Iran Newspaper

برپایی همزمان 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه

برنامههای متنوع «هفته کتاب» اعالم شد

- مریم شهبازی

برگزاری ویژه برنامههای بیست و پنجمین دوره هفتــه ملــی کتــاب در حالی تا چنــدی دیگر آغاز میشــود که امســال بهطور نمادین شــاهد پرواز یــک فروند هواپیما از اســتان بوشــهر به ســمت تهران خواهیــم بود، هواپیمایی کــه به کتابخانه تجهیــز شــده تــا از ایــن طریــق شــاهد گســترش کتابخانههـ­ـای اینچنینــی در ســایر ســازمانها­ی هواپیمایــ­ی و همچنیــن ســازمانها و ارگانهای دولتی و خصوصی در دیگر بخشها هم باشیم.

داریــوش رضوانــی کــه در بیســت و پنجمین دوره هفتــه کتــاب بهعنــوان دبیــر شــورای سیاســتگذا­ری حضــور دارد دربــاره تفاوتهایی که ویژه برنامههای آبان ماه امســال با سالهای گذشــته دارد بــه «ایران، گفت:«ســاختار اجرایی ســتاد هفته کتــاب امســال متفــاوت از دورههای قبل است، در برخی دورههای گذشته تنها شاهد تشکیل ستاد این هفته و حضور نمایندگان بیش از06 نهاد، تشــکل و ســازمان بودیم که به نوعی در برگــزاری برنامههــا­ی ایــن هفته بــا معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد همکاری داشتند.»

آن طــور کــه رضوانــی تأکیــد کــرد در برخــی دورههــا روال کار بــه این صورت بوده که شــورای سیاســتگذا­ری محور برنامهها را مشــخص کرده و پیشــنهاده­ایی بــرای چگونگــی برگــزاری آنهــا مطرح میکرده است.

مشاور فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزیر ارشــاد در ادامــه تصریــح کرد:«ایــن در حالــی است که در دوره فعلی همزمان از ظرفیت هر دو شــیوه بهره گرفته ایم، بــرای برگزاری هفته کتــاب ایــن دوره نماینــدگا­ن اغلــب ســازمان و تشــکلهای مربــوط در جلســات شــورای سیاستگذاری حضور دارند.»

نمایندگان اتحادیه ناشران(آشنا)، اتحادیه ناشــران و کتابفروشــ­ان تهــران، دانشــگاه آزاد اســامی، صدا و سیما، سازمان زیباسازی شهر تهــران و گروههــای مروج کتابخوانــ­ی از جمله حاضران در جلســات سیاســتگذا­ری بیســت و پنجمیــن دوره هفته کتاب هســتند کــه از 20 تا 26 آبان ماه به طور همزمان در سراســر کشــور برگزار میشود.

مراســم افتتاحیــه ایــن دوره هفتــه کتــاب امسال از استان بوشهر بهعنوان پایتخت کتاب کشور شروع میشــود، از محورهای مهم مورد توجــه در برگزاری ویــژه برنامههــا­ی این دوره میتــوان به برگــزاری هر چه پررنگتــر برنامه کتابگــردی کتــاب و توســعه آن در ســازمانها و وزارتخانهه­ــا و تشــکلها اشــاره کــرد. البتــه کتابگــردی پنجشــنبه امســال دو روز زودتــر از آغــاز هفته کتــاب (هجدهم آبان مــاه) خواهد بود تا به نوعی استقبالی برای دعوت مردم به کتابخوانی در هفته کتاب باشد.

یکــی از گفتههــای ســیدعباس صالحی، وزیر فرهنــگ و ارشــاد اســامی در بــدو انتخــاب وی بهعنــوان وزیر فعلی ارشــاد تأکید بــر این بود که ایــران تنهــا تهران نیســت! ایــن شــعار در هفته کتــاب این دوره هم جایگاه ویژهای دارد تا از این طریق به غیر از تهران در دیگر استانها و شهرها نیز شاهد برپایی برنامههای این هفته باشیم.

بــه گفته رضوانی در همیــن رابطه مکاتبهای میــان دو وزیــر فرهنــگ و ارشــاد اســامی و وزیر کشــور انجام شــده تــا با همــکاری اســتاندار­یها و مدیرکلهــا­ی ارشــاد هر اســتان مــردم حضور هــر چــه پررنــگ تــری در برنامههای دعــوت به کتابخوانی این هفته داشته باشند.

از مراکز نظامی و انتظامی هم برای مشارکت در برنامههای این دوره دعوت شــده که از ســوی آنــان هم همــکاری خوبی صورت گرفته اســت. امســال برای نخســتین مرتبه هواپیمایی مجهز بــه کتابخانه به طور نمادین از بوشــهر، پایتخت فعلــی کتــاب بــه ســمت تهــران بــه پــرواز در میآید تــا در دورههــای آینده شــاهد دایر کردن کتابخانهها­ی هرچند کوچک در سایر سازمانها و حتی وسایل نقلیه هم باشیم.

دبیــر شــورای سیاســتگذا­ری هفتــه کتــاب بــا اشــاره بــه در نظــر گرفتــن ویتریــن شــهری بــرای اطاعرســان­ی از آغــاز ایــن برنامــه و همچنیــن دعــوت هــر چــه بیشــتر مــردم بــه کتابخوانــ­ی گفت:«قــرار شــده بــا همــکاری ســازمان زیباســازی شــهری ویترینــی بــا ایــن موضــوع کــه کتــاب بخوانیــم و چــه موضوعی بــرای مطالعه مد نظرمان باشــد برپا شــود. با همکاریهــا­ی صــورت گرفته با شــهرداری در میدانهــای اصلــی اســتان تهــران شــاهد دایر شــدن ویترینهایـ­ـی از کتابهای مطرح شــده بهواسطه جایزههای کتاب خواهیم بود.»

البتــه همان طور کــه رضوانی هم تأکید کرد بــا توجه بــه همــکاری اســتاندار­یها، اداره کل ارشــاد اســتانها و همچنیــن شــهرداری دیگــر اســتانهای کشــور انتظــار مــیرود که آنــان نیز دســت به برپایی ویترینهایی مشــابه در ســایر نقاط بزنند. تاش شــده تا همچــون دورههای قبــل از اهالــی کتــاب نیــز بــرای نشســتها و میزگردهایی که در این هفته شاهد برپایی آنها خواهیــم بــود بــدون در نظر گرفتــن گزینش یا خط کشی خاصی دعوت شود. از همین رو باید منتظــر ماند و دید که مســئوالن ســتاد اجرایی ایــن هفتــه تا چه انــدازه موفق بــه دعوت همه طیفها و جناحهای فکری خواهند شد.

یکــی دیگر از مواردی که رضوانی به وقوع آن در هفتــه مذکور اشــاره کــرد برپایــی همزمان05 هزار نمایشــگاه کتاب در 50 هزار مدرســه است، ایــن نمایشــگاه­ها بــا همــکاری وزارت فرهنــگ و ارشــاد اســامی و همچنیــن وزارت آمــوزش و پرورش برگزار میشوند.

وی بــا اشــاره بــه یکــی دیگــر از برنامههایـ­ـی کــه در این هفته شــاهد اجــرای آن خواهیم بود، ادامه داد:«برای نخســتین بار در هر ســه مقطع تحصیلی شاهد معرفی حدود 500 عنوان کتاب برگزیــده حــوزه کــودک و نوجــوان در مــدارس سراســر کشــور خواهیم بود. عاوه بــر این تاش میکنیم تا پست شغلی کتابدار که طی سالهای قبل از مدارس حذف شده بود دوباره احیا شود.

گفتنــی اســت کــه بیســت و پنجمیــن دوره از هفتــه کتاب امســال از 20 تا 26 آبــان ماه به طور همزمان در سراســر کشور با همکاری بیش از 60 نهاد، سازمان و تشکل برگزار میشود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran