Iran Newspaper

سود 9/5 میلیارد دالری ایران از توافق کاهش تولید اوپک

«ایران» از تحوالت جدید بازار نفت گزارش میدهد دبیرکل اوپک: ممکن است برای بازگرداندن توازن به بازارهای جهانی، در سال ۸۱۰۲ میالدی اقدامهایی دیگر در دستور کار قرار گیرد

-

عطیهلباف /سازماناوپک­درماهسپتام­بر 2017 (مهـــر) گزارشـــی را منتشـــر کرد که در آن میانگیـــن تولید نفت خام اعضای اوپک در 3 ماه آخر بالغ بر 32/6 میلیون بشـــکه در روز بود. این در حالی اســـت که اعضای این ســـازمان برای کاهش سقف تولیـــد در حوالی 5.23میلیون بشـــکه در روز توافق کرده بودند. این آمار از پایبندی نســـبی اعضـــای اوپک به توافـــق کاهش تولیـــد خبـــر میدهـــد و به گفتـــه محمد بارکیندو، دبیرکل این ســـازمان شاخص پایبنـــدی اعضـــای اوپک تا کنـــون حدود 89درصد بوده است. توافقی که دایره آن تنها منوط به اوپکیها نبود و کشـــورهای صادر کننده نفت خـــام غیراوپک نیز در آن شـــرکت کردهانـــد. کشـــورهای­ی نظیر روســـیه که متعهد شـــدند تا تولیدشان را در مجمـــوع نزدیک به 600 هزار بشـــکه کاهـــش دهند و مجمـــوع کاهش عرضه نفـــت خام اوپـــک و غیر اوپـــک را به یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز برسانند. چندی پیش شـــبکه خبری راشاتودی به نقل از «کریل دیمیتری اف»، مدیرعامل صندوق ســـرمایهگ­ذاری مستقیم روسیه اعالم کرد: «تالشهای بینالمللی برای تثبیـــت قیمتهای نفـــت مؤثر بـــوده و قیمتها را به باالی 55 دالر در هر بشکه رسانده است، بدون این توافق، قیمتها اکنون زیر 35 دالر در هر بشکه بود. بر این اساس مسکو و ریاض هر یک 40 میلیارد دالر از توافـــق کاهش تولید میـــان اوپک و تولیدکنندگ­ان غیر اوپکی ســـود کســـب کردهاند.»

همـــکاری مســـکو و ریـــاض در توافق کاهش تولید توانســـته است قیمت نفت را از نوامبـــر 2017 (آذرماه )1395 به یک ثبات نسبی برســـاند. اگر این توافق نبود حتی ممکن بود که اکنـــون قیمت نفت خام به بشکهای 20 دالر و یا حتی پایینتر از آن هم برســـد اما با یک حســـاب ســـر انگشتی بر اساس مقیاس عنوان شده از سوی مدیرعامل صندوق سرمایهگذار­ی مستقیم روسیه میتوان ادعا کرد که ایران نیز در این مـــدت حدود 9.5 میلیارد دالر سود کرده است. یعنی رقمی بالغ بر 38 هزارمیلیار­دتومان.

البته توافق فعلی تا ماه مارس 2018 (اســـفند 6931-فروردیـــن )1397 ادامه دارد و تا آن زمان با احتساب قیمتهای فعلی نفت خام ســـود ایران از این توافق به 14.5 میلیارد دالر نیز خواهد رسید.

ناگفتـــه نمانـــد کـــه همـــکاری میان ریـــاض و مســـکو عـــالوه بـــر تثبیـــت قیمتها، جان تازهای به اوپک نیز داده است. موضوعی که چندی پیش «خالد الفالح»، وزیر انرژی عربستان نیز به آن اشاره کرد.

این سازمان در سال 2014 در شرایطی بود که نمیتوانســ­ـت تولید و عرضه خود را مدیریـــت کند و میـــزان ذخایر جهانی سریعتر از تقاضا در حال رشد بود. اما االن وضعیت این ســـازمان فرق کرده اســـت و روسها هـــم ظاهراً تمایل به ادامه این همکاری با اوپکیها دارند. موضوعی که بازار نفت به آن نیاز دارد.

در ایـــن باره دبیرکل اوپک اعالم کرده «ممکن است برای بازگرداندن توازن به بازارهای جهانی، در ســـال 2018 میالدی اقدامهایی دیگر در دستور کار قرار گیرد.»

بارکیندو میگوید: «شاید الزم باشد تولیدکننــ­ـدگان نفت عضـــو و غیرعضو ایـــن ســـازمان در ســـال آینـــده میالدی «برخـــی اقدامهای فوقالعـــا­ده» برای بازگشـــت توازن بـــه بازار انجـــام دهند. گفتوگوها بـــرای تمدید توافق جهانی کاهـــش تولید نفت فراتـــر از ماه مارس ســـال 2018 میالدی در جریان اســـت و شاید کشورهای بیشـــتری به این توافق بپیوندند.»

بـــه گفته دبیـــرکل اوپـــک، نیجریه و لیبی که از توافق جهانـــی کاهش تولید نفـــت معـــاف شـــده بودنـــد، به ســـوی بازســـازی کامـــل تولید پیـــش میروند و پـــس از آن، آنهـــا نیز بـــا کاهش تولید همراه خواهند شد.

بارکیندو به آینده بازار امیدوار است و میگویددربا­ره رشد تولید نفت و گاز شیل در امریکا نگران نیست. بازار نفت بزرگ و تقاضا قوی اســـت. میان نیمه نخست تا نیمه دوم ســـال جاری میالدی، رشـــد تقاضا نزدیک به دو میلیون بشکه در روز است که بسیار باالست و هر کس میتواند نقشیایفاکن­د.

میانگیـــن تولید نفـــت خام ایـــران از ابتدای ســـال جاری حـــدود 3.6 میلیون بشـــکه در روز و صـــادرات آن 2.2 میلیون بشـــکه در روز بـــوده اســـت. هر یـــک دالر افزایـــش قیمت نفت خـــام درآمد نفتی ایران را به همین نسبت باال خواهد برد و از این نظر ایران از هرگونه عامل تثبیت کننده بازار و افزایش دهنده قیمت نفت خام حمایـــت میکند؛ البته به شـــرط آنکه منافـــع ایران به خطـــر نیفتد. روز گذشته قیمت نفت خام برنت 55.36 دالر برای هر بشـــکه و نفت خام وست تگـــزاس اینترمدیت )WTI( بشـــکهای 49.31 دالر بود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran