Iran Newspaper

زندگی گرام

- علیرضا کاردار

حتماً در خبرها خوانديد و «اسکرين شاتش» را هم ديديد كــه يکی از بازيگــران مرد هنگام پخش فيلم زنده توســط يک بازيگر خانم در اينستاگرام­ش، از او خواستگاری كرده است. البته شايد اسمش خواستگاری نباشد و همين طور يک چيزی توی هوا پرانده يا اشــتباهی دســتش خورده به صفحه كليد و شانسی آن جملهها تايپ شده يا اصالً هک شــده اســت. ولی به هرحال كاری اســت كه شــده و بايد تا آخرش پای حرفش بايســتد. ما با كســی شوخی نداريم و اجازه نمیدهيم يکی بيايد روی دختر مردم اسم بگذارد و بعــد بزنــد زيــر همه چيز و برود! ولــی از اين جنبه غيرتیاش كــه بگذريم، آن جنبه ديگرش خيلی با حال است. اينکه اين روزها اين شبکه اجتماعی تبديل شده به يکی از مهمترين اركان زندگی مردم عادی و حتی آدم معروفها. بام تا شام زندگیمان در آن میگذرد و برای همين سوتیها و گافهايی هم كه آنجا میدهيم فراتر از فرستادن استيکر اشتباه قلب برای عمه مجرد دوستمان و تايپ اشتباه فحش برای استادمان است. از باد زدن و افتادن يک سری چيزهای گل منگلی در استوری بازيگری كه اصالً اهــل اين حرفها نيســت و قول داده وقتــی برگردد خيلیها را زخمــی كند، گرفته تا پخششدنهمين­درخواستازد­واج.تقريباًمیتوانگفتت­مامنيازهای­مانراهمين جامیتوانيم­برطرفكنيم.

طبــق عکسهــای موجــود، صبحانــه و ناهــار و شــاممان كــه همــان جاســت و بــه «الكچری»ترين شکل ممکن برگزار میشود. سر كار رفتنمان هم كه از لحظه خروج از خانه تا داخل محل كار شدن و دستفروشهای مترو و ترافيک و حتی موسيقی فاخری كــه تــوی بزرگراه گــوش میدهيم هم كه به طــور زنده بــرای دنبالكنندگ­انمان پخش میشــود. درس خوانــدن و كار كــردن و تفريح و ازدواج و طــالق و همه هزينه كردنها و الک زدن و بچه دار شــدن و جشــن از پوشــک گرفتنش و نخســتين قينگی كه میكند و قربان صدقه رفتنهایمان هم كه همان جا ثبت میشود. مسئوالن و وزيران و وكيالن و مديران هم كه آنجا حضور پرشور دارند و از سخنرانیها و توصيهها و تهديدها و هوايی زدنها برای ديگران و نامه پاراف كردنها برای خودشان هم عکس و سند میگذارند. از كل امور زندگانی شهروندان فقط انتخابات مانده كه به تازگی با اين امکان نظرسنجی و رأیگيری كه به اين برنامه اضافه شده است، آن هم مرتفع خواهد شد.

مراجــع ذيصــالح عکــس كانديداهــ­ای تأييــد شــده را در استوریشــا­ن بگذارند و درخواســت كنند «فالوئرها» به يک گزينه رأی بدهند. همه چيز هم آنالين و مســتند ثبت میشــود. نهايتش اگر كســی فالوئــر «فيک» خريده بــود يا «روبــات» رأیگيری استخدام كرده بود يا گزينه شخص اشتباه را زده بود، میتوان رأیهايش را حذف كرد. اين طوری همان لحظه پايان رأیگيری نتايج هم مشــخص میشــود و الزم نيســت كســی تا نصف شب توی صف بايستد و خودكارش تمام شــود و برگه تعرفه رأی كم بيايد و تا ماهها بعد غر بزند!

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran