Iran Newspaper

اختالف بر سر جمعآوری کودکان کار در پایتخت ادامه دارد

فرمانداریم­وافق،بهزیستیمخا­لف

-

هفتــه گذشــته بحــث دســتگیری کــودکان کار و خیابان و شــیوه برخورد با این کودکان باعث شد تــا تعــدادی از مســئوالن، نماینــدگا­ن نهادهای غیــر دولتــی NGO( ها) و رســانهها و شــبکههای مجــازی، اعتــراض خود را نســبت به ایــن نحوه برخــورد علنــی کنند. تــا جایی که مدیــرکل دفتر امور آســیبهای اجتماعی وزارت تعــاون، کار و رفــاه اجتماعی بهدنبــال بازتاب ایــن برخوردها در جامعــه، خبــر داد که کــودکان کار و خیابان از شــمول مصوبه جمعآوری فوریتهای خدمات اجتماعی تهران خارج میشــوند. روزبه کردونی در گفتوگــو با «ایــران» میگویــد: در مواجهه با کــودکان کار و خیابان باید رویکرد عائله محوری مبنای تمام سیاستها باشد، چرا که نگاه تهدید محــور به کــودکان کار و خیابان رویکرد مناســبی بــرای حمایت اجتماعی از کودکان نیســت، این اظهــارات در حالــی بیــان میشــود کــه فرماندار تهران و مدیرعامل ســازمان خدمات اجتماعی شــهرداری تهــران و عضــو کمیســیون اجتماعی مجلس واکنش متفاوتی دارند. معاون استاندار و فرماندار تهران دراین باره میگوید: متأســفانه اخیــراً افــرادی غیرمســئول درمصاحبهها­یــی درخصوص توقف قانون ســاماندهی متکدیان درســنین مختلــف صحبــت کردهاند کــه خالف قانــون اســت.بنابراین ادعــای توقــف جــذب، پذیرش و ساماندهی کذب و بیاساس است.

«عیسی فرهادی» با یادآوری اینکه این طرح براساس قانون شورای اجتماعی کشور به مرحله اجــرا درآمــده اســت، تصریــح کرد: جمــعآوری متکدیان در سنین مختلف از سطح شهر تهران ادامــه دارد واین امر متوقف نشــده اســت. حتی براساس دســتورالع­مل شورای اجتماعی کشور، قــرارگاه فوریتهــای اجتماعــی شــهر تهــران با محوریت فرمانداری تهران موظف است که این طــرح را تا برطرف شــدن این آســیب اجتماعی بــه نحو مطلــوب ومقتضی دنبال کنــد. فرهادی ابــراز امیــدواری کردکه با ادامه همــکاری مردم، جمــعآوری متکدیان براســاس مصوبه شــورای اجتماعی کشور به سرمنزل مقصود برسد. ■ 0۹ درصــد کــودکان کار مــورد آزار جنســی قرار میگیرند

مدیرعامــل ســازمان خدمــات اجتماعــی شــهرداری تهــران در واکنش به انتقــادات وارده بــه طــرح جمــعآوری کــودکان کار و خیابــان نیز میگویــد: نباید احساســی در ایــن مورد صحبت و عمــل کنیــم، چــرا کــه 0۹ درصــد این کــودکان مورد آزار جنســی قــرار میگیرند. رضــا قدیمی، مدیرعامــل ســازمان خدمــات اجتماعــی شــهرداری تهــران، درباره نقش این ســازمان در طــرح جمعآوری کودکان کار و متکدی میگوید: بر اساس مصوبه شورای عالی اجتماعی کشور که به امضای وزیر کشور نیز رسیده است، شهرداری امکانات الزم را برای جذب، نگهداری و اســکان آنها در اختیار سازمان بهزیستی بهعنوان متولی قــرار میدهــد.در همیــن راســتا ســازمان تعداد زیــادی مــددکار اجتماعــی بــا حداقــل مــدرک کارشناسی مددکاری در اختیار سازمان بهزیستی قرار داده است. همچنین تعداد زیادی خودروی صفــر کیلومتر متناســب با وضعیت کــودکان که مددکاران اجتماعی در داخلشــان نشستهاند در اختیار سازمان قرار دادهایم.

او با تأکید بر اینکه ما کودکان کار را جمعآوری نمیکنیــم بلکه آنهــا را جذب میکنیــم، افزود: کودکان متکدی مورد آزار قرار گرفتهاند، بسیاری از آنها به زور توســط بســتگان خود که صالحیت نگهداری از آنها را ندارند ســر چهارراهها مجبور به کار میشــوند و مورد اســتثمار قــرار میگیرند. فصل ســرما در حال نزدیک شــدن اســت، نباید احساســی در ایــن مــورد صحبت و عمــل کنیم. حداقــل این کــودکان پــس از جذب به ســازمان بهزیستی میروند و سازمان، اولیا و بستگان آنها را شناســایی کرده، اخطارهــای الزم به آنها داده میشــود و اگر تکــرار کنند با سرپرســتان برخورد قضایی صورت میگیرد.

قدیمــی در پاســخ به این ســؤال کــه اکثر این کــودکان کار افغانســتا­نی هســتند و بــه علــت فقــر، خانوادهها مجبور میشــوند آنها را ســر کار بفرســتند، گفت: در خیلی از مــوارد خانواده این کــودکان حتــی داخل کشــور نیز نیســتند و آنها را ترانزیــت کــرده و بــه داخــل میفرســتند. کجای دنیا به یک خارجــی اجازه میدهند که کودکش ســر چهــارراه بایســتد و گدایــی کنــد. تکدیگری جرم اســت و نباید احساســات را با اجرای قانون مخلــوط کرد. متولــی ایــن کار در خصوص اتباع بیگانــه، اداره اتبــاع بیگانــه وزارت کشــور اســت و آنهــا بایــد پاســخ دهنــد که چــرا در طــول این ســالها هیــچ اقــدام مناســبی انجــام ندادنــد و چرا پیشــگیری نکردهاند. شــاید مرکز بهزیســتی امکانات کافی نداشــته باشد اما از گوشه خیابان آن هــم در فصــل ســرما بهتــر اســت آن هم در حالی کــه 0۹ درصد آنهــا مورد آزار جنســی قرار میگیرند. ■ جذب کودکان کار و خیابان

بــر خــالف گفتههای مســئوالن شــهرداری و فرمانداری تهران مســئوالن ســازمان بهزیســتی معتقدنــد که در خصوص کــودکان کار و خیابان مطابــق آییننامه ســاماندهی کــودکان خیابانی عمل میکنند.

مدیــر کل بهزیســتی اســتان تهــران با اشــاره بــه اینکه وزیــر رفــاه و همچنین رئیس ســازمان بهزیستی با طرحهای شــتابزده و برخوردهای ضربتــی با کــودکان مخالف هســتند تأکیــد کرد: اداره کل بهزیســتی اســتان تهــران در خصــوص مواجهه با کودکان کار و خیابان مطابق آییننامه ساماندهی کودکان خیابانی عمل میکند.

باقــری مدیــر کل بهزیســتی اســتان تهــران در ادامــه بیــان کــرد: خوشــبختان­ه در کارگــروه فرمانــدار­ی تهــران نیــز مصــوب شــده اســت ســاماندهی کــودکان کار و خیابــان برعهــده بهزیســتی و وزارت رفاه اســت و بر این اساس در شــهر تهران، بهزیســتی بــا همــکاری و همراهی ســازمانها­ی مردم نهاد ضمن پرهیز از برخورد قهــری و جمــعآوری کــودکان، در فرآینــدی بــر مبنــای مــددکاری و حمایــت اجتماعــی، پدیده کودکان کار و خیابان را ساماندهی میکنند. ■ وزارت کشور جمعآوری کودکان کار و خیابان را متوقف کند

عضــو کمیســیون اجتماعی مجلس شــورای اســالمی نیــز در ایــن بــاره با اشــاره بــه اقدامات فرمانــدار­ی تهــران در جمــعآوری کــودکان کار و خیابــان کــه با اعتــراض فعــاالن مدنــی حوزه کــودک و نمایندگان مجلس روبهرو بوده اســت، میگویــد: وزارت دادگســتری، وزارت رفــاه و ســازمان بهزیســتی با اجرای این طــرح مخالف هستند و انتقادهای جدی به آن دارند، از همین رو وزارت کشور باید این طرح را متوقف کند.

علــی ســاری (عضــو کمیســیون اجتماعــی مجلس شــورای اســالمی) با اشــاره به جلسهای که در کمیســیون اجتماعی مجلس در اینباره با حضور نمایندگان دستگاههای مختلف ازجمله وزارت رفــاه، بهزیســتی، شــهرداری، وزارت دادگســتری و نیروی انتظامی برگزار شــد، اظهار داشــت: در این جلســه مشــخص شــد که وزارت دادگســتری، وزارت رفاه و ســازمان بهزیســتی با اجــرای ایــن طرح مخالــف هســتند و انتقادهای جدی به آن دارند.

وی افــزود: نیــروی انتظامی هم در پاســخ به نماینده شــهرداری که اعالم کرد؛ اطالعات آنها نشــان میدهــد 0۹ درصــد ایــن کــودکان باندی هســتند، تأکید کرد کــه شــهرداری اطالعات این باندهــا را در اختیار نیروی انتظامــی قرار دهد تا با آنها برخورد شود.

عضــو کمیســیون اجتماعــی مجلــس اظهار داشــت: وقتی همه فعاالن مدنی و دستگاههای تخصصی منتقد این طرح هســتند، وزارت کشور چــه اصــراری بــرای اجرای ایــن طــرح در تهران دارد؟

ســاری در ادامــه گفــت: شــهرداری تهــران نباید تصور کند با جمــعآوری کودکان میتواند؛ چهــره شــهر را بهتر کنــد. اصــوالً ایــن تفکر ضد حقــوق کودک اســت. شــهرداری بهتر اســت به آســیبهای اجتماعی زیر پوست شــهر بپردازد. عضو کمیســیون اجتماعی مجلــس عنوان کرد: اگــر وزارت کشــور و فرمانداری تهــران بخواهند، همچنان بر اجرای این طرح اصرار کنند؛ ســؤال از وزیر کشــور در این خصوص در دســتور کار قرار خواهــد گرفت و شــهردار تهران هم بــرای ادای توضیحات به مجلس فراخوانده خواهد شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran