Iran Newspaper

شریان حیاتی اقلیم زیر فشار عراق

دولت عراق دستور بازسازی و راهاندازی خط لوله جایگزین انتقال نفت کرکوک را صادر کرد

-

گروه جهــان/ دولــت عــراق در ادامه مبارزههــا­ی اقتصــادی خــود بــا اقلیــم کردســتان عــراق، درصدد تغییر مســیر خــط لولــه انتقال نفــت کرکوک بــه بندر جیهان در ترکیه است.

بــه گــزارش «ایــران» بــه نقــل از ســایت روزنامه فایننشــال تایمز، وزارت نفــت عــراق دیــروز در بیانیــهای اعــام کــرد، دســتوری از جانــب دولــت عــراق دریافــت کــرده اســت، مبنــی بــر اینکــه باید هرچهســریع­تر یک خط لوله نفتی قدیمی در این کشور را که نفت کرکوک را به بندر جیهان در ترکیه منتقل میکرد، بازســازی و فعــال کنــد. ایــن خــط لوله قدیمی سال 2014 پیش از اینکه داعش بــه این مناطــق حمله کــرده و آنها را به اشــغال خــود درآورد، توســط گروههای تروریســتی کوچــک منفجــر شــدهبود. در همــان ســال خط لوله نفتــی کرکوک آغــاز بــه انتقــال نفت بــه بنــدر جیهان کــرد. عملیات انتقال نفت عراق به این طریق تــا چندی پیش به طور مشــترک توســط کمپانــی نفــت شــمال و اقلیــم کردستان عراق انجام میشد. اما پس از برگزاری همهپرســی استقال کردستان این عملیات بویژه پس از آنکه ترکیه در اقدامی واکنشــی به همهپرسی استقال کردســتان عراق، راه را بر خط لوله نفتی کرکوک بست، متوقف شد. اکنون دولت عــراق کــه نمیتوانــد صــادرات نفت را متوقف کند، با توجه به آزادی شهرهای اســتانهای کرکــوک، صاحالدیــن و نینــوا از دســت داعش، با صدور دســتور بازســازی هرچهســریع­تر خــط لولــه قدیمی، قصد دارد، نفت صادراتی خود را به طور مستقل و بدون کمک کردهای این کشــور بــه ترکیه منتقل کنــد. انتقال نفــت از طریق خــط لوله نفتــی کرکوک بــرای اقتصــاد اقلیــم کردســتان عــراق شریانی حیاتی محسوب میشود. بویژه که میزان صادرات نفت از این خط لوله روزانه به 550 هزار بشکه نفت میرسد و قطع این شــریان حیاتی بــه منزله آن است که اقلیم نخواهد توانست گامی به ســوی اســتقال بردارد. البتــه ناظران و تحلیلگران مسائل منطقهای معتقدند کار بازســازی خــط لولــه نفتــی قدیمــی کار دشــواری اســت و دولــت نمیتوانــد امیدوار باشــد این کار را بســرعت انجام دهــد. بویــژه کــه این خــط لولــه قدیمی بهدلیــل دو ســال نبــرد بیامــان در این منطقه بشدت آسیب دیدهاست.

البته این خط نیز باید از مناطق کردی عــراق عبور کنــد تا به ترکیه برســد که اگر وضعیــت بحــران بــروز کرده بیــن اربیل و بغــداد به دلخــواه کردها تغییــر نکند، بیــم آن مــیرود، اخالهایــی در کار این خط لوله به وجود آید. تاشهای دولت عراق برای تحت فشــار قــرار دادن اربیل بــا شــیوههای اقتصــادی در حالی اســت که این کشــور و همســایگان آن به اضافه غربیهــا خواهــان حــل بحــران اقلیم از طریق مذاکره هســتند. دیروز نیــز رامون بلیکوا، سفیر جدید اتحادیه اروپا در عراق از آمادگی این اتحادیه برای میانجیگری بین اربیل و بغداد خبر داد. ■ احتمالوقوع­جنگداخلیدر­کرکوک

«ایادعاوی»معاونرئیسج­مهوری عراق هشدار داد، درصورتی که مذاکرات بغــداد و اربیــل دربــاره اســتقال اقلیــم کردســتان به شکســت بینجامــد، جنگ داخلی در شــهر کرکوک در شــمال عراق رخ خواهــد داد. بــه گــزارش ایرنا به نقل از اســکای نیوز عربی، عاوی از «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردســتان و دولت مرکزی بغداد و شــبه نظامیان خواســته است تا برای حل اختافات درخصوص شــهر نفتی کرکوک خویشــتندا­ری کنند. وی ضمــن مــردود دانســتن اســتقال کردســتان عراق، تصریح کــرده: کرکوک (که قومیتهای کرد، عربی و ترکمان در آن ســاکن هستند) میتواند نقطه شروع آغاز جنگ در شــمال کشور باشد. این در حالــی اســت که دیــروز مقر حــزب دعوه اســامی شهر کرکوک در شــمال عراق با یک بمب دســت ســاز هدف حمله قرار گرفت. این حمله هیچ خســارت جانی و مالی به همراه نداشته است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran