Iran Newspaper

امضای 3 یادداشت تفاهم همکاری ایران و ارمنستان

در مذاکرات جهانگیری و «کاراپتیان» انجام شد

-

«کارن کاراپتیــا­ن» نخســتوزیر ارمنســتان دیــروز در رأس هیأتــی بلندپایه به تهران ســفر کرد و اسحاق جهانگیــری معــاون اول رئیــس جمهــوری کشــورمان در مجموعــه ســعدآباد تهــران از او اســتقبال کــرد. در مذاکــرات هیأتهــای مشــترک دو کشــور کــه بــا حضــور جهانگیری و کاراپتیان برگزار شد، مقامهای حاضر راههای افزایش سطح تجارت به یک میلیــارد دالر را بررســی کردنــد. ایــن میزان، هدفی بود که در ســفر دو سال پیــش جهانگیــری بــه ایــروان تعیین شــد که معــاون اول رئیــس جمهوری دیــروز عنوان کــرد که پیشــرفت کارها متناســب بــا برنامههــا نبــوده اســت. گاز، بــرق، کشــاورزی، صنایع تبدیلی، خدمــات فنــی و مهندســی، حمــل و نقــل و ترانزیــت از جملــه زمینههای همکاری مشترک دو کشور بود که روز گذشــته در گفتوگوهــا­ی مقامهــای دو کشــور بررســی شــد. همچنین ســه ســند و یادداشــت تفاهــم همــکاری میان ایران و ارمنســتان امضا شــد که شــامل موافقتنامه همکاری در زمینه دامپزشــکی و بهداشــت دام، برنامــه مبادالت فرهنگی و هنری و یادداشت تفاهــم همــکاری میــان معاونــت علمی و فناوری ایران و وزارت توسعه اقتصادی و ســرمایهگذ­اری ارمنستان اسنادی میشود.

یــادآوری جایــگاه خــاص ارمنستان در سیاست خارجی ایران

بــه گــزارش پایــگاه اطالعرســا­نی معــاون اول رئیــس جمهــوری، جهانگیــری دیــروز در مذاکــرات مشــترک هیأتهــای ایــران و ارمنســتان، با بیان اینکه ارمنســتان از جایــگاه خاصــی در سیاســت خارجی ایــران برخــوردار اســت و ایــران برای گســترش روابط و توســعه همکاریها بــا کشــورهای همســایه از جملــه ارمنســتان هیــچ ســقف و محدودیتی قائل نیســت، از تالشهای این کشــور برای ایجاد ارتباط بیشتر میان ایران و اتحادیه اوراسیا قدردانی کرد.

جهانگیــری، بــا اشــاره بــه همکاریهای دو کشور در زمینه حمل و نقــل و ترانزیــت خاطرنشــان کــرد: ترانزیــت از مســیر ایران به ارمنســتان میتوانــد از راه دریــای ســیاه انجــام شود که کشــورهای زیادی میتوانند از ایــن موضوع بهرهمند شــوند و انتظار داریــم وزیــران حمل و نقل دو کشــور نســبت به این موضوع با اولویت نگاه کنند و موانع آن را برطرف سازند.

وی از آمادگــی شــرکتهای ایرانی فعــال در حــوزه احــداث راه و خطوط ریلــی بــرای شــرکت در مناقصــات پروژههــای ارمنســتان بــا هزینههــای کمتر نســبت به شــرکتهای خارجی خبــرداد و لغــو روادید میان دو کشــور را گامــی مؤثــر در افزایــش ســفرهای متقابل گردشگری دانست.

جهانگیری همچنین با بیان اینکه ایــران از ایجاد منطقه حفاظت شــده در مــرز دو کشــور حمایــت میکنــد، بــر ضــرورت حفــظ و نگهــداری رود ارس تأکیــد و خاطرنشــان کرد: حفظ و نگهــداری رود ارس کــه میــان چنــد کشــور مشــترک اســت، وظیفــهای بــر عهــده همــه ماســت امــا متأســفانه برخــی بیتوجهیهــ­ا باعــث شــده که این رود با آلودگی مواجه شود.

معــاون اول رئیــس جمهــوری، افراطــی گــری و تروریســم در منطقه را نتیجــه اقدامات قدرتهــای خارج از منطقــه دانســت و تصریــح کرد:اگر قدرتهــای خارج از منطقه دســت از دخالتها بردارند، کشــورهای منطقه خود قادر هســتند کــه بحرانها را حل و فصل کنند.

جهانگیری، مســائل سوریه، عراق و یمــن را نمونههای بارز دخالتهای قدرتهــای خارجــی دانســت و گفــت: مســائل ســوریه بایــد از طریق سیاســی و گفتوگــو حــل و فصــل شــود و ایــران از اســتقالل و تمامیــت ارضی ســوریه حمایت میکند. مردم ســوریه خودشــان باید راجع به کشــور و حاکمیــت تصمیمگیــر­ی کننــد و در همیــن راســتا ایــران از گفتوگوهــا­ی سیاسی در ژنو و آستانه در جهت حل بحران سوریه حمایت کرد.

وی همچنیــن بــا بیــان اینکــه ما با همه گروهها و طوایف عراق در ارتباط هستیم و عالقهمندیم پس از نابودی داعش، شاهد صلح در عراق باشیم، ادامــه داد: همــه طوایــف و اقــوام در عــراق بایــد از حقــوق قانونــی خــود برخوردار باشــند و مسائل و اختالفات را در چارچــوب قانــون اساســی و بــا حاکمیــت دولــت عــراق در حفــظ تمامیت ارضی این کشور حل و فصل کنند. مــا با رفاه و خوشــبختی طوایف مختلف مخالف نیستیم اما اقدامات ناامــن ســاز و تهدیدکننــ­ده تمامیــت ارضی این کشور را قبول نداریم.

تأکیــد کاراپتیــا­ن بــر ایجــاد کریدورهای حمل و نقل میان دو کشور

نخســتوزیر ارمنســتان نیــز در این نشست ضمن برشــمردن برخی پروژههــای مشــترک میان دو کشــور و تأکیــد بر لــزوم رفع موانــع پیش روی اجــرای این پروژه ها گفت: ارمنســتان عالقهمند است که شرکتهای ایرانی بیــش از پیــش در این کشــور فعالیت کنند.

کاراپتیان افزود: ایجاد کریدورهای حمل و نقل میان دو کشــور از اهمیت فراوانــی برخوردار اســت و ارمنســتان آمادگــی دارد همکاریهــا­ی الزم را در این زمینــه برای کاهش هزینههای حمل و نقــل و بهبود تجارت میان دو کشور به انجام برساند.

وی بــر لزوم تأســیس یک شــرکت مشــترک تجــاری میــان ایــران و ارمنســتان تأکید کــرد و گفت: با ایجاد شــرکت تجاری مشــترک، صــادرات و واردات و حمــل و نقل میان دو کشــور تســهیل و روابط تجاری بهبود خواهد یافت.

نخســتوزیر ارمنستان لغو روادید میــان دو کشــور را رضایتبخــش و ســازنده در روابط دو کشــور دانســت و گفت: بــا لغو روادید تعداد ســفرهای گردشــگران ایرانــی بــه ارمنســتان افزایش چشمگیری داشته است.

وی افزود: ارمنســتان آمادگی دارد حجــم روابــط تجــاری دو کشــور را بــه میــزان قابــل توجهی افزایــش دهد و روابــط دو ملــت کــه روابطــی دیرینــه اســت میتوانــد در این زمینــه مؤثر و ســازنده واقــع شــود. در ایــن نشســت برخــی وزیــران آخریــن وضعیــت همکاریهــا­ی دو کشــور را تشــریح کردنــد و پیشــنهادا­تی بــرای بهبــود مناسبات فیمابین ارائه دادند.

تأکیــد دو طــرف بــر تقویــت مناسبات تجاری

جهانگیری و کاراپتیان در نشســت خبری مشــترک کــه پــس از مذاکرات هیأتهــای دو کشــور برگــزار شــد، بــر لــزوم تقویــت مناســبات تجــاری و ارتقای سطح همکاریهای اقتصادی دو کشور تأکید کردند.

معــاون اول رئیــس جمهــوری، گفــت: یکــی از محورهایــی کــه میتوانیــم میــان خلیــج فــارس و دریــای ســیاه ارتبــاط برقــرار کنیــم از طریــق ارمنســتان اســت کــه در ایــن زمینــه گفتوگــو و بررســی شــد و مذاکراتی نیز در ارتباط با انتقال خط ســوم بــرق و افزایــش صــادرات گاز صورت گرفت.

نخســتوزیر ارمنســتان نیز در این نشســت مطبوعاتــی، بــا بیــان اینکــه در مذاکــرات مشــترک در خصــوص تمــام زمینههــای همــکاری میــان دو کشــور گفتوگــو کردیــم خاطرنشــان کــرد: ارمنســتان عالقهمنــد اســت شــرکتهای ایرانــی بیــش از پیش در بازار ارمنســتان فعالیت داشته باشند و ارمنســتان نیــز مشــوقها و مزایــای مرتبــط بــا فعــاالن اقتصــادی را در اختیار شرکتهای ایرانی قرار خواهد داد.

نخست وزیر ارمنستان: ایجاد کریدورهای حمل و نقل میان دو کشور از اهمیت فراوانی برخوردار است و ارمنستان آمادگی دارد همکاریهای الزم را در این زمینه برای کاهش هزینههای حمل و نقل و بهبود تجارت میان دو کشور به انجام برساند

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran