Iran Newspaper

مشکالت راهاندازی یک شهرک نساجی در البرز

سازمان محیط زیست: شهرک صنعتی داریم ، چرا در خارج از شهرک صنعتی قرار است شهرک دیگری احداث شود

-

ایران واشقانی فراهانی/ راهاندازي یك شهرك نساجي در محلي که در گذشته کارخانه نساجي معتبري در مرکز شهر نظرآباد بوده با نقدهاي مثبت و منفي در اســتان البرز مواجه شده و موافقان و مخالفان را درخصــوص چرایي اجراي این طرح و روند آن به چالش کشــیده. موافقــان اجــراي ایــن طــرح، وجــود زیرســاخته­اي اولیــه و نقشــي را کــه نســاجي در ایجاد اشتغال اســتان دارد مطرح ميکننــد و مخالفان مخاطرات زیستمحیطي، مشکات شهري براي مــردم و هزینههــاي اضافــي ایجاد این شهرك را مورد نقد قرار دادهاند. ■ شائبه انجام اقدامات غیرقانونی در احداث شهرک صنعتی نساجی

دادستان عمومی و انقاب نظرآباد با بیان اینکه با احداث شهرک صنعتی نســاجی مخالــف هســتیم، گفــت: در حالــی کــه ســازمان صنعــت، معــدن و تجــارت اســتان البــرز در ســاماندهی مشــکل فاضــاب شــهرک صنعتــی نظرآبــاد موفــق نبــوده، بهدنبــال راهانــداز­ی شــهرکی دیگر در این شــهر است.

قیومــی در مورد راهاندازی شــهرک نساجی در شهر نظرآباد، اظهار داشت: مکانی که برای شهرک نساجی در نظر گرفتــه شــده، فاقد مجــوز و نامناســب بــرای ایجاد شــهرک صنعتی نســاجی اســت. در نظرآبــاد 2 شــهرک صنعتی وجــود دارد و اگــر کســی دلــش بــرای بیکاری و اشــتغال میسوزد، در همین شهرکهای صنعتی اشتغالزایی کند.

وی بــا بیــان اینکــه ایــن مــکان محــل احداث شــهرک نیســت، گفت: شــهرکهای صنعتــی فعلــی نیــز بــا مشکات تصفیهخانه آب روبهرو است و تصفیهخانه یکی از این شهرکها یک روز فعــال بوده و خیلــی از روزها فعال نیست.

دادســتان عمومــی و انقــاب نظرآبــاد بــا بیــان اینکــه مشــکاتی در زمینــه تصفیهخانــ­ه وجــود دارد کــه موجــب ناراحتــی مــردم و ایجــاد بوی بــد در منطقــه شــده، افــزود: بایــی که مردم اشــتهارد به آن مبتا هستند، در حال تکــرار برای مردم نظرآباد اســت. بــا احــداث شــهرک صنعتــی نســاجی مخالف هســتیم چــون بــوی فاضاب آن بــرای مــردم قابــل تحمــل نیســت و مشــکاتی در زمینــه منابــع طبیعــی و اراضــی ملــی وجــود دارد. فاصلــه شــهرک صنعتــی بــا شــهر حــدود یک کیلومتــر اســت و این موضــوع موجب آلودگــی زیســت محیطی و بــوی بد در منطقه میشود. فضای این شهرک در محدوده قانونی شهر قرار گرفته و همه ایــن مــوارد مصیبتهایی اســت که در آینده گریبانگیر شهر میشود.

وی با بیان اینکه محیط زیســت هم با احداث این شــهرک بشدت مخالف اســت، عنــوان کــرد: محیط زیســت که یکی از ارگانهــای مدافع حقوق مردم اســت، اعام کرده که شهرک صنعتی داریــم و چــرا در خــارج از شــهرک صنعتــی قــرار اســت شــهرک دیگــری احداث شود.

قیومــی بــا بیــان اینکــه سیاســت دولــت تمرکــز واحدهــای صنعتــی در شــهرکهای صنعتــی اســت، گفــت: اینگونه نیست که هر وزارتخانه بخواهد در مکان دلخواه شهرک صنعتی ایجاد کند و باید این مکان برای ایجاد شهرک صنعتی مهیا شــود. دادســتان عمومی و انقــاب نظرآبــاد بــا بیــان اینکه یکی از شــهرکهای صنعتــی افتتــاح شــده تصفیهخانــ­ه نــدارد، عنــوان کــرد: ایــن اقدام شائبه انجام اقدامات غیرقانونی و دور زدن قانــون را بــه دنبــال دارد و موجب آســیبدیدگ­ی مردم میشــود و مدیرانــی که معلوم نیســتند بمانند، باعــث ایجــاد مشــکل بــرای مــردم در آینــده میشــوند. ســازمان صنعــت، معــدن و تجــارت اســتان البــرز معتقد اســت که از نظــر قانونی هیچ مشــکلی نیســت، اما ما میگوییم آیا حتی اگر از نظر قانونی مشــکلی نباشــد، اما از نظر انســانی و اخاقی باید از وی پرســید که احداث شــهرک صنعتی با چه قیمتی قرار است انجام شود.

وی با بیان اینکه ســازمان مذکور در ســاماندهی مشــکل فاضاب شــهرک صنعتــی نظرآبــاد مانــده اســت و بــه دنبــال راهاندازی شــهرکی دیگر در این شــهر اســت، گفت: تا جایی کــه بتوانم

و مطابــق قانــون باشــد در مقابــل ایــن کار میایســتم و اگــر برخــاف قوانین و مقــررات باشــد و محیــط زیســت اجازه ندهد و آنها هم بخواهند بدون دریافت نظــر محیــط زیســت اقداماتــی انجــام دهند، در مقابل آنها ایستاده و از محیط زیست حمایت خواهم کرد. ■ فقدان تصفیه خانه استاندارد

همچنین«فردیــن حکیمــی» سرپرست اداره کل محیط زیست استان البــرز بــا اشــاره بــه پیشــینه ایــن مکان، اظهار داشــت: یک شــرکت ریسندگی و بافندگــی در قالب طرح توســعه، قصد دارد شــهرک صنعتی نســاجی احداث کند، امــا با توجه به کمبــود منابع آب و خطر خشکسالی با احداث شهرکهای

صنعتــی آب بــر مخالفیــم و تأکیدمان بــر احــداث واحدهای صنعتــی کم آب بر و غیر آالینده با تکنولوژیًپیشــرفته و مدرن است. متأسفانه اخیرا در شهرک صنعتــی نظرآبــاد درخواســته­ایی در خصوص راهاندازی صنعت نســاجی و صنایع غذایی مطرح است که الزمه آن مصوبه هیأت وزیــران و گزارش ارزیابی زیســت محیطــی اســت. شــهرکهای صنعتــی هشــتگرد، نظرآباد، اشــتهارد و ســیمین دشــت کــه در گذشــته مجوز فعالیــت گرفتنــد، هنــوز در زمینــه پیشــرفت تصفیه خانــه آنها بــه نتیجه مطلوبی نرســیدهای­م. هر چنــد با تأکید و تذکــر، کمی فاضــاب غیر اســتاندار­د ایــن مراکــز صنعتــی بهبــود یافتــه، اما

هنــوز رضایــت بخــش و مــورد تأییــد نیســت و نگرانــی در ایــن زمینــه وجود دارد، بهطــوری کــه مقــام قضایــی در مقــام دفــاع از حقــوق مــردم بهعنوان مدعی العموم ورود کرده است.

سرپرســت اداره کل محیــط زیســت البــرز خاطرنشــان کــرد: چــرا ایجــاد اشــتغال را در توســعه صنعــت میبینیــم؟ نمیتــوان درایــن منطقــه خدمــات گردشــگری، بیمارســتا­نی، گلخانه پیشــرفته و دیگر مشاغل همسو با محیط زیست ایجاد کرد؟ ■ با استقرار صنایع آب بر مخالفهستیم

«ابوالقاســ­م پالیــز گیــر» فرمانــدار ســاوجباغ هــم بــا اشــاره بــه وضعیت نامناســب ســفرههای زیر زمینی گفت: برداشــت اضافه آب از منابع زیر زمینی ساوجباغ ممنوع است.

پالیزگیر با اشــاره به وضعیت منابع آبیولزومصی­انتهمگانیا­زسفرههای آب زیرزمینــی اظهــار داشــت: چالــش کــم آبی یکــی از مهمترین آســیبهای پیش رو در بخش منابــع آب زیرزمینی اســت کــه امیدواریــ­م بــا صرفهجویی و مدیریــت صحیــح در مصــرف بتوانیم نسبت به رفع این چالش گام برداریم.

فرماندار ساوجباغ با تأکید بر اینکه حامــی صنایــع هســتیم، اما با اســتقرار صنایــع آب بــر مخالــف هســتیم، از شهرداریها و صنایع آب بر خواست، از پساب موجود در این شهرستان استفاده کنند.

در حالی که پیش از این نایب رئیس انجمن صنایع همگن نســاجی اســتان البــرز هــم از ظرفیت ایــن اســتان برای ایجــاد بزرگتریــن شــهرک تخصصــی صنایع نساجی و پوشاک کشور خبر داده بــود، رئیــس ســازمان صنعــت، معدن و تجارت اســتان البرز نیز اشــاره داشت کــه مجموعــه کارخانــه های ریســندگی و بافندگــی مــورد بحــث بــا 2 شــهرک نســاجی احیا میشــود و 80 هکتار برای ایجاد دو شــهرک نساجی در نظر گرفته شده است. با وجود این باید کارشناسان بــا انجــام مطالعــات زیســت محیطــی مخاطــرات احــداث ایــن شــهرک را در مرکــز شــهر نظرآبــاد کــه بــا آالیندگی و مصــرف آب زیاد همراه اســت بررســی و تبعات آن را مورد ارزیابی قرار دهند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran