Iran Newspaper

ُ مهرپارلمان کاتالونیا پای سند استقالل

دولتهای اسپانیا، ایتالیا و مکزیک بیانیه استقالل کاتاالنها را به رسمیت نشناختند

- رئیس کاتالونیا درمیان بهت حامیان استقالل ،اعالم استقالل کاتالونیا را به تعویق انداخت

گــروه جهــان/ کاتاالنهــ­ا یکــی به نعــل زدنــد، یکــی به میــخ. از ســویی کارلــس پوجدمــون، رئیــس کاتالونیــ­ا در ســخنانی در پارلمــان ایــن منطقه اعــالم کــرد، اعــالم اســتقالل را بــه تعویــق میانــدازد تــا بــاب مذاکــره با دولــت مرکزی اســپانیا بــاز باشــد و از سویی دیگر دیروز نمایندگان پارلمان کاتالونیا ســند مربوط به اســتقالل این منطقــه را امضــا کردنــد، هرچنــد این نماینــدگا­ن نیز تأکیــد کردهاند اجرای این ســند را به تعویــق میاندازند، اما نخســتوزیر اســپانیا بــا اعتــراض بــه سیاســت یک بام و دوهوای کاتاالنها به آنها گفت، مشخص کنند آیا اعالم استقالل کردهاند یا نه؟

بــه گــزارش ایســنا، بــه نقــل از خبرگــزاری آسوشــیتدپ­رس، جلســه پارلمــان کاتالونیــ­ا بــرای بررســی اســتقالل این منطقه که با ســخنرانی کارلــس پوجدمون، رهبــر این منطقه آغاز شــده بود، در آخرین ساعات روز سهشــنبه به وقــت محلی (نخســتین ســاعات روز گذشــته به وقت تهران)، با رأیگیــری از قانونگذارا­ن کاتاالن به پایــان رســید. ایــن نماینــدگا­ن ضمن موافقــت بــا اســتقالل کاتالونیا، ســند مربوطــه را به امضــا رســاندند. با این حــال، پارلمان کاتالونیــ­ا اعالم کرد که اجرای این ســند به امضا رســیده را تا زمــان دریافت واکنش دولت اســپانیا به خواســته کاتاالنها مبنــی بر انجام مذاکــرات علنــی بــه تعویــق انداخته است.

در واکنــش بــه تعلیــق اعــالم اســتقالل یــک طرفــه باوجــود تعلیق آن از ســوی رهبــر کاتالونیــ­ا، صبــح روز گذشــته دولــت اســپانیا نشســت فوقالعــاد­های بــا هــدف ارزیابــی این تصمیم و پاسخ به آن برگزار کرد.

به گزارش ایســنا به نقل از روزنامه ایندیپندنـ­ـت، دولت مرکزی اظهارات پارلمانــی رهبــر کاتالونیــ­ا در ارتباط با تعلیــق اجــرای اســتقالل را «اخــاذی زنــده تلویزیونــ­ی» توصیــف کــرده و گفت اعالمیه استقالل «ضمنی» را رد میکند. «ماریانو راخوی» نخستوزیر اسپانیا نیز در یک کنفرانس خبری در کاخ ریاســت جمهــوری در مادرید در تهدیدی ضمنی رسماً از رهبر کاتالونیا خواســت کــه بــه صراحت اعــالم کند اعــالم اســتقالل کــرده اســت یــا خیر. وی گفــت: ایــن اعــالم بــرای هرگونــه تصمیمی که ما قرار است اتخاذ کنیم بســیار ضروری اســت. «ثریا سائنز ده ســانتامار­یا» معاون دولت اسپانیا نیز گفــت دولــت نمیتواند اعتبــار قانون همه پرســی کاتالونیا را قبــول کند زیرا ایــن قانــون تعلیــق شــده و افــزون بر اینکه پوجدمون نمیتواند مســئولیت نتایــج همه پرســی را برعهــده بگیرد زیرا اساساً این همه پرسی، غیرقانونی اســت. معــاون دولــت مرکــزی افزود دولت اســپانیا غیرقابل قبول میداند کــه پوجدمون بــه طور ضمنــی اعالم استقالل و سپس آن را تعلیق کند. ■ نخستین واکنشهای بینالمللی به اعالم استقالل کاتالونیا

اعالم اســتقالل یکجانبــه کاتالونیا و درخواســت از پارلمان در تعلیق اثر این اســتقالل، موجــب واکنش برخی کشــورها و مقامــات بینالمللی شــد. «المــار بــروک»، رئیــس کمیســیون سیاســت خارجی پارلمــان اروپا برای حــل ایــن بحــران پیشــنهاد انتخابات مجــدد در اســپانیا را داد. وی تأکیــد کــرد میتواند تصور کند نخســتوزیر اســپانیا انتخابــات مجــدد را مــد نظر قــرار دهــد. المــار بــروک همچنیــن میانجیگــر­ی اتحادیــه اروپــا بیــن کاتالونیــ­ا و اســپانیا را رد کــرده و گفت: تا زمانــی که رئیس منطقه کاتالونیا بر طرح استقالل پایبند است، هیچ کس از اتحادیه اروپا و هیچ نماینده رسمی یــک کشــور عضــو یــا بروکســل آمــاده نیست چنین میانجیگری را بهعهده گیرد. «آنجلینــو آلفانــو» وزیر خارجه ایتالیــا نیز بــا تأکید بــر غیرقابل قبول بودن استقالل کاتالونیا تصریح کرد ما به دولت اسپانیا برای تضمین حقوق همــه شــهروندان اطمینــان داریم. از ســوی دیگــر «لوییــس ویــده گارای» وزیــر خارجه مکزیک هم هشــدار داد که دولتش اعالم یکطرفه اســتقالل از سوی کاتالونیا را در پایبندی به حقوق بینالمللی که اجازه این نوع اقدامات را نمیدهــد، بــه رســمیت نخواهــد شــناخت. پیشــتر آلمان و فرانسه هم هشــدار دادهبودنــ­د، درصورتــی کــه کاتالونیــ­ا اعــالم اســتقالل کنــد حاضر نخواهنــد بــود آن را بــه رســمیت بشناســند. اتحادیــه اروپــا نیــز پیش از ســخنرانی پوجدمون به او اعالم کرده بود که کاتالونیای مســتقل در اتحادیه اروپا جایی نخواهد داشت.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran