Iran Newspaper

کنار غیب ایستادهام

- سیدجوادمیر­هاشمی مستندساز و پژوهشگر

روایت اول: نام «ســــید جــــواد» با مهر گره خورده اســــت بیست و دوم مهر ماه 1318 «عذرا جوادی و سید اشرف» نام فرزندشان را «سید جواد» برگزیدند. جواد مجابی به تاریخ نهم مهر ماه با «آســــیه جــــوادی» ازدواج میکند و حاصل ازدواج دختر دایی و پســــر عمــــه، دو فرزند به نام حسین و پوپک و چند ده کتاب، جستار، مقاله، نقاشی ...و اســــت. این سطر «شبیه یک شرح حال» است، نوشتن از جوادمجابیب­ههرمناسبت-بهبهانهزاد­روزشیاسالگ­رد ازدواج ...و - آسان سخت است!!! آسان از آن جهت که چند سالی است این زوج فرهنگی را میشناسم و سختتر از آنجهتکهاین­همهفعالیتر­انمیتواندر­چندسطرویاد­داشتخالصهک­رد.وقتی از او پرسیده میشــــود «اگر بخواهید موقعیت خود را بهعنوان یک نویسنده توصیف کنید...» پاسخ میشنوید: « در یک عبارت خواهم گفت: من کنار غیب ایستادهام. این غیبتعابیرو­ظرفیتهایگو­ناگونوگاهم­تضادیدارد.»یاوقتیآسیه­جوادیبهیاد­گار برایم مینویسد «از در تنگ داخل شوید، زیرا فراخ است آن در و عریض است آن راه که به هالکت منتهی میشود و داخلشوندگا­ن به آن بسیارند. اما تنگ است آن در و سخت است آن راه که به حیات منتهی میشود و یابندگان آن کماند.» (متی باب 7، آیات 13 تا )14 میتوان نتیجه گرفت نمیتوان این زوج یا هر یک را به تنهایی در یک یادداشــــ­ت کوتاه و وجیزه شناخت. پیشــــنها­د میدهم برای شناخت دقیقتر ایشان و آشناییباآر­اواندیشهها­یفرزندمهر؛فیلم«پسرکچشمآبی»حسنلطفیراب­بینید.

روایتدوم:برای شناختن بیشتر یک نویسنده، اول میبایست به آثارش مراجعه کرد و ســــپس گفتوگوهایش را شــــنید و خواند؛ برشــــی از گفتوگویی درازآهنگم با «ناســــتین و جواد مجابی» ما را بیشتر با روحیات این خانواده فرهنگی آشنا میکند. در خاطر جمعیمان زوج هنرمند و نویســــند­ه زیادی هســــت که با یکدیگر تعارض داشتند و این باور که چرا زوج هنرمندان با هم سلوکشان نمیشوند و به یاد حکایت استاد سخن سعدی میافتیم: 10« درویش در گلیمی بخسبند و دو پادشاه در اقلیمی نگنجند.»پارهایازگف­توگوتقدیمخ­وانندگانرو­زنامهوزینا­یران.

جوادمجابی: هر هنرمندی دلش میخواهد یکه باشــــد و زیر نورافکن قرار بگیرد و مردم او را ببینند. این خاصیت آرتیست است. شاید این جاهطلبی است که او را از توده جدا میکند و باال میآورد و به آن مشقت عظیم سراسر عمرش میکشاند؛ اما در عین حال، این هوشیاری با او هست که وی تنها آدم حاضر نیست؛ بلکه آدمهای دیگری هم وجود دارند.

جوادی: هیچ فرقی بین کارمن و کار ایشان وجود ندارد. من به نشانهها آشنا هستم، وقتی که ایشــــان چیزی را میگوید همه را یادداشت میکنم، ما بعد از چهل و خردهای سالزندگیبه­ایننتیجهرس­یدیمکهمیتو­انیمباهمکا­رکنیموکارک­ردنباهم،کمکمان میکند.نهاینکهبگو­ییمحاالاین­بهتومربوطا­ست،اینبهمنمرب­وطنیست.

مجابی: همکاری به معنای یک جور فکر کردن نیســــت. افــــراد میتوانند دارای عقاید متفاوت باشــــند. همانگونه که ما در بســــیاری از موارد اختالف سلیقه داریم و دیدگاههایم­انباهممتفا­وتاست.گاهیرویارو­یهمهستیم. جوادی: دقیقاًهمینباعثرش­دشدهاست. مجابی: افراد میتوانند عقاید خودشان را داشته باشند، همان طور که بین سارتر و دوبووار تفاوتهای رفتاری یا اندیشــــگ­ی وجود داشت اما یک عمر در کنار همدیگر ماندند،حتیباآدممخ­الفیمثلکام­وتوانستندم­حترمانهکنا­ربیایند.

جوادی: وقتی اعضای خانواده به فرهنگ وابســــته­اند و زندگی خود را بر اســــاس آن پایهگذاری میکنند، راحتتر زندگی میکننــــد. در این خانه حرف اول را فرهنگ میزند. وقتی دو نفر زیر یک ســــقف زندگی میکنند، هر لحظه باید خود را ملتزم به حقوق انسانی بدانند چیزی که پایه خانواده فرهنگی را محکم میکند، این است که افراد آن با تمام توان این را جذب کرده باشند که فرهنگ مهمترین مسأله آنهاست.

با خوانش همین چند سطر کوتاه میتوان به محیط گرم خانواده فرهنگی مجابی پــــی برد و اصالً میبایســــ­ت جداگانه فصلی با عنوان «خانواده فرهنگــــی» باز کرد تا موجب شناخت بهتر و بیشتر مردم از آداب و رفتار ستارههای واقعی )Celebrity( پی برد وگرنه قضاوت مردم از زندگی ستارههای حلبی خوشایند جامعه نیست.

انجامه: وقتی دســــت به قلم باشــــید و دغدغه فرهنگ و هنر در وجودتان ریشــــه دوانیده باشد. زمانی که شانه به شانه و مانند کوه پشت همسرت باشی و بدانی سایه هیچیکازشما­بردیگریسنگ­ینینمیکند؛آنگاهخانوا­دهفرهنگیمع­ناپیدامیکن­دو زندگیآرامو­موفقیخواهی­دداشت.قطعاًدرپریشانین­میتوانقلمب­هدستگرفت و نوشت یا فیلم ساخت. این یادداشت بهانهای است تا از تمام یک یک همسران اهل قلم که آرامش را در خانواده مهیا کردند تا آقا یا خانم نویسنده بنویسد؛ تشکر کنم.

*عنوانیاددا­شتوامدارکت­ابیاستازجو­ادمجابی

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran