Iran Newspaper

افتتاح شصت و نهمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت

-

شــصت و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت با ســخنرانی رئیس جمهوری فرانســه بهعنوان کشور میهمان ویژه این دوره و همچنین صدراعظم آلمان افتتاح شد.

به گزارش مهر، ســخنران نخســت مراســم یورگن بوس، رئیــس نمایشــگاه بــود کــه بــه خوشآمدگویـ­ـی و معرفــی نمایشــگاه در سالجاری پرداخت و پس از آن هاینریش روته مولر، رئیس اتحادیه ناشران آلمان به سخنرانی پرداخت. در ادامه، نوبت به پیتر فلدمن شــهردار شهر فرانکفورت رسید. وی از تنوع فرهنگی شهر خود یاد کرد که به تعبیر او در کمتر شــهری در جهان شــاهد آن هستیم ســپس امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانســه روی ســن رفت و بخش نخســت از ســخنرانی خــود را به موضوع زبان فرانســه اختصــاص داد و اشاره کرد که این زبان تنها یک زبان قدیمی نیست بلکه زبان بسیاری از مهاجران است.

وی بــه فرهنگ و روابط فرهنگی مشــترک میــان آلمان و فرانســه اشــاره کرد و گفت: ما در این فرهنگ مشترک با هم تاریخ مشــترک داشــتهایم؛ جنــگ و صلح داشــتهایم و هیچ چیز هم نتوانسته این رابطه را خدشهدار کند، چرا که از قرون وسطی و شروع این رابطه تا امروز توانستهایم با هم گفتوگو کنیــم و مبنــای گفتوگــوی مــا هم ادبیــات و کتاب و شــعر و ترجمه بوده است.

پس از سخنرانی مکرون که با استقبال در میان حاضران روبهرو شــد، صدراعظم آلمان نیز در ســخنانی نمایشگاه کتــاب فرانکفورت را نمایشــی از حضور تمامــی جهان در یک شــهر عنــوان کرد. مرکل اشــاره کرد که نــگاه آلمان به کتاب تنها نگاهی اقتصادی نیست بلکه نخستین اولویت در این مســأله فرهنگ اســت و ضروت توجه بــه آن. پس از این ســخنرانی دو مقام ارشــد اروپایی با کوبیدن چکشی مخصوص روی تریبون ســالن، آغاز نمایشــگاه شــصت و نهم کتاب را اعام کردند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran