Iran Newspaper

جهانگیری: برخی تحمل دیدن شادی و موفقیت ملت را ندارند

در مراسم افتتاح 7 طرح جدید صنعت فوالد اقتصادمقاو­متیفقطبرای­دورانسختوت­حریمنیست/دولتتوانمن­دیوظرفیتمج­موعههایسپا­هرانادیدهن­میگیرد

-

روز گذشـــته دومین طرح از هفت طرح فـــوالدی کشـــور در میانـــه افتتاح شـــد. این کارخانه آهن اســـفنجی با ظرفیت 800 هزار تن در ســـال با سرمایهگذار­ی 282 میلیون یورو راهاندازی شـــده است و میتوانـــد بـــه صورت مســـتقیم برای 250 نفر و هزار نفر غیر مســـتقیم شغل ایجاد کند. توسعه صنعت فوالد یکی از اســـتراتژ­یهای دولت است لذا با تولید 55 میلیون تن فوالد که بزودی محقق میشـــود میتوان به صـــادرات 15 تنی این محصول دست یافت.با رسیدن به صادرات دیگر بازار محصوالت فوالدی کشور تحت تأثیر تکانههای بینالمللی قرارنمیگیر­دوثباتاقتص­ادیدرخیلی از بخشها رخ میدهد.

برای افتتاح کارخانه آهن اســـفنجی میانه اســـحاق جهانگیری معـــاون اول رئیس جمهوری به آذربایجان شـــرقی رفته بـــود.وی در ابتدای صحبتهایش بـــه اقتصـــاد مقاومتـــی اشـــاره کـــرد و گفت:اقتصاد مقاومتی مهمترین پروژه پیشروی کشور است. اقتصاد مقاومتی فقـــط بـــرای دوران ســـخت و تحریمها نیســـت بلکـــه مهمترین پیـــام اقتصاد مقاومتـــی این اســـت که اقتصاد کشـــور را به جایگاهی برســـانیم که هیچ تکانه و تنشـــی نتواند به آن آســـیب برساند و این راهبردی اســـت که به صورت جدی دنبال میشود. لذا ما در خیلی از صنایع باید به پیشرفت و توسعه برسیم.

وی با بیان اینکه برخی صنایع نظیر پتروشـــیم­ی، خودرو و فوالد جزو صنایع پیشـــران هســـتند و بـــا راهانـــدا­زی آنها بخشهای متعدد پایین دســـت نیز به حرکت درمیآید، افزود: کشـــور مملو از اســـتعداد­ها و ظرفیتهای فراوان برای راهاندازی صنایع پیشـــران اســـت.ایران بهتریـــن ذخایـــر ســـنگ آهـــن را دارد و نخستین کشور از نظر ذخایر گازی است و گاز در واحدهـــای تولید فوالد میتواند نقش مـــاده اولیه را ایفـــا و از این طریق آهن اسفنجی تولید شود.

وی با یادآوری توانمندی و تخصص نیروی انســـانی کشـــور گفت: ایـــران در همه رشـــتههای صنعتـــی و بخصوص فوالد بهترین و قویترین متخصصین را دارد و واحدهای تولید آهن اســـفنجی که تاکنون توســـط یک شرکت امریکایی احداث میشد و دانش فنی این صنعت متعلق به امریکا بود، امروز واحد احیای مستقیم و تولید آهن اسفنجی با اتکا به توان داخلی ساخته شـــده و دانش فنی آن نیـــز در اختیار ایران قرار دارد، ضمن آنکه 90 درصد تجهیـــزات نیز در داخل کشورتأمینم­یشود.

معـــاون اول رئیـــس جمهـــوری بـــا قدردانی از دســـت انـــدرکار­ان احداث واحـــد احیای مســـتقیم و تولیـــد آهن اســـفنجی، از تالشهـــای قـــرارگاه ســـازندگی خاتم االنبیا(ص) تشکر کرد و افزود: اینکه برخـــی میگویند دولت اقتصاد را به ســـپاه داده ســـخنی جفا و غیرمنصفانه اســـت چرا کـــه دولت به میزانی که بخواهد پروژهها و طرحها را در اختیار سپاه قرار میدهد. البته سپاه و قرارگاه ســـازندگی از توانمندی خوبی برخوردار اســـت و قـــرارگاه ســـازندگی مجموعـــها­ی متعلـــق به ملـــت ایران اســـت که قـــادر اســـت کارهـــای بزرگی انجام دهد و دولـــت نیز نمیتواند این توانمندی و ظرفیت را نادیده بگیرد.

معاون اول رئیـــس جمهوری اظهار داشـــت: دولت اطـــالع دارد کـــه مردم از بیـــکاری رنـــج میبرنـــد و وضعیـــت معیشتی آنها مناسب نیســـت. ما باید تالش کنیم که اقتصاد کشور بزرگ شود و با اشتغالزایی و افزایش درآمد مردم، زندگی شـــرافتمن­دانهای برای آنها مهیا سازیم.

جهانگیری با بیان اینکه سال گذشته رشـــد اقتصادی ایران بـــاالی 12 درصد و باالتریـــ­ن رشـــد اقتصادی در ســـطح دنیـــا بود، افزود: وقتی کـــه این آمارهای رســـمی اعالم میشـــد، عـــدهای درباره ایـــن ارقام تردید داشـــتند امـــا به تازگی صندوق بینالمللــ­ـی پول که مقر آن در امریکاســـ­ت اعالم کرد که ایران در سال 201۶ از رشـــد باالی 12 درصد برخوردار بوده است.

وی افـــزود: در ســـه ماهـــه نخســـت سالجاری نســـبت به سه ماهه نخست ســـال قبل نیز رشـــد اقتصادی باالی ۷ درصد بوده و ایجاد شـــغل در سه ماهه نخست امسال نسبت به سال قبل ۳0۷ هزار نفر بوده است. متأسفانه بعضیها میخواهند با هـــر موفقیت ملت ایران مخالفت کنند و تحمل اینکه شـــادی و موفقیتهای ملـــت ایـــران را ببینند را ندارند.

در این مراسم محمد شریعتمداری وزیر صنعـــت، معـــدن و تجـــارت هم بـــا تأکید بـــر اینکه در تالش هســـتیم تا مصرف ســـرانه فـــوالد را در کشـــور ارتقا دهیم گفت: ستاد عالی پیگیری مسائل فوالد همه طرحهای فوالدی کشور را به دقت مورد پیگیری جدی قرار میدهد تا به نتایج مطلوب و اهداف تعیین شده دســـت پیدا کنیم. وی افـــزود: در دولت یازدهم پیشرفتهای خوبی در عرصه فوالد به دست آمد که از ۳2 میلیون تن تولید فوالد خام در سال 92 به حدود 1۳ میلیون تن در پایان ســـال 95 رسیدیم. صادرات فوالد از جمله برنامههای مهم دولت دوازدهم اســـت و ایـــن در حالی اســـت که میزان صـــادرات فـــوالد در 5 ماهه اول ۶9 نســـبت به 5 ماهه اول 95 بیش از 0۴ درصد رشـــد داشـــت که این نویدی برای صنعت فوالد کشور است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran