Iran Newspaper

نعل وارونه ترامپ

- غالمعلی دهقان عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه

نطــق ترامپ درباره برجام دربرگیرنــ­ده نکاتی بود که به برخیها اشاره میشود.

1-سخنان ترامپ یادآورنعل وارونه زدن راهزنانی بود که برای اغفال تعقیبکنندگ­ان خود نعل اســبان خود را وارونه میکردنــد تا راه را بــر دیگران گم کنند. ترامپ با برشــمردن مواردی غیرمستند از عملکرد جمهوری اسالمی سخن گفت ولی ازکودتــای 82مرداد و نقش آفرینی امریکاییها ســخنی نگفــت. از حمایتشــان از رژیــم پهلــوی دوم و ســاقط کــردن هواپیمای ایرانی در تیرماه۷۶31­هم براحتی گذشــت. تأکید برگذشته و بیمهری از آینده نشان داد درجازدگی درتاریخ را بر بهبود رابطه ترجیح داده است و بهدنبال فریزکردن بهبود رابطــه اســت. نوعی واپســگرای­ی که حتی به نفــع امریکاییها در درازمدت هم نیســت. ممکن است درکوتاه مدت تاکتیک ترامپ سبب دوشیدن برخی کشورهای عربی بشود اما قطعاً از بعد استراتژیک حضور ایران مقتدر باعث ثبات منطقه هم است.

-2 آنــان کــه اهــل ادبیات هســتند قطعاً با رمان دون کیشــوت اثر ســروانتس آشــنا هســتند. شــخصیت ترامــپ بیشــباهت با دون کیشــوت نیســت. شــوالیه ســروانتس واقعیتها را نمیدید و در عالم خیال ســیر و ســفر میکرد. شــخصیت شــوالیه که ذاتاً کمدی اســت اما میخواهد جدی نشــان دهد خود کمدی درســت میکند. ترامپ هم همین گونه است. برای همین است که حتی اطرافیانش او را جدی نمیگیرند.

-3 درشــرایط فعلــی و با وجود رئیــس جمهوری که همگان از عــدم تعادل وی در رأس حاکمیت امریکا سخن میگویند وظیفه دولتمردان بسیارخطیرا­ست. دولتمردان میبایســت بــا آرامش و متانــت در دام ترامپ نیفتاده و با صبــر و حوصله عمل کنند. هماکنون جبههای از عقالی جهان عمالً در برابر ترامپ صف آرایی کردهاند. باید قدر این فرصت را دانســت. تهدید ترامپ میتواند فرصتی برای نزدیک شــدن به عقالی دنیا گردد، اگرما درست عمل کنیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran