Iran Newspaper

امریکا و رژیم صهیونیستی از «یونسکو» خارج شدند

واکنش انفعالی «واشنگتن» و «تل آویو» به افزایش انتقادها و فشارهای جهانی

-

گــروه جهان/ حــدود ۹ مــاه اســت که ادبیــات حاکــم بــر کاخ ســفید ادبیــات تهدید، ارعاب، دشمنی با جهان، نقض اکثرتوافقه­ایمعتبربین­المللی،خروج از سازمانهای جهانی، انزواطلبی و خود برتربینــی شــده اســت و در ســایه چنین ادبیاتی، هیدر نویرت، ســخنگوی وزارت خارجــه امریــکا روز پنجشــنبه خــروج کشورش از سازمان بینالمللی یونسکو، ســازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد را به بهانه «ضداســرائی­لی» بودن این سازمان اعام کرد. بنیامین نتانیاهو، نخســتوزیر رژیم صهیونیســت­ی نیز که از ایــن اتفــاق بســیار خرســند شــده بود، پنجشنبه شب به وزارت امورخارجه این رژیم دستور داد، مقدمات خروج تل آویو از یونسکو را فراهم کند.

به گــزارش «ایران» به نقل از ســایت خبــری، تحلیلــی اســلیت، ســخنگوی وزارت خارجــه امریــکا همچنیــن گفت، ســاختار یونســکو «نیــاز بــه اصاحــات بنیادیــن» دارد. ادعایــی کــه دونالــد ترامپ، رئیس جمهوری ناسیونالیس­ت و افراطگرای امریکا درباره ســازمان ملل متحد و سازمان پیمان آتانتیک شمالی (ناتو) نیز مطرح میکند و درصدد ایجاد تغییرات در این ســازمانها به نفع خود است. رئیس جمهوری امریکا همچنین برخــی توافقهای بینالمللــ­ی معتبر از جمله توافــق آب و هوایی پاریس، نفتا و برجام را به رسمیت نمیشناسد و مدام تهدیــد میکند که از ایــن توافقها خارج خواهــد شــد. اقدامهایــ­ی کــه بیتردیــد میتواند به انزوای امریکا بینجامد.

ایــن مســأله کــه امریــکا یکــی از قدیمیترین و اصلیترین متحدان رژیم صهیونیســت­ی اســت و بــرای بقــای ایــن رژیم از هیچ کوششــی فروگذار نمیکند، مســألهای اثبات شده و آشــکار است اما از زمانی که ترامپ وارد کاخ ســفید شده اســت، ایــن حمایت بویــژه در ســازمان ملل متحد بسیار جدیتر و آشکارتر شده اســت. به طوری که در مــاه فوریه پس از آنکه نیکی هیلی بهعنوان نماینده دائم امریکا در ســازمان ملل انتخاب شــد، در نخســتین ســخنرانی خــود گفــت: «من اینجا هســتم تا بر حمایت جدی ایاالت متحده از اســرائیل تأکید کنم. من اینجا هســتم تــا تأکید کنــم که ایــاالت متحده قصد دارد مقابل عملکرد ضد اسرائیلی سازمانمللم­تحدبایستد.»نیکیهیلی تاکنونباره­ابیانیههای­یدرمحکومکر­دن قطعنامههای «ضداســرائی­لی» یونسکو صادر کرده است.

رژیــم صهیونیســت­ی و در رأس آن نتانیاهــو کــه در دوران بــاراک اوبامــا، رئیس جمهوری سابق امریکا از کمترین حمایتهــا برخــوردار بود به طــوری که اوبامــا در ماههــای آخــر حضــورش در کاخ ســفید در اقدامی بیســابقه حاضر بــه وتوی یــک قطعنامه ضد اســرائیلی در شــورای امنیــت ســازمان ملل نشــد، از حضــور ترامــپ در کاخ ســفید بســیار خرســند اســت. بــه گــزارش خبرگــزاری آناتولی ترکیه، «دانی دانون»، سفیر رژیم صهیونیســت­ی در سازمان ملل پنجشنبه شــب در واکنــش بــه خــروج امریــکا از ســازمان یونســکو با اشــاره بــه اینکه این تصمیم یک نقطه عطف در این سازمان است،مدعیشد:قطعنامههای­سخیف و شــرم آور این ســازمان علیه اســرائیل، در نهایــت پیامدهایــ­ی [برایــش] در بــر داشــت. وی ادعا کرد: یونســکو به میدان نبردی برای اسرائیل تبدیل شده است و این ســازمان نقش واقعی و هدفی را که به خاطر آن تشــکیل شده بود، فراموش کــرده اســت. وی با بیان ایــن مطلب که «روابط کنونی ما با واشــنگتن بیش از هر زمان دیگری مســتحکم اســت»، گفت: امریکا در کنار اســرائیل است و واشنگتن رهبرواقعیت­غییردرسازم­انمللمتحد به شمار میرود.

خــروج امریــکا از یونســکو اگرچــه باعــث خوشــحالی رژیــم صهیونیســت­ی شــد امــا هــم در امریــکا و هم در ســطح بینالمللی واکنشهای منفی بســیاری به همراه داشــت. به گــزارش خبرگزاری فرانســه، ایرینا بوکووا، مدیر کل یونســکو با صدور بیانیــهای از خروج امریکا از این ســازمان عمیقاً ابراز تأســف کــرد و آن را یک ضایعه برای اصل چند جانبهگرایی دانســت. وی خاطرنشــان کرد: «جهانی بــودن اصــل و اســاس رســالت یونســکو برای ســاختن صلح و امنیت بینالملل و مقابله با کینه توزی و خشــونت است و این کار را با دفاع از حقوق بشــر و کرامت انسان به انجام میرساند. ریچارد هاس، رئیس شــورای روابط خارجی امریکا نیز در واکنش بــه این اقدام، ضمن انتقاد از کاخ ســفید، سیاســت خارجــی ترامپ را بر مبنای «دکترین خروج» از توافقهای بینالمللی دانست. او در پیامی توئیتری نوشــت: تصمیم ترامپ برای خــروج از یونسکو نشان داد که او موضوع سیاست خارجــی خــود را یافتــه اســت خــروج از توافق پاریس، یونسکو، نفتا و برجام.

نانســی پلوســی، رهبر دموکراتهای مجلــس نماینــدگا­ن امریــکا نیــز بــا انتشــار یک توئیــت اعام کرد، سیاســت رئیسجمهوری­امریکادرام­وربینالملل­ی خــروج از دنیــا اســت. پلوســی در توئیتر نوشت: به نظر میرسد راهبرد سیاست خارجی ترامپ، بایست دنیا، میخواهم پیاده شــوم، اســت! وی به خروج ترامپ از توافــق آب و هوایــی پاریــس و توافــق هســتهای با ایران اشــاره کــرد. به گزارش ریانووستی،دیمیتریپسک­وف،سخنگوی ریاســت جمهــوری روســیه نیز بــا اظهار تأسف نسبت به خروج امریکا از یونسکو گفــت: این خبــر غم انگیــز اســت. ماریا زاخــارووا، ســخنگوی وزارت امور خارجه روســیه نیــز گفــت: ایــن اقــدام موجــب پشــیمانی اســت و اوضاع این سازمان را تشدید خواهد کرد.

بــن رودرز، مشــاور سیاســت خارجی اوبامــا نیــز در پیامی توئیتری نوشــت: با خــروج ترامــپ از توافق پاریــس، تی پی پی، یونســکو و تهدیدهایــ­ش به خروج از کوروس، نفتا و برجام؛ چرا باید کشــوری به امریکا اعتماد کند و با امریکا توافقنامه امضاکند.

برخــی از نماینــدگا­ن و ســناتورها­ی امریکایــی تندرو و تحت نفــوذ البیهای اسرائیل اما از این اقدام ترامپ استقبال کردنــد کــه از جمله آنهــا تد کــروز، ماکو روبیــو و پل رایــان بودند که بــا پیامهایی در صفحــه توئیتر خود از خروج امریکا از یونسکوحمای­تکردند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran