Iran Newspaper

ترانزیت کاال از هند به افغانستان از طریق چابهار در آینده نزدیک

-

معـــاون وزیـــر راه و شهرســـازی گفت: افتتاح عملیـــات ترانزیـــت کاال از هند بـــه افغانســـت­ان از طریق بنـــدر چابهار با محمولـــه 100 هزار تنـــی نیز بزودی انجام خواهد شد

محمد راســـتاد مدیرعامل سازمان بنـــادر و دریانوردی با اعـــام این خبر که افتتاح عملیات ترانزیت کاال از هند به افغانســـت­ان از طریق بندر چابهار با محمولـــه 100 هزار تنی بـــزودی انجام خواهد شـــد، اظهار کرد که در ماقاتی که بـــا ســـفیر هند داشـــتیم مقرر شـــد شـــروع این فعالیت در بنـــدر چابهار و مراسم ورود نخستین کشتی با حضور ســـفرای هنـــد، افغانســـت­ان و برخـــی مقامات کشوری و منطقه انجام شود.

ســـال 95 بـــود کـــه در جریان ســـفر رئیـــس جمهـــوری افغانســـت­ان و نخســـتوزی­ر هند به ایران، ســـه کشور موافقتنامـ­ــه اقتصـــادی ســـه جانبـــه توسعه بندر چابهار را امضا کردند.

توســـعه بنـــدر چابهار در راســـتای توســـعه اقتصـــادی منطقه و ســـواحل مکـــران اســـت کـــه بـــه صـــورت قابل ماحظهای نقش تجارتی بندر چابهار را افزایـــش میدهد و هنـــد را از طریق ایـــران و افغانســـت­ان به آســـیای میانه وصل میکند. افغانستان بندر چابهار را مســـیر بهتر و ارزانتر برای واردات و صادرات کاالها نســـبت به بندر کراچی پاکســـتان میداند که اکنون افغانستان بـــرای مبادالت کاال بیشـــتر به این بندر وابسته اســـت.بندر چابهار در مقایسه با بنـــدر کراچی 700 کیلومتـــر به مرکز افغانســـت­ان نزدیکتر و این فرصت را بـــراى بازرگانهای افغانســـت­ان فراهم میکند که نســـبت به بنادر دیگر اموال خود را 20 درصد زودتر صادر کنند.

بندر چابهار همچنین نزدیکترین راه دسترســـی کشـــورهای آســـیای میانه مانند ترکمنســـت­ان، ازبکســـتا­ن، تاجیکســـت­ان، قرقیزســـت­ان و قزاقستان به آبهای آزاد است و به همین دلیل از اهمیـــت فراوانـــی برخوردار اســـت. در ســـالهای اخیر، سرمایهگذار­یهای زیادی در آن صـــورت گرفته؛ از جمله ســـاخت اســـکله و افزایـــش گنجایش بارگیـــری کشـــتیهای اقیانوسپیم­ا و برنامهریــ­ـزی بـــرای ســـاخت راهآهـــن به ســـوی آســـیای میانه و احداث یک میدان هوایـــی بینالمللــ­ـی. این بندر یکی از مهمتریـــن چهارراههای دهلیز شمال- جنوب بازرگانی جهانی است. منطقه آزاد چابهار با مساحت 14 هزار هکتار در آخرین قسمت جنوبشرقی در شـــرق خلیـــج چابهـــار و در کنـــار آبهای دریای عمـــان قرار دارد. بنا بر نظر نهادهای بینالمللی، چابهار یکی از مهمتریـــن راههـــای دهلیز شـــرقغـــ­رب و جنوبیتریــ­ـن راه ایـــن دهلیز است.

در خصوص توسعه این بندر رئیس ســـازمان بنـــادر و دریانـــور­دی اظهـــار داشت: فاز اول بندر چابهار در راستای فرمایشـــا­ت رهبر معظم انقاب مبنی بر توسعه سواحل مکران تکمیل شده اســـت که ظرفیت را در بندر چابهار به 8.5 میلیون تن افزایش میدهد.

راستاد با اشـــاره به اینکه تجهیزات بندر چابهار یا وارد شده یا در حال ورود به کشور است، افزود: بزودی با حضور مســـئوالن عالیرتبه کشـــوری و ســـران کشورهای منطقه، فاز اول بندر چابهار افتتاح خواهد شد.

وی یـــادآور شـــد: عـــزم کشـــورهای منطقـــه بـــرای توســـعه ترانزیـــت در منطقـــه از طریـــق بندر چابهـــار، جزم است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran