Iran Newspaper

سپاه محبوب مردم ایران و منطقه است

هيچ اختالفی بين جناحهای ما برای مقابله با توطئه دشمنان وجود ندارد و همه يکپارچه هستيم

- گیلز پـریس تحلیلگر لوموند مترجم : سعید عباسی

امــروز 5 کشــور مذاکــره کننــده بــا ايــران، کشــورهای اتحاديــه اروپا و ســاير کشــورهای جهان همــراه با ايران هستند و اگر امريکا خطايی را مرتکب شود، عليه منافع ملی و حيثيت خود اقدام کرده است

برجام مورد اجماع همه مسئوالن و مقامات اصلی کشــور بــوده و از همــه مهمتــر رهبرمعظــم انقــالب راجع به آن نظر دادهاند

ملــت ايــران بــه زيبايــی و بــا حضــور پــر شــور خود در انتخابات 29 ارديبهشــت، پاسخ قاطعی به امريکا و حاميانش دادند

انتظــار مــیرود برجــام یا توافــق هســتهای ژوئیــه 5۱02، تا چنــد روز آینــده شــاهد نخســتین آزمون بزرگ خود باشــد. مطبوعــات امریــکا صریحــاً عنــوان میکننــد کــه رئیــس جمهــوری امریکا میتوانــد در گزارشهــا و ارزیابیهای 90 روزه بــه کنگره از امضای حســن انجام برجام توســط ایران امتنــاع کنــد و فصل جدیــدی را از ورود بــه دوران بی اعتمادی دربــاره توافقنامه مذکور باز کند.

دونالد ترامپ همواره تأکید میکند توافقات حاصل شده در برجام که توسط ســلف پیشــین دموکرات خود، باراک اوباما با اعضای دائم شورای امنیت ایاالت متحــده و آلمــان به دســت آمده اســت، بدترین توافقــی بوده که تاکنون توســط واشــنگتن امضــا شــده اســت. حــزب جمهوریخــو­اه امریــکا در جریــان مذاکرات هســتهای برای تحمیل خواســتهها­ی خود به بــاراک اوباما قانونــی را به تصویب رســاند که او را به گزارشدهی ســه ماهه درباره وضعیت پایبندی ایران به توافق هســتهای مجبور میکرد. این گزارش تا به حال دو بار توســط ترامپ از زمان روی کار آمدنش به تأیید رسیده است و البته پیشبینی شده در صورت نظر منفی در مورد پایبندی ایران، کنگره در مدت 60 روز نسبت به حفظ وضعیت لغو تحریم یا تحمیل دوباره آن تصمیمگیری نماید.

بــه گفتــه منابع خبری داخلی امریکا، ترامپ سیاســت فاصله گرفتن از توافق را در پیــش گرفتــه اســت البته بدون اینکه میل داشــته باشــد کنگــره تحریمها را علیه ایران از ســر بگیرد چرا که این مســأله ابتکار عمل را از دســت امریکا بیرون میآورد. تام کوتون، سناتور آرکانزاس که یکی از چهرههای برجسته در سناتورها درخصوص موضوع ایران محســوب میشــود و هفته گذشــته نیز برای رایزنی به کاخ ســفید پذیرفته شــد، میگوید: «هیــچ دلیلی وجود ندارد که مــا وقت و زمان بــه دیپلماســی ندهیم.»«چــه مدت و بــرای چه هدفی؟» این دو ســؤال شــکاف عمیقــی را میان ایــاالت متحده و متحدان آلمانی، انگلیســی و فرانســویا­ش در موضــوع برجــام به وجود مــیآورد. به نظر میرســد در این خصــوص خوانش و درک یکســانی میان یکدیگر وجود ندارد. چنانچه دونالد ترامپ با استناد به یک جمله ســاده از متن بســیار فنــی 0۱۱ صفحهای برجــام که در مقدمــه متن آورده شــده اســت «امضاکنندگا­ن پیشبینی میکنند این توافقنامه بــه صلح و امنیت بینالمللی و منطقهای کمک میکند» عنوان کرده اســت ایرانیان به روح برجام احترام نمیگذارند.

ایاالت متحده امریکا با محکوم کردن آزمایشــات موشــکی ایران و خرابکارانه نامیــدن فعالیتهــا­ی ایــن کشــور در خاورمیانه در تاش اســت نتایج به دســت آمــده در برجام را به چالش بکشــد. از نظر اروپاییها و همچنین چین و روســیه، توافق هســتهای هدفــی جز متوقف کردن فعالیتهای بحثانگیز ایران نداشــته اســت. امــا ایاالت متحــده امریکا بــر جنبههای دیگر نفــوذ ایران که برجــام آن را محترم شــناخته است، تأکید و پافشاری میکند و خوانش و نگرش متفاوت خود نســبت به برجام را توســط نیکی هیلی، ســفیر امریکا به سازمان ملل متحد ارائه داده اســت و اینها همه ساز مخالفی است تا امریکا به بهانه آن پایبندی ایران به تعهدات هستهایاش را تأیید نکند.

موضوعــی که اجازه میدهــد ترامپ به یکی از وعدههای مبــارزات انتخاباتی خــود عمل کنــد، البته اعام این موضــوع بدون در نظر گرفتن کنگره مســئولیت بحــران بزرگــی را متوجه او خواهد کرد چرا که ایــن خوانش خاص از برجام مورد تأیید همه در داخل امریکا نیست.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran