Iran Newspaper

«تیغرو» جدید از سایر مدعیان سبقت گرفت

در شروع یك اکتبر نه چندان پرفروش

- وصال روحانی فیلم «بلید رانر» فیلم «كوه ما بین ما»

در نخستین هفته از ماه اکتبر رکوردهاي درخشان اقتصــادي ماه ســپتامبر در ســینماهاي امریکاي شمالي تکرار نشد و «بلیدرانر »204۹ که قسمت دوم «بلیــد رانــر» فیلــم افســانهاي و علمــيتخیل­ــي ســال 2۸۹۱ ریدلــي اســکات به حســاب ميآید، بهرغم باالنشیني قابل پیشبینياش در جدول پرفروشها از رقمي که برایش پیشبیني ميشــد (حدود 50 میلیــون دالر) دور افتــاد و از 5/۱۳ میلیون دالر در گیشهها فراتر نرفت.

5۳ ســال پس از غوغــاي «بلید رانــر» اووي ژینال که هریسون فورد را به ستارهاي دیرپاتر در هالیــوود و روتگر هائر را هم به پاي تقریباً ثابت فیلمهاي ســاینس فیکشــن تبدیل کــرد، حتي اکران شــدن در 405۸ ســالن در سطح امریکا و کانادا ســبب نشــد قســمت دوم این فیلم آغاز فــروش باشــکوهي را داشــته باشــد که بــرادران وارنر یعني کمپاني تهیهکننده این فیلم رؤیاي آن را در ســر پرورانــده بود. هزینــه 05۱ میلیون دالري تولیــد این فیلم نیز مســألهاي اســت که باعث ميشــود «بلید رانــر »204۹ براي جبران سریع مخارجش به بازارهاي غیرامریکای­ي هم چشــم داشــته باشــد. در این زمینــه البته «بلید رانــر» جدیــد آمــار امیدوارکنن­ــدهاي را در هفته نخســت اکرانش در سطح ۳6 کشور متعلق به اروپاي غربي، آســیاي شرقي، امریکاي جنوبي، شــمال آفریقا و اقیانوســی­ه به ثبت رســاند و در ایــن مناطق نیز 50/2 میلیون دالر کاســبي کرد. ســرآمد کشــورهاي غیرامریکای­ــي در برخــورد مثبــت بــا «بلیــد رانــر» جدیــد بریتانیا بــود که در هفتــه نخســت درآمــدي ۸ میلیــون دالري را بــراي آن موجــب شــد و پــس از آن بایــد بــه روســیه با گیشــهاي ۹/4 میلیون دالري و فرانسه بــا درآمدآفرین­ي 6/۳ میلیون دالرياش اشــاره کــرد. ایــن در حالي اســت که نمایــش بلید رانر («تیــغ رو» یا «دونــده بر تیغ») در کره جنوبي از امــروز (پنجشــنبه 20 مهر) و در ژاپــن و چین به ترتیب از ۷ و ۱۱ آبان آغاز ميشود. ■ نمایشهاي متضاد دو تازهوارد دیگر

ایــن هفته دو فیلم جدید دیگر نیز در ســطح امریــکاي شــمالي و ســایر قارههــا بــه نمایــش درآمدند و یکي از آنها «کوه ما بین ما» محصول کمپاني فاکس اســت کــه در امریکا و کانــادا ۱/0۱ میلیــون دالر به دســت آورد و رتبه دوم را بعد از «تیغ رو »2 کسب کرد. این فیلم که کیت وینسلت و ادریــس البا نقشهــاي اول آن را ایفا کردهاند، در ۱۱ کشور دیگر بیشــتر از 6/۳ میلیون دالر را به حساب ســازندگان­ش واریز نکرد اما چون پخش وســیعتر آن از هفتــه آینــده آغاز و به کشــورهاي پرشمار دیگري بســط ميیابد، هرگونه برآوردي دربــاره ایــن فیلــم کــه قیمــت ســاخت آن 5۳ میلیــون دالر بوده در حال حاضر ســخت نشــان ميدهــد. آن چه قطعي مينماید این اســت که از بینندگان هفته نخســت این فیلــم ۳4 درصد مــرد و ۸5 درصــد زن بودهانــد و از کل بینندگان ۱۸ درصد بیش از 25 ســال سن داشتهاند. دیگر فیلــم تازه اکران شــده این هفته «اســب کوچك من» ساخته اســتودیوه­اي الیونز گیت و هاسبرو است که هر چند در جدول درآمدسازان سینماي امریکا و کانادا چهارم شد اما از مرز ۸/۸ میلیون دالر پولســازي عبور نکرد. این فیلم که بازســازي یك کار قدیمي است در ۹4 کشور و بازار و منطقه دیگر دنیا هم به نمایش درآمد ولي از رقم نازل ۸/۳ میلیــون دالر در ایــن کشــورها فراتر نرفت. ســرآمد کشــورهاي اروپایــي پخشکننــده My« ‪»Little Pony‬ آلمان بود اما این کشور نیز چیزي بیــش از 0۷6 هــزار دالر را نصیــب کمپانيهــا­ي سازنده فیلم نکرد. ■ پیامدهاي بسط تدریجي «ویکتوریا و عبدل»

فیلــم «ویکتوریــا و عبدل» که آن را شــرکت فــوکاس فیچــرز تهیــه کرده اســت، در ســومین هفتــه اکــران عمومــياش در امریکاي شــمالي بــه 2۳۷ ســالن بســط یافــت و درآمــدش را به ۱/4 میلیون دالر بالغ ساخت اما به سبب اکران بسیار محدودش در هفتههاي قبلي هنوز از مرز 6 میلیون دالر گذر نکرده است. این فیلم اینك در 2۳ کشــور دیگــر جهــان نیز بر اکران اســت و این رویداد درآمــدي ۳ میلیون دالري را در این کشورها موجب شده تا «ویکتوریا و عبدل» قبل از آغــاز اکرانــشًدر 0۳ کشــور دیگر طــي 0۱ روز پیش رو مجموعا ۱۳ میلیون دالر پولسازي کرده باشــد که البته رقمــي پایین در سلســله مراتب فیلمســازي و تبعات اقتصــادي آن در غرب به حساب ميآید. ■ محصوالت تازه فصل اسکاري

ایــن در حالــي اســت کــه محاســبات «اســکار»ي اســتودیوه­اي بزرگ هم آغاز شده و فیلمهایــي را کــه گمان دارند ســهمي از این جوایــز را بــراي خــود بــر ميگیرنــد در نوبــت اکــران از حــاال تا 0۱ دي ماه قــرار دادهاند. البته هیچیــك از ســه فیلمي که از فــردا (جمعه ۱2 مهــر) در امریــکاي شــمالي و حدود 40 کشــور دیگــر جهــان بــه نمایــش در ميآینــد، لزومــاً متاعهــاي اســکاري نیســتند و در میانشــان فیلمهاي جنایي و دلهرهآور «روز شــاد مرگ» محصول اســتودیوي یونیور ســال و «خارجي» ساخته شرکت stx مشاهده ميشوند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran