Iran Newspaper

دخالت نمیکنیم اما انتخاب استانداران با نمایندگان هماهنگ باشد

علیرضا ابراهیمی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی در گفتوگو با «ایران»:

-

علیرضا ابراهیمی، نماینده رامیان و آزادشهر و دبیــر کمیســیون فرهنگــی مجلــس معتقــد اســت کــه نظــر نماینــدگا­ن دربــاره انتخــاب استانداران در قیاس با دولت یازدهم چندان در بهارســتان مثبــت نیســت. او در گفتوگــو بــا «ایــران» توضیــح میدهــد کــه نمایندگان مجلــس چــه توقعاتــی در ایــن خصــوص از دولت دارند. ■ در روزهــای اخیــر بحــث اســتیضاح وزیــر کشــور به دلیل عزل و نصبهــای اخیر مطرح شده است که به نظر میرســد ناظر به انتخاب استانداران باشــد. االن وضعیت در مجلس از این حیث چگونه است؟

در اصل مــا معتقد به تفکیک قوا هســتیم که قوه مجریه کار خودش را انجام دهد و بقیه هــم همین طور. نــگاه در مجلس و در مجامع استانی بر این نیســت که بیاییم دخالت کنیم و بگوییــم که فــالن آدم را اســتاندار بگذارید یا نگذاریــد. بــا این وجــود چیزی کــه از قبل رویه بــود، این اســت که یک ســری هماهنگیهای­ی با مجلس وجود داشــته باشــد. چــون باالخره استانداران باید با همین نمایندگان کار کنند تا بتوانند اســتان را مدیریت کنند. در یک فضای غیر تعاملی این اتفاق نمیتواند بیفتد. ■ تا االن تعامل دولت چطور بوده است؟

بــرای اســتانهای مختلف متفاوت اســت. در برخــی جاهــا تعامــل وجــود داشــته و در برخی جاها خیر. ■ عــدم باالنس در میــان اســتانهای مختلف ناشی از چیست؟

باالخره بجز نمایندگان، گروههای سیاسی و طبقات دیگری هم در هر اســتانی تأثیرگذار هســتند. بســتگی بــه میــزان پویایــی و عــزم عمومــی مجمــوع این گروههــا بــرای ورود به مســأله انتخــاب اســتاندار و همیــن طــور جــو عمومــی هــر اســتانی دارد. عموماً ســتادهای انتخاباتــ­ی خــود آقــای روحانــی، مجموعــه اصالحطلبــ­ان، مدیــران دیگــر اســتان و نمایندگان ولی فقیه دارای نظر هســتند و این کار را هــم بــرای دولت ســخت میکند که هم بیایــد جواب مردم را بدهد و هــم این گروهها را راضــی کنــد. به هر حال آخــر ماجرا عدهای ناراضی خواهند بود. ■ تــا االن نظــر عمومی مجلــس در مــورد رویه انتخاب استانداران مثبت بود یا خیر؟

همیــن کارت زردی که هفته گذشــته آقای رحمانــی فضلــی گرفت، بــه دلیــل انتقاداتی بــود کــه نماینــدگا­ن بــه عــزل و نصبهــای اخیــر داشــتند و پیامد اعتراضــات آنها به این موضــوع بود. این نشــان میدهــد که رضایت کافی در مجلس فعالً وجود ندارد. ■ شــما هم در اســتان گلســتان جلســهای برای معرفی گزینــه به دولت داشــتهاید و نتیجه آن چه بوده است؟

بله ما جلسه داشــتیم اما هنوز به گزینهای نرســیدیم که بتوانیم ســر آن توافــق کنیم. به هر حــال نماینــدگا­ن نظر واحــدی ندارند. ما میخواســتی­م گزینــه معرفی کنیم امــا تا االن موفق نشده ایم به موردی برسیم. ■ با ایــن ترتیب آیا فکر نمیکنیــد آینده روابط دولت و مجلس تــا حدودی تحت تأثیر همین موضوع قرار بگیرد که تأثیری منفی است؟

احتمال این زیاد است. االن بحث انتخاب اســتاندار­ان (بــدون هماهنگی بــا نمایندگان) پاشــنه آشیل وزارت کشــور و حتی دولت شده اســت. حتــی در کل مــراودات بــا دولــت هــم بیتأثیر نخواهد بود و روی دســتگاهها­ی دیگر هم تأثیر میگذارد. ■ االن معــدل نظــر مجلــس نســبت بــه تیــم اســتاندار­ان در قیــاس بــا وضعیــت دولــت یازدهم چگونه است؟

چنــدان مثبت نیســت. از اظهــار نظرها هم میتوان فهمید که نماینــدگا­ن گلههایی دارند. یکــی از نقدها این اســت که عموماً اســتاندار­ان در حــال جابــه جــا شــدن هســتند. نماینــدگا­ن میگوینــد اگــر دولت بــه کار ایــن افــراد معتقد است، چرا آنها را در همان استانهایی که چهار ســال خدمــت کردند و با آن آشــنا هســتند نگه نمیدارد و اگر به کارشــان اعتقــادی ندارد، چرا کالً آنهــا را کنار نمیگــذارد؟ البته این نکته هم هست که به هر حال اینها که 4 سال سابقه کاری دارند و با اصول مدیریتی آشــنا هســتند، قاعدتاً نسبت به گزینههای جدید شاید بهتر باشند. ■ اثر انتخاب اســتاندار­ان در میــان طیفهای مختلــف سیاســی مجلــس چطــور اســت؟ میتــوان گفــت معترضیــن از طیــف خاصی هستند؟

فرقــی نــدارد. در خیلی از مجامع اســتانی شــاهد هســتیم کــه از ســه طیــف نمایندگانی حضــور دارنــد و همــه بــا همدیگــر دارای یک موضع در این موضوع هستند. انتقادها از این موضوع محدود به طیف خاصی نمیشود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran