن و فعاالن گردشگری برگزار شــد، از روزنامههای ایران و دنیای اقتصاد به عنوان رسانههای مکتوب برتر و همچنین از ایســنا و تســنیم بــه عنوان خبرگزاریهـ­ـای برتــر حــوزه گردشــگری بــا اهــدای «لــوح برگزیــده برتــر ملــی» قدردانی شد.

عالوهبــر ایــن، از «الهــام گــوران» از شــبکه خبر، «صدرا محقــق» از روزنامه شــرق، «فاطیمــا کریمــی» از خبرگزاری مهــر و «محمــد باریکانــی» از روزنامــه همشــهری بــه عنــوان خبرنــگارا­ن برتــر گردشگری تجلیل شد.

■ جایــگاه ایــران در ســال ۷۱۰۲ رتبه ۳۹ پیشبینی شــده اســت، اما اصالً جایگاه مناســبی برای کشــوری با این همه ظرفیت نیست.

■ در برنامه ششــم عــدد یکمیلیون شــغل در هر ســال برای دولت پیشبینی شــده اســت، دولت ومجلسشورای­اسالمیباید­کمککنندوبخ­شخدماتبهیا­ریبیایدتاب­هاینعدددست­پیداکنیم. ■ به گزارش ســازمان جهانی گردشــگری ما جزو ۵۱ کشــور برتر دنیــا از لحاظ جاذبههای گردشــگری هســتیم، اما به لحاظ درآمدزایی از این صنعت در رتبه ۰۷ قرار داریم و ســهم مــا از این حوزه پردرآمد ناچیزاست.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran