Iran Newspaper

جانمایه شعر حافظ معرفت وجودی است

-

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسامی شامگاه چهارشنبه در مراسم یادروز حافظ گفت: زبان فارسی زبان فرهنگی جهان اسام است. وی ادامه داد: حافظ شیراز طایهدار این فرهنگ است و بسیاری دیوان او را حفظ کردند و شب تیره یلدا را با آن به سپیده نشاندند.

صالحــی ادامه داد: حافظ گرچه دانشــمند اســت اما با گزارههــای ذهنی کار نــدارد بلکــه به جــان میزند و جانمایه شــعر حافــظ معرفت وجودی اســت و ادبیات را طایهدار تحول وجودی میداند. وزیر فرهنگ و ارشــاد اســامی تأکید کــرد: حافظ معلم زندگی اســت و در زندگی ما جــادارد و درسنامه زندگی ما را تعلیم داده و او زیســت انســانی را با ویژگی خاص به ما تعلیم داد؛ وارســتگی از دروغ و ریا، زیست، نکته گویی و نکتهسنجی زندگی رندانه.

او همچنیــن در نشســتی بــا انجمنهــای فرهنگــی هنری اســتان فــارس در شــیراز گفت: ایدهها و دیدگاههای مطرح شــده در این نشســت جمعبندی و در کارگروهی بررســی میشود تا پس از مطالعات مورد نیاز، راهکارهایی برای حل مشــکات انجمنهــا تدوین و بــا طی فرآینــد قانونی برای تصویــب به مجلس شورای اسامی تقدیم شود.

وی با اشاره به برگزاری نشستهای علمی ویژه یادروز حافظ در شیراز گفت: این همایش با یک نگاه موضوع نگرانه با جمعآوری یکســاله پژوهشها درباره این شاعر بزرگ، گنجینهای ماندگار را با خود به همراه دارد و امیدواریم بتوانیم چراغ حافظ را که چراغ ایران است همیشه روشن نگه داریم.

ســید عباس صالحــی همچنیــن در بازدید از رونــد اجرایی ایــن طرح گفت: تاش خواهیم کرد اعتبار این پروژه افزایش پیدا کند و زودتر اختصاص یابد. ■ اعطای نشان درجه یک علمی حافظ شناسی به سعید حمیدیان

در آییــن بزرگداشــت حافــظ در جــوار آرامــگاه ایــن شــاعر غزلســرا، نشــان درجهیک علمی حافظ شناســی از ســوی ســیدعباس صالحی (وزیــر فرهنگ و ارشاد اسامی) به سعید حمیدیان (استاد دانشگاه عامه طباطبایی) اهدا شد. ■ فلسفه و حکمت اسالمی از مزیتهای ارتباطی با جهان غرب و شرق است

ســیدعباس صالحی همچنیــن در نخســتین اجاس مدیــران مجمع عالی حکمت اســامی که روز جمعه در مشــهد برگزار شــد، افزود: اکنــون ما در خطر شبیخون و انکار هویتی قرار داریم و فلسفه و حکمت اسامی برای بقای هویت ایرانی اسامی میتواند کمک رسان باشد. وی با بیان اینکه گفتوگوی فرهنگی، حقــوق فرهنگی و هویت فرهنگی شــعار مهم وزارت فرهنگ و ارشــاد اســامی اســت، اظهــار کــرد: فلســفه و حکمت اســامی که بــا تمامی عرصههــای حوزه فرهنگ در ارتباط اســت؛ نقش مهمی در این راســتا دارد. وزیر فرهنگ و ارشــاد اســامی در ادامه تأکید کرد: امروز حوزه اخاق، حقوق و آســیبهای اجتماعی هم باید مورد توجه جدی فلسفه و حکمت اسامی قرار گیرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran