Iran Newspaper

اعتراض دادستان کل کشور به مواضع علی مطهری

-

«اگر مدعی آزادی هستی چرا برای همه این سنگ را به سینه نمیزنی؟» دادستان کل کشــور روز گذشــته این ســخن را در اعترض به اظهارات یــک نماینده مجلس و انتقــادات وی از دســتگاه قضایــی کــرد. حجتاالســا­لم منتظری اگر چــه نامی از ایــن نماینده مجلس نبرد، اما مشــخص بــود که مخاطب او علــی مطهری نایب رئیــس مجلس اســت که اخیــراً در یادداشــتی انتقادهایـ­ـی را به عملکرد دســتگاه قضایی در خصوص بازداشــت برخی فعاالن سیاســی و روزنامه نگاران وارد کرده بود. روز سهشــنبه هم روابط عمومی دادســتانی تهران با اشــاره به این گفته علی مطهری که «تا کی نمایندگان پناه خانواده بازداشــت شــدگان باشند»؛ آورده بود: «ظاهراً ایشان ایفای وظایف اصلی خود بهعنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسالمی را فراموش کرده ، لذا در پاسخ باید گفت: تا کی قضات و قوه قضائیه باید دخالتهای امثال آقای مطهری را در پروندههای قضایی تحمل کنند؟»

به گزارش «ایران» دیروز هم در مراسم سی و ششمین سالگرد تأسیس سازمان بازرسی کل کشور منتظری دادستان کل کشور نسبت به این مواضع مطهری انتقاد کــرد و گفت: آقای نمایندهای که داری از رانت وابســتگی به بزرگان دیگر اســتفاده میکنی و دنبال این هســتی که نکتهای را به دســتآوری و علیه قوه قضائیه مقاله بنویسی و سخنرانی کنی و قوه را به چالش بکشی، اگر مشاهده میشد که در همه عرصهها وارد میشــوی انســان دلــش نمیســوخت؛ اوالً این آقایان حــق ورود به مسائل قضایی را ندارند. منتظری افزود: چطور است که از هر چه حمایت میکنی افراد مســأله دار و کسانی است که وابسته به ضد انقالب و اپوزیسیون هستند؛ یک بار شده که بیایی و از پرونده افراد عادی حمایت کنی. اگر شما مدعی آزادی هستی چــرا برای همه این ســنگ را به ســینه نمیزنی؟ چــرا دروغ میگویی؟ این نشــان دهنده این است که بهدنبال اجرای عدالت حقیقی نیستید.

دادســتان کل کشــور ادامه داد: آدم دلش از اینجا میســوزد که اصالً اطالعی از محتویات پرونده ندارد و اظهارنظر ماهوی میکند. تو که از محتویات پرونده اطالع نــداری چرا اظهارنظر میکنی و به خودت اجازه میدهی یک تیری بیندازی و این ممکن اســت به سینه قوه قضائیه بخورد. فکر میکنید قوه قضائیه تضعیف شود به نفع مردم اســت؟ واهلل این طور نیســت. هیچ دســتگاهی به اندازه قوهقضائیه در درون خود عوامل نظارتی ندارد و اگر یک قاضی مشــکلی داشــته باشد برخورد میشــود. شــما ببینید در همین ســال 95 چه تعداد قاضی منفصل شــد. اینها را نمیبینند و اینگونه به قوه قضائیه هجمه میکنند و اظهار دلســوزی هم میکنند. از ســوی دیگر کشــورهای استکباری از این مسائل استفاده کرده و نظام را تضعیف میکننــد.وی افزود: من نمیگویم که از قوه قضائیه انتقاد نکنید؛ کما اینکه شــاید مــن هــم از مجلس انتقاد داشــته باشــم و انتقاد کنــم، ولی اگر میخواهیــد قوه را نقد کنید، نقدتان باید علمی یا حقوقی باشــد؛ اما از اشــخاص خاص و محکومین مشخصی همیشه حمایت کردن نشان میدهد که صداقت ندارید و شما به دنبال اجرای عدالت نیستید؛نه برای نماینده و نه برای قاضی این امر شایسته نیست.

دادســتان کل کشور در بخش دیگری از سخنانش گفت: قوهقضائیه میخواهد بــه پروندههای مهــم و مهرههایی که به برخــی جاها اتصال دارنــد ورود کند، یک آقــای بزرگــواری میگوید قوه قضائیه بیکار اســت و احضار میکنــد و آقای بزرگوار دیگــری میگویــد قــوه قضائیه برخــورد سیاســی میکنــد. در بحث مســائل مالی قــوه قضائیــه ورود میکنــد و به یک مهرههایی میرســد که وابســتگیه­ایی دارد و میگوینــد قوه قضائیه برخورد سیاســی میکند. آخر بیانصافهــ­ا این چه حرفی اســت میزنید؟ منتظــری افزود: برخی مقامــات در امر انتخابــات تخلف صریح داشتند، می خواهیم برخورد کنیم میگویند برخورد شما سیاسی است. این مسأله هم شامل دولت سابق و هم دولت فعلی است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran