Iran Newspaper

غیر‌متخص ‌صها،‌آفت‌ساخت‌و‌سازها‌شد‌هاند

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران:

- داوود پنهانی

رئیس ســازمان نظام مهندســی استان تهــران در حاشــیه مراســم امضــای تفاهمنامه مشترک با سازمان پیشگیری و مدیریــت بحــران شــهر تهــران بــا اعــالم اینکــه 90 درصد ســاختمانه­ای ســاخته شده در کشور توســط افراد فاقد صالحیــت فنــی در ایــن زمینــه احداث میشــود اعــالم کــرد کــه بســیاری از مشــکالت ما در بخش ســاخت و ساز از این موضوع ناشی میشود.

بــه گــزارش خبرنــگار «ایــران»، مهندس حســن قربانخانی در پاسخ به پرسشــی درباره نحــوه نظارت ســازمان نظام مهندســی بر روند ســاخت و ســاز بــا اعــالم ایــن نکتــه افــزود: ســاختمان محصــول یــک فراینــد اســت. اینکــه ما بگوییــم صرفــاً یــک بخــش فنــی مثل نظام مهندســی متولی همه امور است، تلقی درســتی نیســت. بخش طراحی و نظــارت ســاختمان در اختیار ماســت و صدور پروانه و مجوزهای دیگر در اختیار ســازمانها­ی دیگــر اســت. وی دربــاره متولی اصلی اجازه ساخت به افراد فاقد تخصص نیــز گفت: متولــی یک بخش عمــده همین اتفاق مســئوالن شــهری هستند که اجازه میدهند کسانی در این شــهر و دیگر شهرها ســاختمان بسازند که صالحیت ندارند. این ســؤال اساسی ماســت و اتفاقــاً آمادهایــم که دوســتان دیگــر هــم در همیــن زمینــه پاســخگو باشــند. وی یادآور شــد: در بخش نظام مهندســی، سال گذشــته 17 هزار بازدید از ســاختمانه­ای در دســت ســاخت و گودبرداریه­ا انجام دادهایم. مهندسان را کنتــرل میکنیــم و هــزاران نقشــه ساختمانهای­ی که در شهر تهران ساخته میشــود را مورد نظارت قرار میدهیم. بارها هم ایراد گرفتهایــم و برای اصالح آن تــالش کردهایــم و در جهــت ترویج مقــررات ملــی و آمــوزش مهندســان دهها هزار نفر- ســاعت آمــوزش برگزار کردهایم.

وی افــزود: مفهومــش ایــن نیســت کــه در نظــام مهندســی ایــراد نداریــم ولــی بخــش ســاخت و ســاز محصــول فراینــدی اســت کــه یک جــزء آن نظام مهندســی اســت و متأســفانه معمــوالً مــورد بیمهــری قــرار میگیرنــد. بــه هــر جهــت ایــن همــه ســاختمانه­ای عریــض و طویلــی کــه در ایــن شــهر و کشــور ســاخته شــده، جادههــا، راههــا و پلها محصول دست همین مهندسان اســت. حــاال ممکــن اســت در جایــی هــم نقطه ضعفی باشــد کــه همه باید تــالش کننــد اصــالح شــود. اما بــه طور مشــخص در بخــش ســاخت و ســاز در هیــچ جای دنیا ســراغ نداریــد که امروز یــک نفــر بــرود پروانــه بگیــرد و بــدون داشــتن فاکتورهــا­ی الزم شــروع به کار کنــد. ایــن آفــت ساختمانســ­ازی در کشــور اســت و تا روزی که حل نشود به نظر نمیرســد که خیلــی از موضوعات دیگــر هــم اتفــاق بیفتــد. وی در ادامــه گفت: مهندسان ناظر نظارت میکنند، مســئولیت هم دارند، تعهــدات الزم و قانونــی را هم انجــام میدهنــد، اما به نظر میرســد خیلیهای دیگــر که باید به مسئولیتشــ­ان عمل بکنند، در این زمینه توجــه نمیکنند. وی با اشــاره به نظارتهــای مســتمری کــه در زمینــه پیشــگیری از تخلفات صورت میگیرد، یــادآور شــد: مهندســان تنهــا در حدود ۳درصد ساخت و ســازها ممکن است تخلفاتــی داشــته باشــند که بــه آن نیز رسیدگی میشود. ■ تخلفــات ســاخت و ســاز را گــزارش میدهیم،توجهنمیکنن­د

قربانخانــ­ی افــزود: ســاالنه هــزاران دستور توقف از سوی مهندسان ما صادر میشــود، ولی به آن توجهی نمیشود. ما کــه ضابــط قضایی نیســتیم. اهرمی داریــم به اســم گــزارش، مهندســان ما بــه شــهرداری گــزارش میدهنــد کــه ایــن کار را متوقــف کنیــد ولــی متوقــف نمیشــود. اساســاً وقتــی درصد بســیار زیــادی از بودجــه در همه شــهرهای ما از طریق تخلفات ســاختمانی و فروش تراکم تأمین میشــود شــما توقع دارید مهندســان چکار کنند؟ مهندســان تنها وظیفهای که دارند و در قوانین ذکر شده این اســت کــه به مرجــع صــدور پروانه گزارش دهند. ما این را به طور مســتمر انجــام میدهیم. مــن میتوانم صدها مکاتبــه ســازمان نظــام مهندســی را با شــهرداری نشــان دهم که خواســتهای­م گــود پرخطــر یــا ســاختمانی را متوقف کننــد. در بعضــی موارد همکاری شــده و در برخــی مــوارد هــم نــه. وی بــا بیان اینکــه از 40 نــوع بالیــای طبیعــی ۲۳ مــورد در ایران رخ داده اســت، گفت: ما در کشــوری زندگی میکنیم که مستعد بــروز انواع حــوادث و بالیــای طبیعی و غیرطبیعــی اســت. بنابرایــن باید برای این بحرانها برنامهریزی کرد.

وی افــزود: در ســازمان نظــام مهندســی به موضوع آمادگــی در برابر بحرانهــا توجــه ویــژه داریم کــه بدین ترتیب در بودجه ســال69 اعتبار خوبی را برای ارتقای سطح آگاهی اختصاص دادهایــم چــرا کــه آمــوزش و آگاهــی به باالتــر رفتن ســطح توانمنــدی در برابر حوادث کمک بسیاری میکند.

رئیــس ســازمان نظــام مهندســی ســاختمان اســتان تهران با بیــان اینکه ایــن ســازمان 114 هــزار عضــو دارد، تصریــح کــرد: 0۳ درصــد مهندســان عضو سازمان نظام مهندسی در تهران هســتند و بــا تخصصهــای مختلــف جمعیت بالقوه خوبی در جهت کمک به آموزش و توانمندســ­ازی شهروندان در برابر حوادث محسوب میشوند. ■ جــای خالی بیمــه تضمیــن کیفیت و شناسنامهفن­ی

رئیــس ســازمان نظــام مهندســی ساختمان استان تهران یکی از خألهای موجود در زمینه ســاخت و ساز در کشور را بیمــه تضمیــن کیفیــت و شناســنامه فنــی دانســت و گفــت: اگــر شــهرداری تهــران براســاس مقــررات ایــن بیمــه پایانکار را صادر نکند این بیمه به بهره بردار ارائه شــده و تضمینــی برای بنای احداث شده به حساب میآید.

قربانخانــ­ی در پایــان بــا اشــاره بــه امضای تفاهمنامه با سازمان مدیریت بحــران خاطرنشــان کرد:امیدواریــ­م بتوانیــم در قالــب ایــن تفاهمنامــ­ه در بحث آمــوزش، توانمندی مــردم برابر بحــران را ارتقا داده تا خســارات ناشــی از حــوادث و بحرانهــا را بــه حداقــل برسانیم. ■ تجربه آواربرداری ساختمانهای بلند را نداریم

دکتــر احمد صادقی رئیس ســازمان پیشــگیری و مدیریــت بحــران شــهر تهــران نیز بــا اشــاره به ظرفیــت بزرگ جامعــه مهندســان و ســازمان نظــام مهندســی اســتان تهران، گفــت: باید از این ظرفیــت در مواقع بحران اســتفاده شــود. حوادث مختلف نشان داده که ما در زندگی شهرنشــینی جدید با ساخت بلندمرتبهه­ــا تجربــه آواربــردا­ری فنــی از آوارهــای مختلــف را نداریــم. حادثــه پالســکو تلنگری به ما زد، در نتیجه نیاز اســت متخصصــان آمــوزش ببیننــد و تیمهــای ویژه را برای زمان وقوع حادثه تربیتکنیم.

وی دربــاره تفاهمنامــ­ه امضــا شــده افــزود: براســاس تفاهمنامــ­ه همــکاری بین سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شــهر تهران و ســازمان نظام مهندســی ســاختمان اســتان تهــران توانمنــدی و ظرفیت آمادگی شهر تهران در مواجهه بــا حوادث با اســتفاده از ظرفیت این دو سازمان ارتقا مییابد.

وی بــا اشــاره بــه اینکــه ســازمان نظــام مهندســی ظرفیتهــای بالقوه و بالفعل زیــادی برای اســتفاده در زمینه ایمنسازی شــهر دارد، گفت: متأسفانه شاهد هســتیم که از ظرفیتهای بالقوه این سازمان کمتر استفاده شده است.

وی بــا اشــاره بــه اینکــه در نــگاه کلی به شــهرها، توجــه به ایمنی ســاختمان بهعنوان سرپناه شهروندان از ضروریات محســوب میشــود، گفــت: افزایــش روزافــزون تغییرات اقلیمی در شــهرها لــزوم توجــه ویــژه بــه ایمنی مســکن را ■ پراهمیتترم­یکند.

به گفته وی رویکرد جهانی مدیریت بحــران تــا پیــش از ســال ۲005 میالدی عمدتــاً برمبنــای مقابلــه بــا حــوادث بــود امــا از ســال ۲005 به بعــد موضوع مقاومسازی ابنیه مورد توجه قرار گرفته و بعــد از کنفرانــس ســندای در ژاپــن تا سال0۳0۲ لزوم هدایت جامعه به سوی تابآوری بیشــتر مــورد توجه قرار گرفته است.

وی افــزود: بــرای رســیدن به جامعه تــاب آور در برابــر حــوادث و بحرانهــا نیازمنــد تلفیق دانــش مدیریت بحران و دانش مهندسی هستیم که درصورت عدم تحقق این همکاری شــاید رسیدن به جامعه تاب آور امکان پذیر نباشد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحــران شــهر تهــران گفــت: یکــی از کمبودهایــ­ی کــه پــس از حادثه پالســکو مــورد توجــه قرارگرفــت ایــن بــود کــه پروتکلــی مبنی بر اینکه چه نوع اقدامی در حــوادث ایــن چنینــی بــا ســازههای بلندمرتبــ­ه بایــد صــورت گیــرد موجود نبود. همچنین دســتگاهها­ی تخصصی آواربرداری در کشور نیز تجربه رویارویی بــا آواربــردا­ری از ســاختمانه­ای بلندمرتبــ­ه را نداشــتند. چــرا کــه تنهــا تجربههای ما زلزلههای گســترده در بم و ورزقان بود که اکثر ساختمانها ارتفاع زیادی نداشتند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran