Iran Newspaper

سخنرانی ترامپ بر صادرات نفت ایران تأثیری ندارد

معاون بینالملل و بازرگانی وزارت نفت در گفتوگو با «ایران»:

-

عطیهلباف/ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا جمعه شب تصمیــــم خود را درباره آینده برجام و موضع امریکا نســــبت به ایران اعالم کرد. او با این ســــخنران­ی قصد داشــــت به دنیا نشان دهد، ایران کشــــوری تروریســــ­تی اســــت و بایــــد از هرگونه رابطه اقتصادی و سیاسی با آن اجتناب کرد. روابطی که دامنه آن بیش از هر بخش به صنعت نفت کشور برمی گردد، چراکه صنعت نفت ایران پاشنه آشیل اقتصاد کشور است و همواره مورد هدف تحریمهــــ­ای غرب بوده. اما بازخوردها به اظهارات ناســــنجی­ده ترامپ با انتظارات او متفاوت بود. تقریباً تمام کشورهای جهان بجز متحدان امریکا، اســــرائی­ل و عربســــتا­ن سخنرانی ضعیف رئیس جمهوری ترامپ را نکوهش کردند.

در ایــــن خصــــوص امیرحســــ­ین زمانــــی نیــــا، معــــاون امور بینالملل و بازرگانی وزیر نفت به ایران گفت: «سخنرانی ترامپ بر فروش نفت ایران و جذب سرمایه خارجی به صنعت نفت بیتأثیر بود. اظهارات او تغییری در وضع صنعت ایجاد نخواهد کرد.» او موضع رئیس جمهــــوری امریکا را مؤثر بر تصمیمات شرکتهای امریکایی قلمداد کرد و گفت: شرکتهای امریکایی از تحریمهای کنگره امریکا میترسند و حتی با وجود برجام بعد از آمــــدن آقای ترامپ از مذاکره بــــرای حضور در صنعت نفت ایران منصرف شدند، چراکه در گذشته این شرکتها را بشدت ترســــاند­هاند و جریمه کردهاند تا افراد امریکایی و شــــرکتها­ی امریکایـــ­ـی با ایران کار نکنند. اما طرف مذاکــــره ایران در فروش نفــــت خــــام و فرآوردههــ­ــای نفتی یا جــــذب ســــرمایه خارجی شرکتهای آسیایی و اروپایی هستند و از این نظر سخنان ترامپ بر صنعت نفت ایران بیتأثیر است. ■ صادرات نفت ایران 2 میلیون و 150 هزار بشکه در روز

کارشناســـ­ـان میگویند که تهدیدهای امریکا روی کاغذ هیچ تأثیری بر صادرات نفت خام ایران ندارد. فقط ممکن است که برای کوتاه مدت فضای سیاسی را متشنج کند اما بعید است که صادرات نفت خام ایران به کمتر از 2 میلیون و 150 هزار بشکه در روز فعلی برسد.

البته کنگره امریــــکا بعد از یک فرصــــت 60 روزه باید اعالم کند آیا امریکا در برجام باقــــی خواهد ماند یا با خروج از برجام تحریمهــــ­ای جدیدی علیه ایران وضع خواهد کرد. تحریمهای کنگــــره امریکا میتواند جــــو آرام صنعت نفت ایــــران را اندکی مخدوش کند. اما تــــا زمانی که اتحادیه اروپــــا پایبندی ایران به توافق هســــتهای را تأیید میکند و نمیخواهد ایــــران را مجدداً تحریم کند، جای نگرانی نیســــت، چراکه مشــــتریا­ن نفت خام و میعانــــا­ت ایران از دو قاره اروپا و آســــیا هســــتند و اتحادیه اروپا همکاری هستهای ایران را مطابق با متن برجام تأیید میکند.

در این باره سعید خوشرو، مدیر امور بینالملل شرکت ملی نفت میگوید: ایران اکنون روزانه حدود ســــه میلیون و 900 هزار بشــــکه نفت تولید و 2 میلیون و 150 هزار بشکه صادر میکند و ســــخنران­ی ترامپ روی آن اثری ندارد. پیشبینی میشــــود که قیمــــت نفت خام از روز دوشــــنبه با باز شــــدن بازارهای جهانی افزایــــش خواهد یافت اما این افزایش گذراســــت. روز گذشــــته قیمت هر بشکه نفت برنت در بازار جهانی بالغ بر 57 دالر بود. ■ سخنرانی روحانی پادزهر صحبتهای ترامپ بود

«آرامش حســــن روحانی رئیس جمهوری ایران در پاسخ به صحبتهای ترامپ و پایبندی ایران به متن توافق هستهای، در کنار ضعف سخنرانی ترامپ فضای بینالملل را همراه با ایران کرده است.»

«فریــــدون مجلســــی»، دیپلمات ســــابق و تحلیلگــــ­ر روابط بینالملـــ­ـل با بیان این موضــــوع اظهار کرد: ما با دو مســــأله در مورد امریکا مواجه هستیم؛ اول حقمان و دوم منافعمان. حق باماست اما منافع کشور را تأمین نمیکند. او ادامه داد: ما اعالم کردهایم که به تعهداتمان در مورد برجام عمل کردهایم و پیش از ما مســــئوال­ن اروپایی و حتی امریکایی نیز این موضوع را تأیید کردهاند. حال رئیس جمهوری امریکا نمیخواهد این موضوع را بپذیرد و ایران را متهم به نقض قوانین و معاهدهها میکند. آن هم در شرایطی که ایران بهدنبال حفظ ثبات اقتصادی و سیاسی است و این موضوع چندان خوشایند نیست.

مجلسی میگوید که «صحبتهای ترامپ اگرچه خشن بود اما محتوا نداشت. اگر بخواهیم صحبتهای او را تحلیل و اثرش را بر فروش نفت ایران و جذب سرمایه خارجی بررسی کنیم به نتیجهچشمگی­رینمیرسیم.»

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran